A magyar típusú kapitalizmus csődje

Kemény Gábor
2007. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A második világháború után összefogással és lelkesedéssel a magyar nép pár év alatt újjáépítette az országot. A rendszerváltozás óta tizenhét év telt el, ami sokkal hosszabb az újjáépítéshez akkor szükséges időnél, tehát itt az ideje, hogy összegezzük, mit értünk el a rendszerváltozás utáni másfél évtized alatt.
A kádári korszak végén csaknem húszmilliárd dollárnyi államadósság maradt ránk, amelyet a diktatúra vezető közgazdászai tanácsára vettek fel a pártvezetők. A rendszer jellegéből fakadóan a döntésben a nép nem vehetett részt, hiszen nem voltak szabad választások, így nem lehettek megbízott képviselői, emiatt az Antall-kormány joggal kérhette volna az államadósság elengedését. Az akkori MDF-es és SZDSZ-es vezető közgazdászok – ritka egyetértéssel – olyan álláspontot alakítottak ki, hogy felvállaljuk az adósságot, amivel persze kivívtuk a bankvilág elismerését, csakhogy a nagyvonalú gesztus, amit az új, naiv kormány gyakorolt, nagyon sokba került. Mivel a húszmilliárdot nem tudtuk néhány év alatt visszafizetni, a kamatai azóta szintén húszmilliárdra rúgtak. Vajon értek-e a vállveregetések negyvenmilliárd dollárt?
Noha 1990-ben volt húszmilliárd dollár adósságunk, az állami vagyon ennek a négyszeresére-ötszörösére rúgott, ezért még reménykedhettünk, hogy sikeres privatizáció révén a költségvetés anynyi forráshoz jut, amivel néhány év alatt törlesztjük hiteleinket. A politikai elit által levezényelt, neoliberális elveket követő privatizációs folyamat, most már kijelenthetjük, katasztrofális eredményeket hozott. Nincs szükség különösebb részletezésre, elég csak egy tényt említeni: 2007-re eltűnt a 80-100 milliárd dolláros közös vagyon 90 százaléka, és húszmilliárd helyett 60-70 milliárd dollárnyi adósságunk van, ami napi három–öt milliárd forinttal folyamatosan növekszik.
A rendszerváltozás kezdetén az állami vállalatok egy része ugyan veszteséges volt, ám gyakorlatilag minden munkaképes személy alkalmazásban állt. A magyar vállalkozók nem rendelkeztek tőkével és megfelelő tapasztalattal, nem bírták volna el a versenyt a külföldi versenytársakkal. A helyzetre való tekintettel a magyar kormányoknak csak fokozatosan, minimum nyolc-tíz éves periódusban gondolkodva kellett volna elfogadniuk azt a globalista követelést, hogy nyissa ki teljesen az országot a külföldi tőke és az áruk előtt. A gyors, készpénzes privatizáció és a korlátlanul beáramló külföldi áru tömeges elbocsátásokhoz vezetett; néhány év alatt a foglalkoztatottak száma ötmillióról négymillió alá zuhant. Az állami vállalatok nagy részét multinacionális cégek vásárolták meg; rájuk hivatkoznak gyakran globalista politikusaink, hogy lám-lám, azok teremtik a munkahelyeket. Sajnos ez nem így van. Ma Magyarországon a multinacionális cégek összesen háromszázezer embernek adnak munkát, ugyanakkor bejövetelük hatására 1,2 millió munkahely szűnt meg. Nem hallottunk arról, hogy a politikusok közül valaki is utalt volna arra, hogy a privatizációval munkanélkülivé, majd kényszernyugdíjassá váltak létfenntartásához talán a multiknak is hozzá kellene járulniuk.
A gyors, készpénzes privatizáció nemcsak dollártízmilliárdok elvesztését jelentette, hanem az állami beavatkozás lehetőségének csökkenését is, ami ellentétben a neoliberális közgazdászok vélekedésével, hatalmas károkat okozott a közjónak. Az Antall-kormány nagy hibája volt, hogy szinte az egész mezőgazdasági feldolgozóipart privatizálta, azaz külföldiek kezébe tette a mezőgazdaság sorsát. Ehhez járult még, hogy a gazdálkodók számára több cikluson át nem volt elérhető hitel, valamint a kormányzatok szinte ellenőrzés nélkül engedték be a külföldi mezőgazdasági termékeket. A neoliberalizmus elveinek szolgai követése oda vezetett, hogy ma a magyar mezőgazdaság a kádárihoz képest negyven százalékkal (!) kevesebbet termel, az elmúlt években gazdák tízezrei mentek tönkre, és küszöbönáll a magyar föld kiárusítása.
