Az öngondoskodó társadalom víziója

Tõkéczki László
2007. 02. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először is szögezzük le, hogy a kommunizmus 1948-as, illetve 1959–61-es bevezetése előtt a magyar társadalom zöme öngondoskodó világot alkotott. Sok szegény ember volt akkor, s ezért növekedőben volt az állami segítés: lásd az OTI 1927-es megalapítását, majd a 30-as évek végére kialakuló családtámogatási (Országos Nép- és Családvédelmi Alap – ONCSA) és szegénygondozási lépéseket. Jellemző erre a helyzetre az, hogy a parasztság zömének a kolhozosításig (1951–61) nem volt társadalombiztosítása. Egyszóval a magyar polgári társadalom számára az öngondoskodás megszokott létforma (ha úgy tetszik, evidens kényszer) volt.
De aztán jöttek a tudományos szocialista, akkor is mindent jobban tudó világmegváltók, és saját hatalmuk érdekében szétverték azt a világot. Vagyis a függőség és a kiszolgáltatottság megteremtése érdekében megszüntették az öngondoskodást, s mindenkit a diktatórikus pártállamhoz (annak „gondoskodásához”) kötöttek. Aztán az esztelen és a gazdasági racionalitást megcsúfoló politikájukkal előbb felemésztették az államosított (lényegében ellopott) vagyonokat, növekvő mértékben kizsigerelték az emberi-társadalmi erőforrásokat, majd a hiányt látva elkezdték az eladósítást. A folyamat a kommunista uralom vége felé egyre gyorsult.
A rendszerváltásig is zömmel önző és eszménytelen (legfeljebb verbálisan kollektivista) szocialista főnökök rendkívüli módon megszerették a versenyképességet, a korlátlan és terhet nem vállaló magántulajdoni szentség elvét. Ellopva a közvagyont ugyanis ők nagyon tudtak önmagukról gondoskodni, s így egyre szükségtelenebbnek ítélték a közjót kifejező állam terheit. Azét az államét, amely miattuk, az ő eszménytelen és korrupt rendszerük számtalan diszfunkcionális elemét hordozta. Az állami vagyon szétlopása közben persze az állam kiegyenlítő feladataiban érdekelt, valójában a szocialisták által proletarizált és manipulált (főleg nyugdíjas) tömegnek nem lehetett megmagyarázni a valódi célt, amely egyenlő volt a zöm nyomorával.
Ezért aztán a szociáldemokrataságot hirdették, de a rabló neoliberalizmust gyakorolták, és bűnbaknak azt a polgári politikát állították, amely erkölcsi (nemzeti és keresztyén) alapon állva valóban védeni akarja a magyarság zömének egzisztenciális jogait, közösségi érdekeit. Az úgynevezett konzervatív-nemzeti politika ezzel az érdekvédelemmel a haladás ellensége, reakciós lett, sőt kádárista/kommunista politikát folytat – mondják ezt azok a exkommunisták és az abból liberalizált szövetségeseik, akik ténylegesen szétverték az öngondoskodó magyar polgári társadalmat, erőszakosan proletarizálva azt. S most ők akarják megtanítani áldozataikat az öngondoskodás modern és tudományos eszméire is. Közben ennek a nagy programnak a lényege a még meglévő közösségi (egészségügyi, oktatási, tudományos s egyéb) ingatlan vagyon privatizálása, vagyis ellopása. A négyéves balliberális kormányzás alatt teljesen eladósított ország nyomorult helyzetében (régi haladó hagyomány ez!) fizessenek a szegények és a szegényebbek. Közben a jól megfizetett többségi cselédsajtó mennydörgi a normalitást, holmi (ál)konzervatívnak nevezett lojális ellenzékiek illeszkedése és törleszkedése mellett. Ők középosztályról beszélnek, s közben segédkeznek az európai Dél-Amerika megteremtésében.
A gyurcsányizmus öngondoskodási jelszavai ehhez vezetnek. Adóprésből és a féktelen privatizációból ugyanis csak oda vezet út. A munka társadalma helyett következő versenyképességi korlátlan szabadpiac csak a „csúcsragadozóknak” szabadság: a többieknek a segélyeken tengődés bebetonozott világa. Ha a gyurcsányizmus nyilvánvaló intellektuális becstelenségét a kádárizmus által megnyomorított mai nyugdíjasvilág belátná, akkor az unokák világa talán szebb lehetne. De nem látja be. A nagy szabadságkísérlet 1956 miatt adott egykori szegényes, de kiszámíthatóan biztonságos életszínvonal egyrészt, másrészt a lopás (=szerzés) nagyvonalú egykori szabadsága nagyon mély erkölcsi verem. Úgy tűnik, hogy innen sokaknak akkor sincs szabadulás, ha gyakorló oktatásként a falba verik az orrát.
Az öngondoskodó társadalom gyurcsányi hazugságát ott lehet tetten érni, hogy a mai magyar társadalom zöme sem globálisan, sem mentálisan – több évtizedes kommunista rombolás után – nem lehet képes öngondoskodásra. A célt akár helyesnek is nevezhetnénk, de ennek eléréséhez épphogy nagy állami segítség (befektetés), erős közösségi szolidaritás kellene, s nem egy szimpla – nagy lopások utáni – pénzbehajtás, amelynek eredményei egy lyukas zsákban úgy tűnnek el, hogy éppen a megsarcoltaknak nem hoz semmit az áldozat. A tönkretevők utódai csak még mélyebbre lökik a magyarságot.

A szerző történész, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.