Mi folyik a világban a kartonfalakon túl?

Olvasónktól
2006. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

apjainkban szomorú tanúi vagyunk annak, hogy mind a kultúrák és a civilizációk közötti, mind pedig a társadalom rétegei közötti viszonyok legalább egy évszázadot estek vissza, ha nem jóval többet. Lokális háborúk és forradalmak mindig voltak, de a szövetségek és a szerződések szelleme ezeket nem normális, sőt kívánatos eseményeknek tartotta, hanem bajoknak, amelyeken úrrá kell lenni. A világ ma először néz szembe olyan permanens háborúkkal, amelyeket a vezető rétegek üzentek meg és vívnak mind más kultúrákkal és civilizációkkal, mind pedig a saját népükkel, sőt még önmagukon belül is, a saját soraikat ritkítva. E képtelen újbarbarizmus szolgálatába egyrészt magas szintű technikai tudományokat, másrészt a társadalomtudományok koronázatlan királyát, a közgazdaságtant állították.
Világunk valóságos állapotát azért nehéz megismerni, mert a legális színpadon látványos pártviadalok harca vonja magára a figyelmünket. A rendszer úgy tesz, mintha minden a kivitelezésen múlna. Ez pedig a pártok feladata. A másik ricsaj a bűnügyek irányából csap fel. Itt olyan meglepetések is érik a nézőt, mint a joghézagok csapdájába zuhant éltes banktisztviselők és naiv popénekesek kezén csattanó bilincs. Mintegy arra tanítva az embereket, hogy hovatovább mindenki megvádolható, nemcsak a privatizáló nagy halak, akiknek a bűne csak méreteiben üt el a kis gazemberétől. És az egyetlen, amit tehetsz a felmentésed érdekében, ha te is nagy hallá növöd ki magad, legalább a morális pimaszságban.
A híradó műsoraitól felálló ember azért lassan mégis felteszi a kérdést: hol és miért létezünk? Azaz szeretne túllátni a felforduláson, és a rendetlenség mögött észrevenni valami társadalmi struktúrát is, ami ezt a számtalan konfrontációt okozza és fenntartja.
Ehhez azonban túl kell lépnünk a nekünk naponta feltálalt híradók horizontján. Hol és mikor keletkezett az a probléma, amely a mához – mint önmaga „megoldásához” – vezetett? Nos, ez a probléma más volt nyugaton és más volt keleten. Nyugaton a gazdasági válságok, amelyeket az államhatalom növelésével oldottak meg (például az USA a New Deallel), keleten a világháborúk okozta szociális forradalmak egy radikális államiságot szültek, amelyet utóbb a privát szféra erősítésével próbáltak orvosolni (NEP Szovjet-Oroszországban, kádárizmus Magyarországon stb.). A két rendszer szükségszerűen közeledett egymáshoz, és feltámadt a remény egy egyszerre posztkapitalista és posztszocialista formáció létrehozására, amely tehát mind a két rendszert meghaladja. Ezek voltak a reménységek a viszonylagos szabadság évtizedeiben 1980 és 2000 között.
Az említett poszttársadalmak – mint régóta várt megoldások – több nevet is kaptak az idők során. Hívták őket szabadidős társadalmaknak, posztindusztriális társadalmaknak, a tudás társadalmainak és – végül – információs társadalmaknak. Azonban 2000 óta – amely esztendőt a történelem valószínűleg egyfajta fordulat évének fog tartani – tudjuk, hogy egyik név sem alkalmazható arra a világra, amely fellázadni látszik eddig összes saját meghirdetett célja ellen. Szabadidőnk nincs, de van napi 14–16 óra munka az egyik oldalon és munkanélküliség, hontalanság a másikon. Az ipart aligha haladtuk meg, hiszen manapság inkább szaporodik az iparfajták száma. Már van turisztikai ipar, kultúraipar, kreatívipar, oktatási nagyüzem stb. Mi volt ehhez képest a szocialista vendéglátóipar (a saját fénykorában is nevetséges kifejezés)? Tudás társadalma nincs, a tudást termelő iskolák, egyetemek és a kutatóintézetek pénzügyi elvonások áldozatai. A vezetőség sorai között pedig mind több az a típus, akire inkább illik a – leépítéseket készséggel végrehajtó – pénzügyi komisszár elnevezése, mint az egyetemi emberé. Másrészt a tudás, amelyet igazolt ismeretként határozunk meg, ma már egy lejáratott kifejezés, lévén a bérfilozófia – a valódi filozófusok nagy bánatára – tagadja az igazság fogalmát. Információs társadalom nincs, mert a társadalmat nem közlésekkel és programokkal – legyenek azok igazak vagy hamisak – irányítják, hanem pénzügyekre hivatkozó, megfellebbezhetetlen diktátumokkal. Aki járt nyugaton, és ismeri az ottani állapotokat, tudja, hogy az említettek oda is érvényesek. Cikkünk nem csak Magyarországról szól.
