Improduktív jövedelem és vagyonfaló eladósodás

Boros Imre
2007. 01. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megszorítások gazdaságpolitikája a rendszerváltás óta sem szünetel. 1990 óta több megszorítócsomaggal ismerkedhettünk. A megszorításokhoz rendszerfüggetlen magyarázat is tartozik – Rákosi óta ugyanaz –, nevezetesen, hogy a magyar társadalom többet fogyasztott, mint amennyit megtermelt. A soros megszorítást megelőzi a kollektív bűntudatserkentő propaganda. Megszólalnak „mérvadó” értelmiségiek, garmadával hozzák a példákat annak bizonyítására, hogy a „tücsök” életmód tovább nem folytatható. Reformokat javasolnak. Azok lényege, hogy a megreformált területről költségvetési forrásokat vonnak ki, az adók, járulékok és egyéb közterhek viszont emelkednek. Az eddigi reformok nem nullszaldósak, a polgárok nem kapták vissza az elvett pénzt másik területen, hanem az állam kurtítja meg polgárait és a vállalkozásokat.
Jelen sorok írója arra törekszik, hogy cáfolja a bűntudatserkentő hamis érveket, és a hibát nem a túlfogyasztásban keresi, hanem a rossz gazdaságpolitikában, a többször fölpörgetett inflációban, a nemzeti valuta példátlan értékvesztésében, a magas kamatokban, a gyakorta tévúton járó pénzügypolitikában. A hibás pénzügypolitika selejtje pótlólagos államadósság, aminek semmi köze nincs az adófizető polgárok túlfogyasztásához, ennek többletterheit mégis nekik kell megfizetni. Tapasztalat mutatja, hogy a reformok csak időleges javulást hoztak az államkasszának, de tragikus mértékben rombolták és rombolják a társadalom humán tőkéjét. Az elvonással mindig velejáró pénzrontás viszont a korábbinál mélyebb államháztartási hiányokat okoz.

Baklövések, amiket a rendszerváltók örököltek és tovább dédelgettek

1989-re az államadósság 22 milliárd dollárra nőtt. Hiteleket a Magyar Nemzeti Bank vett fel külföldön, és adta tovább forintban az államkasszának és a vállalatoknak. A hajszál híján bukással végződő 1982-es likviditási válság után ugyanis ismét nekilendült a pocsékolás. Folytak a presztízsberuházások (bős-nagymarosi vízlépcső-beruházás, líbiai lakásépítés stb.). Ezekhez a forrást az MNB vette fel olcsó kamatozású jenhitelek formájában. A kormányzat csak az olcsó kamatról beszélt, az árfolyamveszteségeket elrejtették. A dollár 250 jent ért a hitelfelvételkor, de egyre gyengült. Az export viszont gyenge dollárt termelt. Több jelentős vállalat pénzügyi helyzete megrendült, főként a nem fizető külföldi állami kötelezettségvállalások miatt. Így a hitelező MNB pénzügyi helyzete is romlott. Szabadulni kellett néhány ballaszttól. Ezért került sor 1987-ben a bankdecentralizációra. A három új bank vezetőjével (MHB, K&H, BB) kötelezvényt írattak alá, hogy később az MNB-vel szemben semmiféle követelést nem támasztanak, pedig a mérlegek ekkor már tele voltak kétes hitelekkel. Ezeket a bankok nyitómérlegeiben teljes értékűeknek tüntették fel. Az MNB pénzügyi helyzete még mindig nem állt elég jól, és a Pénzügyminisztériumnak is kellettek a bevételek a presztízsberuházásokhoz.
Elindult a monetáris gépezet kamatemelés és leértékelés formájában, piacgazdasági jelszavakkal. Az MNB magas refinanszírozó kamatokkal, alacsony betéti kamatokkal, valamint irreálisan magas kötelező tartalékolással csapolta a bankrendszert, a Pénzügyminisztériumnak pedig az új adórendszerben az infláció teremtett többletbevételeket (áfa, szja). A pénzügypolitika irányítói azonban nem számoltak a káros következményekkel. A bankok privatizálásáról álmodoztak még 1990-ben is, amikor azokban már nem volt tőke, hanem a betétesek pénzét élték fel. A bankokba telepített veszteségek 1994-ben hárommilliárd dollár állami konszolidációs forrást emésztettek fel. Az MNB-ben 1990 után sem volt piackonform könyvelés, és tovább szaporodtak a veszteségek. Az árfolyamveszteségek mellé jött bőven más is. Külföldi bankvállalkozásait (CIB, HIB) kénytelen volt bezárni, és a veszteségeket magára vállalni. 1996-ban szükség volt egy második tehermentesítésre is. Ezt a műveletet nevezték adósságcserének. Az államkassza 2000 milliárd forintnyi új kamatozó adósságot vállalt át az MNB-től cserében azért, hogy a bank könyveiből törölték a korábban vonal alá dugott árfolyamveszteségeket. Ezeket nulla kamatozású államadósságnak keresztelték át a csereművelet előtt.
A banki veszteségből eredő államadósság-szaporítást tehát a rendszerváltás nem tudta megállítani. Az infláció tovább pörgött, a forintot többször leértékelték, a kamatok az egekbe szöktek. A forintleértékelődés gigantikusra duzzasztotta az MNB könyveiben az árfolyamveszteséget. A megemelt kamatok súlyosan rontották a vállalatok értékét, hiszen finanszírozásuk egy részét már akkor is bankhitelek biztosították. A hibás pénzügypolitika így elvette a sikeres privatizáció esélyét is. Naiv szándék maradt, hogy a befolyó pénzből felszámolható az adósság. 1993-ban csökkent az infláció és a kamatok. Gondot a fizetési mérleg okozott. Erre hivatkozva a pénzügypolitika apostolai 1994-ben másodszor pánikoltatták be a kormányt. Először Antall Józseffel hitették el, hogy a nemzetközi hitelezők bedöntenek bennünket, ha nem privatizálunk, inflálunk rohamtempóban. Fél év gondolkodás után ezt Horn Gyula is magáévá tette. A Surányi–Bokros jegybankelnök-pénzügyminiszter álompáros egy irányba hajtotta a tandemet. Infláció és kamatok fel, forint értéke le. A vállalatok privatizációs értéke ismét a pincébe került. Bokros a magas kamatokkal nemcsak a magyar gazdaság zászlóshajóit felvásárló szakmai, de az államkasszát finanszírozó pénzügyi befektetőkről is gálánsan gondoskodott. A csúszóleértékelés és a magas hazai kamatok jól kiszámítható, 8-10 százalékos extra jövedelemhez juttatta őket.
Az 1998–2001 közötti ígéretes adóssághelyzet-javulás után Medgyessy Péter és László Csaba jóléti reformról beszéltek, de a forintnak ismét nekimentek, a kamatok megugrottak. A kormány ma is reformról beszél. Ez azonban olyan, mint Bokros csomagja volt: infláció, megemelt kamatok és megszorítások.

