A kontinens nyugati fele megszabadult a totalitárius uralomtól, keleti felére pedig a jaltai paktumnak megfelelően – felszabadítóként – egy másik totalitárius ország terjesztette ki hatalmát. Az Európa nagy részét beborító, füstölgő romok fölött pedig ott gomolygott a kérdés: ki a felelős mindezért? Ki a bűnös mindazért a szörnyűségért, ami emberek tízmillióinak életét ontotta ki, s hozott olyan gyalázatot a kontinensre, amelyhez foghatóval másutt nem találkozunk? Mivel a háború kirobbantásáért egyértelműen Németországot terhelte a felelősség, a kavargó kérdések a „kollektív bűnösség” válaszában sűrűsödtek össze: a németség kollektíve bűnös mindabban, ami történt. Az a vita, mely ezt követően e kérdés körül alakult ki, ráirányította a figyelmet a fogalom mélyen ellentmondásos természetére is.
A történészek arra mutattak rá, hogy Németországra a jelzett kifejezést a szövetségesek egyetlen hivatalos dokumentumban sem alkalmazták. Viszont gyakran szerepelt a közbeszédben, a publicisztikában és a szemben álló felek különböző célokat elérni kívánó propagandairataiban még a háború idején. Abban, hogy a németség kollektív bűnössége a közbeszéd tárgyává váljon, különösen két személy játszott jelentős szerepet: egy angol arisztokrata, Robert Vansittart, kinek németgyűlölete már évtizedek óta ismert volt, valamint egy neves történész, A. J. P. Taylor, aki a háború után megjelentetett történeti művében festett igen lehangoló képet a német történelemről.
A kollektív bűnösség problémája azonban nemcsak külföldön képezte viták tárgyát, hanem magában Németországban is. Teológusok, politikusok, pszichológusok, filozófusok voltak résztvevői a tisztázó disputáknak. Ekkor jelezték többen is a kollektív bűnössé nyilvánítás hatásának ellentmondásosságát, azt, hogy ez egyszerre lehet a megbélyegzés, valamint a tisztára mosás eszköze.
Elsőként az egyházak emeltek szót a kollektív bűnösség vádja ellen, s jelezték, a németek vonatkozásában is különbséget kell tenni a nemzetiszocialista uralom bűnösei és a szenvedő ártatlanok között. Fontos teológiai érvük volt, hogy a kollektív bűnösség jelentésköre csakis minden ember eredendő bűnösségének értelmében használandó, és nem lehet egy konkrét népre vonatkoztatni. Érvelésük azonban megmaradt a teológiai általánosítás szintjén, ezért – szándékuk ellenére – a tényleges bűnelkövetőknek akár metafizikai kibúvót is adhatott. Aztán előkerült az az érv is – amely a történészek körében is szerepelt olykor –, hogy a nácizmus által elkövetett rémtettek sora nem elszigetelt jelenség, hanem éppenséggel csúcs- (vagy mély-) pontját képezi annak a több száz éven át tartó szekularizációs folyamatnak, mely fokozatosan a nihilizmusba torkollik. S megfogalmazódott náluk az az érv is – amellyel a politikusok is éltek néha –, hogy a németség kollektív bűnössé nyilvánításával tulajdonképpen ugyanazt teszik, amit a nácik követtek el akkor, amikor a zsidóságot illették e váddal. Ezen olykor vitatható tételeket hangoztatók ugyanakkor az elsők között hívták fel a hívek figyelmét az önvizsgálat, a történtekkel való szembenézés és a megbánás gyakorlatának szükségességére is. A pszichológusok közül többek között Carl Gustav Jung foglalkozott részletesebben a kérdéssel. Ő a kollektív bűnösséget alapvetően pszichológiai természetű jelenségnek tartotta, mely valamilyen lelki torzulásra vezethető vissza, és – megfelelő diagnózis felállítása után – gyógyítható. Bár elemzésében sok értékes elem található, felfogásának mégis gyenge pontját jelenti, hogy valamely nép kollektíve beteggé nyilvánítása voltaképpen kivonja az érintettet a felelősségre vonás lehetősége alól.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!