A kilencvenes évek elején a lakosság komolyan hitte, hogy a kapitalizmusra való áttérés jelentős életszínvonal-növekedéshez vezet, aminek az alapját majd a megnövekedett reálkeresetek adják. Itt érte a legnagyobb csalódás az embereket. Az Antall- és a Horn-kormányok idején az életszínvonal a kádárihoz képest 30-40 százalékkal csökkent, de a helyzet azután sem javult. A legnagyobb munkaadó, az állam, amely ma is kétszer annyi embernek ad munkát, mint a multik összesen, politikai ciklusokon át mesterségesen alacsonyan tartotta a béreket, hogy ezzel segítse a munkaadók költségeinek alacsonyan tartását. Az a képtelen helyzet állt elő az elmúlt tizenhét évben, hogy a kormányoknak fontosabb volt a magántőke profitja, mint az őket megválasztó polgárok fizetése. Ma a magyar GDP már eléri az uniós átlag hatvan százalékát, ugyanakkor a keresetek csak negyven százalékon állnak, ami azt sugallja, hogy most sem fizetik ki a termelékenység alapján járó munkabér 33 százalékát. A helyzet azonban rosszabb, ugyanis a statisztikai adatok szerint a hazai lakosság tíz százaléka sajátítja ki a jövedelmek negyven százalékát. A „maradék” kilencven százaléknak tehát átlagosan az uniós keresetek 26 százaléka jut, és mivel a hazai és az uniós árszínvonalban már nincs eltérés, életszínvonalunk az uniósnak egynegyede. A különbség nagyobb, mint 1990-ben volt! A lakosság hatvan százaléka uniós mértékkel nagyon szegénynek mondható.
A nagy, tőkés társaságok a számtalan kedvezmény és a nevetségesen alacsony társasági adó miatt szinte semmivel nem járultak hozzá az állam jóléti szolgáltatásainak a finanszírozásához. Mivel a legjövedelmezőbb ágazatok (bankszektor, kommunikáció, útépítés, élelmiszeripar, kereskedelem) a nemzetközi cégek kezében vannak, és innét adó alig folyik be, az oktatásra, az egészségügyre és a kultúrára egyre kevesebb forrás jutott, ezért azok egyre inkább fizetőssé válnak. Kérdés, hogy a két-háromszáz eurós hazai nyugdíjakból és nettó fizetésekből (a nyugat-európai országokban a minimálbér ezer euró felett van) a többség miként tudja fenntartani családját, megvásárolni egészségét és taníttatni gyermekeit. Félő, hogy a hatvan százalék mind egészségügyi, mind anyagi helyzetében egyre mélyebbre süllyed, és átörökíti utódaira szegénységét.
A globalizmust terjesztő, nagy pénzügyi és médiahátterű hatalmi szervezeteknek három kérésük van a nemzeti kormányokhoz, amit ha azok jövőt szeretnének maguknak és pártjaiknak, illik teljesíteniük. Az első az, hogy a nép erőfeszítésével megteremtett közös tulajdont lehetőleg nyomott áron adják el nekik. A második, hogy a megszerzett tulajdon működtetésével termelt profitot alig adóztassák meg. A harmadik, hogy lehetőleg minél több hitelt vegyenek fel. A magyar helyzetet figyelembe véve e három kívánalom mindegyike ütközött a közjó érdekeivel, ennek ellenére az eddigi kormányzatok mindegyike döntési helyzetben a globalista érdekeket helyezte előtérbe. Hogy ide jutottunk tizenhét év után, az ezeknek a döntéseknek köszönhető, amelyekért minden eddigi kormányalkotó párt felelős. Különbséget azért felfedezhetünk közöttük, amit talán úgy lehetne érzékeltetni, hogy az SZDSZ és az MSZP (Horn-, Gyurcsány-kormányok), valamint az MDF (Antall-kormány) először, másodszor és harmadszor is a neoliberalizmus kéréseit valósította meg, míg a Fidesz másodsorban és harmadsorban már tett közjót támogató gazdasági intézkedéseket is. Ha a következő választást a Fidesz nyerné, ahhoz, hogy népünk felemelkedjen, e párt gazdaságpolitikusainak most már elsősorban a közjó érdekeit kellene szem előtt tartaniuk, még akkor is, ha a nagytőke elsődleges képviselői (MSZP, SZDSZ és MDF) ott ülnek majd a parlamentben, és beindul a populistázás (a közjót védő politikusok címkézése) az egész globalista/neoliberális sajtóban.
Hatmillió szegény, nyomott munkabérek, ezekhez képest magas gyógyszer- és energiaárak, fizetőssé tett oktatás és egészségügy, leépített mezőgazdaság, eltékozolt közös tulajdon és hatvan-hetven milliárd dolláros államadósság évi ezeregyszázmilliárd forint kamatfizetéssel; nos ezeket az „eredményeket” hozta a neoliberális gazdaságpolitika. Ideje lenne már olyan gazdasági szakembereket helyzetbe hozni, akik hitelesek, és ennek egyetlen mércéje az, hogy az illető nyilvánosan bírálni merte-e vagy meri-e a neoliberális/globalista rendszert. Bogár László, Lóránt Károly, Csath Magdolna és Nagy Pongrác ilyenek, ám a Fidesz gazdasági kabinetjéből hozzájuk hasonlóan eddig még senki nem tette le a garast, csak Orbán Viktor, igaz, hogy ő nem közgazdász.

A szerző globalizmuskutató, szakíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.