Vagyon- és jövedelemfaló improduktív adósságok

Tisztázni kell, mi értendő improduktív adósságon. Improduktív az adósság, ha valaki úgy adósodik el, hogy adóssága fejében semmit nem kap. A családfő kártyaadóssága improduktív. A cégvezető tőzsdei bukása is improduktív adósságot okoz. Az állam akkor csinál improduktív adósságot, ha a felvett pénzt nem adófizető polgáraira fordítja. Az inflatorikus pénzügypolitika garmadával gyártott és gyárt improduktív adósságot.
Tekintsük át vázlatosan a rendszerváltás utáni improduktív adósságtörténetet. Elsőnek a bankkonszolidációt kell említeni. A terheket az adófizetőknek kellett vállalni, de az államkasszának nem térült meg a befektetés. Merő improduktív adósságtömeg volt a jegybanki adósságcsere 1996-ban, mert a felvállalt új adósság ellenében az állam értéket nem kapott. Improduktív adósságtömegeket generált minden lépés, ami a kamatok emelkedésével járt. Minél nagyobb a felhalmozódott adósság és a kamatemelkedés, az újabb adósságnak egyre nagyobb hányada válik improduktívvá. Ne felejtsük el, hogy a tartozás duplázódásához hétszázalékos kamatszint mellett elegendő tíz év. A pénzügyek prófétái ezt a rideg igazságot mindig figyelmen kívül hagyják. Az elmúlt húszévi öt nagy kamatcsúcsból négy a rendszerváltozás után jött létre (1991–92, 1995–96, 2003, 2006). A trendi értelmiség mégis nekik tapsol, a média Győzikét megillető dicsfénnyel övezi őket. Családok esetén a felelőst könnyen meglelik, ha az üzleti életben csinál ilyet a vezető, kirúgják.
Magyarországon az improduktív államadósság-gyárosoknak nem kell semmitől tartani. Az adófizető polgárért senki sem sír. Az improduktív adósságok a parlamenti kontrollt sokszor megkerülték, máskor azt gépiesen megszavazták. A rendszerváltozás utáni évekről még nem készültek el a nemzetközi számviteli normákat követő elszámolások. Sem a jegybank, sem a költségvetés ezért nem áttekinthető. A rendszerváltáskor az adósság alig tíz százalékára volt igazolható túlfogyasztás, a többi árfolyamveszteség és kamathalmozódás. A demokrácia legalább húszmilliárd dollár improduktív adósságot örökölt. Sajnos a rendszerváltás sem hozott változást, sőt megnyitotta az utat a piacgazdasági jelszavakra alapozott üzemszerű improduktív adóssággyártásnak. A magas infláció viszont rendre megcsapolta a személyi jövedelmeket, ebből jutott többletbevétel a költségvetésnek. A magas inflációval együtt járó kamatok viszont csírájában fojtották el a sikeres privatizáció esélyeit, de növelték az államadósságot is, azaz egyszerre pusztították a pozitív vagyont, és növelték a negatív vagyont. A reformok a társadalom humánszövetétől vonták el a táperőt (oktatás, kultúra, szociális háló, határon túliak integrációja).

