Üzenet a pártlisták mögött

Zárug Péter Farkas
2006. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos közjogi fejezete zárult le a héten a 2006-os választásoknak. A pártok hétfőig jelenthették be területi, keddig országos listaállításaikat. Az egyéni jelöltek és a listák statisztikája sokatmondó üzeneteket tartalmaz. Ismert, hogy tíz párt, illetve pártszövetség tudta teljesíteni a törvényi feltételét az országos lista állításának. Választási törvényünk szerint ez azt jelenti, hogy a jelöltet állító pártnak vagy szervezetnek legalább hét területi (megyei) listát kell állítania.
Ezt tehát a parlamenti pártokokon kívül további hat párt és szervezet tudta produkálni. Ez önmagában is fontos tény, melynek megkerülhetetlen üzenete az, hogy a politikai erőtérnek egy – bár kisebbik – része határozottan küzd egy esetleges kétpárti demokráciamodell ellen. Azonban ezt az üzenetet is árnyalja a kis pártok tényleges politikai potenciálja, melyet képviselőjelöltjeik száma mutat. Jellemző e tekintetben, hogy a 2006-os választásokon egyetlen ellenzéki kis párt sem volt képes korábbi eredményének megismétlésére, 176 egyéni jelölt kiállítására. Ez pedig a két nagy párt erőteljes kopogtatócédula-gyűjtés közbeni kampányának az eredménye.
Korábbi választásainkon még a parlamenten kívüli pártok közül is többen voltak képesek 176 jelöltet állítani és a maximális húsz területi listát összehozni. A mostani eredmények alapján egyedül a MIÉP–Jobbik, a Harmadik Út tudta a húsz területi listát produkálni. Esetében is megállapítható, hogy míg korábban, az 1998-as választáson a MIÉP 176 képviselőjelölt versengése mellett jutott a parlamentbe, és 2002-ben szintén teljes létszám mellett esett ki a parlamentből, addig ma a Harmadik Út 62 képviselővel kevesebbet volt képes csak ringbe állítani.
Az országos listát állítókat így két nagy csoportba lehet sorolni: az egyik azok csoportja, melyekre az országban mindenütt, a másik pedig azok csoportja, melyekre csak bizonyos területeken lehet szavazni. Az utóbbiak esetében a pártra leadott szavazat szinte biztosan elvész. De az is nagy kérdés, és a választói magatartást befolyásoló tényező, hogyan értékeli a választó azt a tényt, hogy egy kis párt képes mind a húsz területen listát állítani. Az MDF esetében a versenybeli leszakadást mutatja az a tény, hogy a parlamenti pártok közül az egyedüli, amelyik nem tudott minden választókörzetbe jelöltet állítani. Az országoslista-állítást így nem értékelhetjük eredményként – ez a minimum egy parlamenti párt esetében.
Nem ez a helyzet a MIÉP–Jobbik kapcsán, hiszen az óriási kopogtatócédula-verseny mellett, a parlamenten kívülről tudott országos listát állítani. A jelöltek területi elosztásában azonban látszik a biztonsági játék a részükről, vagyis minden területen a listaállítás feltételét jelentő képviselői minimumot, néhány helyen pedig többet teljesített a pártszövetség.
A Centrum mint korábbi médiapárt ma már csak állami támogatásáért (egy százalék) küzdhet. Jelenlegi azonban erre is kevés az esélye.
Mindenképpen sajátos üzenete van a Magyar Cigány Fórum országoslista-állításának. Ez a roma összefogás mindösszesen fél év alatt érte el állami támogatás nélkül azt a szervezettséget, amelyet többen csak állami támogatással tudtak produkálni. Kérdéses, hogy elérik-e az egyszázalékos költségvetési támogatásra jogosító határt. Ha igen, ahogy e sorok írója már korábban jelezte, ez alapja lehet egy eddig Magyarországon nem tapasztalt jelenségnek, az etnikai alapon való politizálásnak és pártszerveződésnek.
A Munkáspárt kettéválása egyben támogatottsága apadását is jelentette. Ilyen rossz jelöltállító eredményt soha nem produkáltak.
A listaállítás mögött van egy másik üzenet is. Az, hogy a választópolgár érdemben gondolkodhat azon, hogy kétpárti vagy többpárti demokráciamodell mellett kötelezi el magát. Ezen választása azonban kockázati tényezők számbavételét követeli meg. A két nagy politikai tömb azt mondja híveinek és a bizonytalanoknak, hogy rám szavazzatok, ha azt akarjátok, hogy a mi oldalunk nyerjen, ugyanis, ha a „mi oldalunkon” lévő kis pártra szavazol, és az nem jut be a parlamentbe, akkor te magad járultál hozzá bukásunkhoz.
A kis pártok pedig azzal érvelnek országoslista-állítási eredményeik ismeretében, hogy mi kellünk a parlamentbe ahhoz, hogy a mi oldalunk nagy pártját kisegítsük. Ezt az érvet tovább egészítik ki azzal, hogy a másik oldal kis pártjának parlamentbe jutása esetére a saját oldali nagy párt biztos bukását jósolják.
A választópolgár dilemmája így adott, és csak a részvételi arány helyes megtippelése billenthetné el ezt a kérdést. Márpedig ennek előrejelzése a legnehezebb. A 60 százalék körüli részvételi arány már a nagy pártok irányába hajtja a választókat. A bizonytalanok döntő része nagy valószínűséggel kettejük közül fog választani. A jobboldalon a magas részvételi arány pedig szintén azt erősíti, hogy a kis pártra való szavazás elveszett szavazatot eredményezhet. Az elkövetkezendő hetek mozgósításai, és ezek sikere vagy kudarca adja majd meg a listaállítások végső üzenetét a választások napján.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.