Útkényszer, avagy veszélyben egy szerzett jogunk

Ludwig Emil
2007. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta rendszeresen autózván a 8-as számú főúton, szemmel tartván a Székesfehérvár és Veszprém közötti építkezést, nem ért meglepetésként az a napokban bejelentett hír, amely ezt az útszakaszt is megnevezte a közeljövőben fizetőssé teendő gyorsforgalmi utak között. Népámítással hatalomra jutott s azóta könyékig a zsebünkben turkáló kormányunk nem ok nélkül nyomja január eleje óta „az egy év alatt kétszáz kilométert nőtt autópályák” meg „az alig dráguló matricák” reklámját, aki egy kicsit is ismeri már a trükkjeiket, várta a bejelentést az újabb zsebmetszésről.
Mindenekelőtt nem árt tisztázni – legalább magunk között – néhány alapvető kérdést, ha már országunk zavaróan tanult és gyanúsan küldetéstudatos vezetői nem is hallottak harangozni ezekről. Az szubjektív megítélés dolga, hogy jó-e Magyarországon születni vagy sem, az azonban objektív tény, hogy ennek a történésnek következményei vannak. Az ember nemcsak állampolgár lesz ily módon, de tágabb értelemben is honpolgárrá válik, akit nem csupán az aktuális alkotmányban és a különböző törvénytárakban tételesen megnevezett jogok illetnek meg. Az ember, születése révén, automatikusan részese lesz azoknak a szabadságjogoknak, amelyeket az országért nemzedékről nemzedékre dolgozó, harcoló, alkotó, politizáló stb. elődöktől kapott örökül. Ilyen többek között a szabad helyváltoztatás joga. Ez a jogunk elméletileg és történetileg akár a honfoglalásból is levezethető, az elmúlt századok alatt történt korlátozásai pedig csupán a mindenkori hatalom felfogását és gyakorlatát tükrözik, a középkori jobbágy-röghözkötéstől a feudális kori útleveleken át a Rákosi- és a Kádár-idők kényszerű lakhelykijelöléséig, a belföldi utazás külön engedélyhez kötéséig (határsáv).
A modern Európában és Amerikában a polgári és általános emberi szabadságjogok minden normális helyen magától értetődően lehetővé teszik az országon belüli helyváltoztatást. Az államok a közlekedési körülmények alakításánál is figyelembe veszik ezt az alapvető emberi szabadságjogot, például a fizető-autópályák tervezésekor és építésekor. Az utazás gyorsasága és minősége ugyan mindenütt pénz és lehetőségek kérdése, a kerékpártól a repülőig, amint az autóval közlekedők is választhatnak a gyorsabb és biztonságosabb (?) autópályák, illetve a hagyományos, az idők során kialakult közlekedési útvonalak között, ha el kívánnak jutni egyik településtől a másikig. A fent említett helyeken azonban, ha az előbbiért fizetni kell, mindig megmarad a régi, külön tarifa nélkül igénybe vehető, kellően karbantartott közút. Még csak nem is „ingyen”, hiszen az utak mindenütt az emberek adójából készültek, és az államok a befolyt pénzekből tartják fenn őket.
Így történt ez eddig a magyarországi autópálya-építkezéseknél is: az M1-es, M3-as, M5-ös, M7-es és az eddig elkészült M6-os fizetősztrádák új nyomvonalon készültek, míg a régi, egy számjegyű, párhuzamos főútvonalakon továbbra is díjmentesen lehet eljutni Hegyeshalomtól Miskolcig, Szegedig, Dunaújvárosig vagy a fővárosból Letenyéig. A most készülő intézkedés többszörösen csalárd. Egyrészt: a folyvást hazudozó kormány a mostanában (közpénzből) épült megkerülő főutat (2/A), továbbá az autóutakat is autópályaként akarja „eladni”, azaz fizetőssé tenni az adófizető polgároknak, másrészt olyan autóútszakaszokra tervez díjkötelezettséget bevezetni, amelyek mellett nincs párhuzamos főútvonal. A 8-as számú, kiszélesített főút Fehérvár és Veszprém közti szakaszán például nincs régi országút, tehát szóba sem jöhet „alternatívaként”, hogy Szabadbattyántól Berhidán át Litérig jó nyolc falun keresztül összevissza vezető mellékutakon közlekedjünk.
Ugyanez a helyzet a városrészeket összekötő M0-s út és minden olyan szakasz esetében, ahol az öreg országutakat korszerűsítették magyar adóforintokból.
Ezt az újabb, galád pénzbeszedő ötletet jobb lesz gyorsan elfelejteni! A középkorban is létezett úgynevezett útkényszer magyar földön, ami az árumegállító joghoz kapcsolódott, és adóbevételt hozott, a középkornak azonban már rég vége, nagyságos Gyurcsányi uraimék! Amint tizenhat éve letűnt az újkori „maxizmus–lejmizmus” szabadságjogokat sárba tipró világa is. Ma már legfeljebb Észak-Koreában nem lehet az országon belül szabadon utazni, Kóka efendi, az az ország azonban Európán kívül van. Jó lesz tehát óvatosabban bánni a magyar alattvalók öröklés útján szerzett és nehezen visszaszerzett szabadságjogaival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.