A kollektív bűnösségről – 70 év múltán

Az önátvilágítást és önmegtisztulást Jaspers elvégzendő feladatként állította annak idején a németség elé.

Csejtei Dezső
2015. 05. 08. 12:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kontinens nyugati fele megszabadult a totalitárius uralomtól, keleti felére pedig a jaltai paktumnak megfelelően – felszabadítóként – egy másik totalitárius ország terjesztette ki hatalmát. Az Európa nagy részét beborító, füstölgő romok fölött pedig ott gomolygott a kérdés: ki a felelős mindezért? Ki a bűnös mindazért a szörnyűségért, ami emberek tízmillióinak életét ontotta ki, s hozott olyan gyalázatot a kontinensre, amelyhez foghatóval másutt nem találkozunk? Mivel a háború kirobbantásáért egyértelműen Németországot terhelte a felelősség, a kavargó kérdések a „kollektív bűnösség” válaszában sűrűsödtek össze: a németség kollektíve bűnös mindabban, ami történt. Az a vita, mely ezt követően e kérdés körül alakult ki, ráirányította a figyelmet a fogalom mélyen ellentmondásos természetére is.

A történészek arra mutattak rá, hogy Németországra a jelzett kifejezést a szövetségesek egyetlen hivatalos dokumentumban sem alkalmazták. Viszont gyakran szerepelt a közbeszédben, a publicisztikában és a szemben álló felek különböző célokat elérni kívánó propagandairataiban még a háború idején. Abban, hogy a németség kollektív bűnössége a közbeszéd tárgyává váljon, különösen két személy játszott jelentős szerepet: egy angol arisztokrata, Robert Vansittart, kinek németgyűlölete már évtizedek óta ismert volt, valamint egy neves történész, A. J. P. Taylor, aki a háború után megjelentetett történeti művében festett igen lehangoló képet a német történelemről.

A kollektív bűnösség problémája azonban nemcsak külföldön képezte viták tárgyát, hanem magában Németországban is. Teológusok, politikusok, pszichológusok, filozófusok voltak résztvevői a tisztázó disputáknak. Ekkor jelezték többen is a kollektív bűnössé nyilvánítás hatásának ellentmondásosságát, azt, hogy ez egyszerre lehet a megbélyegzés, valamint a tisztára mosás eszköze.

Elsőként az egyházak emeltek szót a kollektív bűnösség vádja ellen, s jelezték, a németek vonatkozásában is különbséget kell tenni a nemzetiszocialista uralom bűnösei és a szenvedő ártatlanok között. Fontos teológiai érvük volt, hogy a kollektív bűnösség jelentésköre csakis minden ember eredendő bűnösségének értelmében használandó, és nem lehet egy konkrét népre vonatkoztatni. Érvelésük azonban megmaradt a teológiai általánosítás szintjén, ezért – szándékuk ellenére – a tényleges bűnelkövetőknek akár metafizikai kibúvót is adhatott. Aztán előkerült az az érv is – amely a történészek körében is szerepelt olykor –, hogy a nácizmus által elkövetett rémtettek sora nem elszigetelt jelenség, hanem éppenséggel csúcs- (vagy mély-) pontját képezi annak a több száz éven át tartó szekularizációs folyamatnak, mely fokozatosan a nihilizmusba torkollik. S megfogalmazódott náluk az az érv is – amellyel a politikusok is éltek néha –, hogy a németség kollektív bűnössé nyilvánításával tulajdonképpen ugyanazt teszik, amit a nácik követtek el akkor, amikor a zsidóságot illették e váddal. Ezen olykor vitatható tételeket hangoztatók ugyanakkor az elsők között hívták fel a hívek figyelmét az önvizsgálat, a történtekkel való szembenézés és a megbánás gyakorlatának szükségességére is. A pszichológusok közül többek között Carl Gustav Jung foglalkozott részletesebben a kérdéssel. Ő a kollektív bűnösséget alapvetően pszichológiai természetű jelenségnek tartotta, mely valamilyen lelki torzulásra vezethető vissza, és – megfelelő diagnózis felállítása után – gyógyítható. Bár elemzésében sok értékes elem található, felfogásának mégis gyenge pontját jelenti, hogy valamely nép kollektíve beteggé nyilvánítása voltaképpen kivonja az érintettet a felelősségre vonás lehetősége alól.

Az elsősorban közgazdász Wilhelm Röpke – a későbbi német „gazdasági csoda” egyik elméleti megalapozója – a kollektív bűnösség kapcsán történészként a „mulasztás bűnösségére” hívta fel a figyelmet. Úgy vélte, a történtekben része van azon nyugati hatalmaknak is, amelyek a nemzetiszocialista rendszer hatalomra jutását és megerősödését nem akadályozták meg idejében, sőt kezdetben kifejezetten támogatták annak keleti, expanzív politikáját. Arra, hogy a kollektív bűnösség mint mindenkire kiterjedő megbélyegzés milyen károkat okozhat, egy zsidó–orosz felmenőkkel rendelkező német szociológus és történész, Eugen Kogon hívta fel a figyelmet még 1946-ban megjelent könyvében (Az SS-állam. A koncentrációs táborok rendszere). Ő maga hat évig raboskodott Buchenwaldban, így minden személyes oka meglehetett volna arra, hogy indulatokkal telve a kollektív bűnösség vádjával illesse az egész német népet. Kogon azonban felismerte: egy egész nép bűnössé nyilvánítása nem kinyitja, hanem éppenséggel bezárja az önmagába tekintéshez és önvizsgálathoz vezető út kapuit. „A ’sokk’-politika nem a németek lelkiismeretét ébresztette föl, hanem éppen ellenkezőleg, megmozgatta a nép véderőit is azon vádak ellenében, melyek szerint a szégyenletes nemzetiszocialista tettekért egyaránt felelős mindenki. Az eredmény így aztán a kollektív bűnösség tézisének bukása lett.”