Improduktív eladósodás és háború

Nem találja az olvasó véletlennek, hogy az államadósság 2002–2006 között 8 ezer milliárd forintról 14 ezer milliárdra duzzadt, ha tudja, hogy a jegybanki kamat hetek alatt 6,5 százalékról 12 százalékra ugrott, 2003-ban majd nagyon lassan kezdett csökkenni, és ismét emelkedett? A jelenlegi adósságtömegen egy százalék emelés 140 milliárd forinttal növeli az éves kamatfizetési kötelezettséget. Ekkora összegből a Dunántúl öszszes megyei önkormányzatát fogják finanszírozni 2007-ben. A számviteli normákat megszegő állami gyakorlat miatt becslésekre támaszkodva mondhatjuk, hogy legalább 4000 milliárd forint új improduktív adósság keletkezett 2002 óta.
A rendszerváltás utáni kormányzatok pénzügy-politikai hatékonyságát jelzi, hogy melyik kormány idején, milyen mértékű és milyen időtartamra volt szükség a kamatok emelésére. A velünk együtt csatlakozó országok példája mutatja, hogy eladósodott országok vagy állami létüket megalapozó új köztársaságok (pl. Szlovénia, Szlovákia) is kordában tudták tartani az inflációt, a kamatokat és valutáik árfolyamát. A pénzügyi guruknak adott tehát a nemzetközi összehasonlítás lehetősége. Kár, hogy sem ők, sem az őket magasztaló értelmiség nem él ezzel az összehasonlítással.
A társadalom humánstruktúrájáért aggódó értelmiségiek az improduktív eladósodás kárait a II. világháború pusztításához is hasonlítják. Ezen a „mérvadók” szívesen élcelődnek, pedig megéri az összehasonlítás. A háború tönkretette az ország termelővagyonának több mint a felét. A termelővagyon nyolcvan százaléka máig úgy került ki a nemzeti rendelkezés alól, hogy közben az adósság (negatív vagyon) is nőtt mintegy 50 milliárd dollárral. A kár tehát 150–200 milliárd dollárra becsülhető. Ez felér egy világháborús anyagi veszteséggel. Mérik a háború kárait az áldozatok számával is. Hősi halottakban és vétlen áldozatokban 1939–1945 között közel egymillió embert vesztettünk. Párhuzam figyelhető meg a demográfia és az eladósodás között is. A nettó népességemelkedés 1975-ben érte el a csúcsot. Ezt követően a nettó szaporulat fokozatosan csökkent, az államadósság pedig évről évre duzzadt. A nulla népességnövekedés 1981-ben állt be, akkor, amikor a majdnem bukással végződő adósságválság kezdődött. Évente mintegy negyvenezer lélekkel vagyunk kevesebben. A háború utáni 150-160 ezer évi születés helyett ma 90 ezer új élet keletkezik évente. Negyedszázad alatt több mint egymillió 25 év alatti polgárral vagyunk kevesebben.
Hosszú sora van a pénzügypolitika áldozatává vált álmainknak is. Nem volt világkiállítás, nem tudunk valamirevaló európai vagy világméretű sportrendezvényt kiszolgálni. Főútjaink Trianon óta változatlanul Budapesten haladnak át. Budapest szennyvizének fele még mindig a Dunába ömlik. Egy valamirevaló repülőterünk (volt) stb. Most újra a társadalom humánszövetét romboló reformok készülnek. Építkező reformoknak csak egy részére ad választ az uniós pénz, de ahhoz is kell a nemzeti forrás. A pénzügypolitika alapos reformja nélkül azonban ez sem biztosítható.

A szerző volt miniszter

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.