A szokottnál nagyobb figyelem kísérte idén az állami művészeti díjak átadását. Jó előre „kiszivárgott” ugyanis: a Saul fia alkotói az Oscar- mellé a Kossuth-díjat is megkapják. Sokak első gondolata az volt, hogy a döntéshozók nem hibázták el a kihagyhatatlan ziccert, de hamar megjelentek azok a hangok is – jellemzően a Facebook „második nyilvánosságában” –, amelyek elsietettnek, a díjazottak szempontjából kissé korainak tartották az elismerést. Még akkor is, ha máskülönben szívből örültek a film sikerének. A lapunkban is publikáló közíró, Kardos Gábor például így fogalmazott: „a Kossuth-díj nem erre való. Egy életmű elismerése és nem külföldi díjak vagy a világsiker lájkolása. [ ] Függetlenül attól, hogy ezúttal nagyon szerethető és tehetséges embereknek adják, akik idővel nyilván kiérdemelhetnék.”
Vajon a sikert, az ismertséget vagy a tekintélyes életművet kell-e figyelembe venni egy magas állami kitüntetés odaítélésénél? Nem is olyan könnyű kérdés, mert a kettő nem feltétlenül jár együtt. Mivel Nemes Jeles László elsőfilmesként zsebelte be az Oscar-díjat és az azzal járó nemzetközi elismerést, az ő esetében életműről eleve nem beszélhetünk (s legfeljebb csak találgatni tudjuk, vajon segíti-e vagy éppen hátráltatja majd művészi kibontakozását a korán jött díjak súlya). De létezik fordított eset is: hány olyan alkotóról tudunk, akiknek bár jelentős életművük van, nemhogy a szélesebb közönség nem hallott róluk, de még a szűkebb szakmai közeg egy része sem ismeri – vagy nem akarja ismerni – őket. Erre is találunk példát az idei névsorban.
A legmagasabb állami irodalmi díjat, Magyarország Babérkoszorúját ebben az évben két erdélyi költő, Farkas Árpád és Király László kapta. A közösségi oldalon pedig – keserűséget és komoly indulatokat hagyva maga után – Kálmán C. György baloldali-liberális irodalomtörténész feltette az alábbi minősíthetetlen kérdést: „Kik ezek?”
Erről óhatatlanul az jutott eszembe, amikor néhány hete egy a harmincas éveinek végét taposó erdélyi költővel beszélgettem budapesti könyvbemutatója után. Valahogy szóba került, kik azok a kortárs magyar szerzők, aki nem kaptak még Kossuth-díjat, pedig megérdemelnék. Ő elsőként Király Lászlót említette, hangsúlyozva, mekkora hatással volt az idős mester a fiatalabb erdélyi költők több nemzedékére, s milyen gazdag és összetett életmű hitelesíti tekintélyét. Csakhogy – tette hozzá – sajnos nem eléggé ismert az anyaországban, s az irodalmi élet széttagoltsága, szekértáborokba zárkózása sem kedvez az elismerésének. Végül Király László ha nem is Kossuth-díjat, de Babérkoszorút kapott – a reakciók viszont nem erősítettek mást, mint az említett széttagoltságot.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!