Ezek után felmerül a kérdés, hogy akkor mi van. Tényleg akkora a felfordulás, amilyennek látszik, vagy létezik valami logika is ebben a határtalan rendetlenségben (ahol nemcsak a hontalanokat, hanem az egyetemek nemzetközileg ismert munkatársait és tanárait ragadja el – úgyszólván kétheti rendszerességgel – a bizonytalanságból és a túlmunkából származó testi kórok okozta, idő előtti halál). Ha abból indulunk ki, hogy mekkora sebességgel és milyen intenzitással folyik az intézmények leépítése úgy, hogy nincs helyettük semmi velük összemérhető, aminek a nevében az említett folyamat zajlik, egy szimpla összeomlásról kell beszélnünk. Ne vezessenek félre bennünket az impozáns irodaházak, a rengeteg gépkocsi, a termőföldek utakká betonozása, az úgyszólván állandóan feltört – esetenként többször újrakészített – városi útburkolat stb.! Ezek mind pótcselekvéseken alapuló pótjelenségek. Úgy is mondhatnám, kartonból készült díszletek, amelyek között eltéved a jámbor, és azt hiszi, csodavilágot lát. Az egyetlen, ami kilátszik ebből a füstből, a lobbik üzletelése és háborúja minden szinten és minden formában.
Ez elméletileg sem lehet másképp. Ha a tevékenység célja a minél több pénz minél kevesebb befektetéssel, akkor egy határon túl a befektetés a zérus felé tart, a termék pedig puszta látványossággá válik. Így még a leggazdagabb ember is nemsokára csak a pénzét számolgathatja, mert hovatovább a pénzéért valódi ebéd helyett ő is csak műanyag kosztot kap, igazi ruha helyett pedig ócska szövetből készült maskarát. Ha bárki is kételkedne e tendenciákban, emlékezzék a 2005/2006 telén beomlott luxustetőkre Európa-szerte; az elvezető csatornák korszerűtlensége miatt tavakká változott nyugati és – legújabban magyar – városokra; a pénzen felfogadott vagyonőrök rablásaira; az iskolai és az egyetemi minőségbiztosítás többnyire adminisztratív cirkuszaira: a nevetséges túlszabályozásokra, nemzetközi szinten elismert professzorok teljesítményeit „mérő” pontozásos rendszerekre (amik a már napirenden lévő és lassan betegessé váló bizalmatlanságról szólnak) stb. Ez utóbbiakban többnyire azok tüsténkednek, akik tudatlanságuk folytán a tudományos eredményeket még a saját szakterületükön is képtelenek megítélni.
Mégis, mindezek ellenére, mi tartja e tévúton az emberiséget? A fennálló állapotok szemléleti gyökerét a pénz mai fogalmában, koncepciójában kell keresnünk. Ugyanis mind a nyugati közgazdászok zöme, mind az eredetileg marxistának tanult mai elit egyetért abban, hogy a pénz univerzális egyenérték, és általa minden más érték kifejezhető. Eszerint annyi értéked van, amennyi pénzed. Továbbá konszenzus van nemcsak e két elit, hanem köztük és a kis műveltségű embertömegek között is, de más alapokon. Miért fogadja el a pénz ekkora szerepét a kis műveltségű ember? Egyszerűen azért, mert a pénz megspórolja neki az absztrakt gondolkodás fáradalmait. Ugyanis a pénz egyszerre úgy konkrét és megfogható – amit egy kis műveltségű ember mindig nagyra becsült –, hogy közben jel is, amely túlmutat önmagán. Ha egy ilyen embernek a tudásról, a szépségről mint pénztől független értékről beszélünk, azt mondja rá: duma az egész.
Ha a szellemi műhelyek leépítése ebben az ütemben folytatódik, nem lesz mód felvilágosító munkára, és e hanyatlás megfordíthatatlanná válik. Eljutunk odáig, ahol reális termékek fedezete hiányában a pénz hatalma is megsemmisül, és az értékeit már előbb elveszített társadalom irányíthatatlanná válik. Jómagam egy olyan szemléleti és azt követő gyakorlati fordulatban látom a kiugrás lehetőségét ebből a lejtőből, amely a reális termékre és az elvont értékvilágra koncentrál, visszahelyezve a pénzt a maga szerényebb helyére. Ekkor megnyílik az út a szakmai tudás érvényesülése előtt, és korunk kérdései tárgyalhatókká – és ezen az úton megoldhatókká – válnak. Hiszen a háborút is a kreatív megoldásokra való képtelenség szüli. Amíg a szocializmus nehéz éveiben az ideológia béklyózta le a szaktudást, ma ugyanezt a pénz vulgáris felfogása teszi. A szaktudás által megismert valósággal való szembekerülés – okozza azt bármi is – maga az önfelszámolás felé vezető út. Kívánhatjuk ezt magunknak? Szomorú és nevetséges helyzet az emberiség több ezer éves fennállása után.

A szerző egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.