A másik oldalról, vagyis a tisztára mosás felől nézve pedig az a helyzet, hogy a valódi bűnösök közül sokan épp a kollektív bűnösség általánosító vádjának hamisságára, támadható pontjaira hivatkozva próbálkoztak kibújni a felelősség alól. Vagyis a kollektív bűnösség elvének hangoztatása gyakorta nem a felelősségre vonást mozdította elő, hanem épp ellenkezőleg, akaratlanul is segédkezet nyújtott az attól való mentesüléshez.

A német filozófusok közül Karl Jaspers volt az, aki az elsők között próbált mértékadó módon szembenézni a németség kollektív bűnössé nyilvánításának súlyos lelki terhével. (A bűnösség kérdése címmel 1945–1946 telén tartott egyetemi előadásai nemrégen jelentek meg magyarul.) Fejtegetése során – talán épp azért, hogy kiiktassa a korábbi fogalomkeveredéseket – igen árnyalt, négyféle megközelítést tartalmazó bűnfogalmat használt; elkülönítette egymástól a büntetőjogi, politikai, morális és metafizikai bűnösséget. Ő csupán a politikai bűnösség esetében tekintette elfogadhatónak valamely közösség bűnössé nyilvánítását, a többi hármat viszont szigorúan személyre szabottnak tartotta. Ugyanakkor úgy gondolta, a németekre a politikai bűnösség kitétel csupán mint állampolgárokra, mint egy politikai közösség tagjaira vonatkoztatható, hiszen nyilvánvalóan van felelősségük abban, hogy a nemzetiszocialista mozgalom és párt hatalomra juthatott. Jaspers tehát elismerte, van a bűnösségnek olyan szegmense, amely túlnyúlik az egyénen, ám ennek körét ő az állampolgári mivoltra korlátozta.

Azzal viszont ő sem vetett kellően számot, hogy a nemzetiszocializmus (és általában a totalitárius rendszerek) esetében a hatalomgyakorlásnak oly fondorlatos módjával állunk szemben, amelyre a korábbi történelemben nem volt példa. E diktatúra újszerűsége az volt, hogy gyakorlattá vált az állampolgárok széles körének álságos bevonása a történésekbe és bűncselekményekbe, elérve azt a pontot, hogy tulajdonképpen sokan tettestárssá váltak, akár tudtak róla, akár nem, és ez beletorkollt már a cinkostárssá nyilvánítás lehetőségébe is. E jelenségre, amikor már nem az állampolgár, hanem az átlagember van elkerülhetetlenül belekapcsolva a rendszer működtetésébe, s a maga helyén nem csupán az önként jelentkező válik engedelmes csapszöggé, hanem a saját aprócska feladatát elvégző kisember is – nos, ennek megnevezésére találta ki Hannah Arendt a „felelőtlen társfelelős” (irresponsible co-responsible) fogalmát. S az így létrejövő „szervezett bűnösség” rendszeréről azt lehet mondani, hogy kevesebbet foglal magában, mint a kollektív bűnösség üres általánossága, ugyanakkor mégis konkrétabb, kézzelfoghatóbb a „politikai bűnösség” előbb említett fogalmánál. Jaspers azonban Arendtnél sokkal erőteljesebben hangsúlyozta a morális, benső számvetés momentumát, a szigorú önátvilágítás gyakorlatának szükségességét, hogy az ember így jusson el ahhoz, ami mindennél fontosabb: a lelki megtisztuláshoz.

Németország hosszú küzdelmek árán szabadult meg a kollektív bűnösség vádjától. S mi, magyarok, kiknek az a sors jutott, hogy nem egy, hanem két totalitárius rendszert kellett elviselnünk, vajon tartottunk-e számvetést? S ama rendszer működtetéséért, melynek alapjait hazánkban épp hetven esztendeje vetették meg, vajon ki viseli a felelősséget? A büntetőjogi értelemben vett bűnelkövetőkön kívül még kik – esetleg mindnyájan, akik benne éltünk? S vajon ki a bocsánatkérés kötelezettje és címzettje, ha a rendszer áldozatai kényszerűen fenntartói is voltak a rendszernek? Bekövetkezett-e nálunk az az önátvilágítás és önmegtisztulás, melyet Jaspers elvégzendő feladatként állított annak idején a németség elé? S vajon nem késő-e már erre sort keríteni, ha korábban nem történt meg? S azokat a magyarokat, akikre még mindig a kollektív bűnösség súlyos és nemtelen vádja nehezedik, vajon kik és mikor szabadítják meg egyszer?

Az erdő, amely előtt állunk, sűrűbbnek látszik gyermekkorunk meséinek rengetegeinél is.

A szerző filozófiatörténész, egyetemi tanár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.