Áfacsökkentést szeretne? Hívja a Századvéget!

A kormány csökkenteni kívánja egyes alapvető élelmiszerek és szolgáltatások áfáját.

Torba Tamás
2016. 06. 23. 20:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban elfogadott 2017-es költségvetés részeként a kormány csökkenteni kívánja egyes alapvető élelmiszerek és szolgáltatások áfáját. Az intézkedéssel kapcsolatban néhány érdekesnek tűnő összefüggésre hívnám fel az olvasók figyelmét.

Az első a nyers tej áfájának 18-ról 5 százalékra mérséklése. Az intézkedést Lázár János azzal próbálta indokolni, hogy a nyers tej egészséges, szemben a tartóssal, ezért növelni kell az előbbi versenyképességét. A miniszter urat nyilván nem tájékoztatták arról a nem elhanyagolható, a tejtermelők által is szóvá tett tényről, hogy a nyers tej kereskedelme során áfa szinte meg sem jelenik, mivel a termelő-feldolgozó viszonylatban az áfa irreleváns tényező, a kiskereskedelemben pedig a nyers tejet jórészt őstermelők árusítják, akik általában nem tartoznak az áfakörbe. Egyébként éppen ezért a nyers tej kimérve eleve olcsóbb, mint a tartós, de még így is jóval többet kapnak érte, mint ha a feldolgozóknak adnák el.

A miniszter úr mint elfoglalt, háztartást nem vezető ember szintén nincs tisztában azzal a ténnyel, hogy a nyers tej mindössze két-három napig őrzi meg a minőségét, ezért a családok többsége előnyben részesíti a tartósat. Ha Lázár János többet szeretne tudni a nyers tej jellemzőiről és ily módon a tej áfájának hatásairól, megkérdezhetné a titkárnőjét: vajon milyen tejet szolgál fel ahhoz a kávéhoz, amellyel a miniszter úr hivatalában a vendégeket megkínálják? Hát persze hogy tartós tejet.

A fentieken kívül létezik a problémakörnek egy másik aspektusa is. Ahogy a termelők a közelmúltban lezajlott demonstrációikon félreérthetetlenül jelezték, az országot ellepték a rossz minőségű és – szintén a termelők szerint – áfacsalt import tartóstej-félék. E termékekből a Nébih a minap több tízezer liternek a forgalomból való azonnali kivonását tartotta szükségesnek gyenge minőségük miatt. Az importtej hegyekben áll a legnagyobb kiskereskedelmi lánc, a kormány stratégiai partnere, a Tesco polcain. Lehet, hogy rá gondolt Lázár János, amikor a hazai fogyasztókat az európai élelmiszeripar szemetével elárasztó multikról némileg elítélő hangnemben nyilatkozott.

A jogosnak mondható kritikának egyébként nagyobb súlyt adna, ha a Nébih és a NAV közösen szállna ki az említett céghez. Előbbi a minőséget, utóbbi a tejszállítmányokat kísérő dokumentációt vizsgálná. A tej áfájának csökkentéséhez persze lehet, hogy szükség van az említett stratégiai megállapodást (is) tető alá hozó Századvég asszisztenciájára. Ebben a műfajban az intézetnek komoly referenciái vannak, mint azt a Zsidai Royjal készült, a Magyar Nemzetben nemrég megjelent interjúból megtudhattuk. A vendéglátás áfájának csökkentését ugyanis a Századvég készítette elő. Zsidait idézve: „A Századvég készített egy kutatást, amelyben különböző szcenáriókban megvizsgálta, mi lehet az áfa csökkentésének hatása. […] Ennek alapján gyakorlatilag 9 százalék lesz az áfa.”

Még a végén kiderül, hogy a Századvég eddig ismeretlen adószakértői kompetenciákkal is rendelkezik. Jobb lesz, ha a PwC, az Ernst & Young és más erre szakosodott cégek új piacok után néznek. Világos, hogy néhány éve a Fórum az Alapvető Élelmiszerek Áfájának Csökkentéséért nevű csoportosulás stratégiai hibát követett el, amikor a szektor áfacsökkentését modellező tanulmány elkészítésére az Ernst & Youngot kérte fel. Itt megjegyzendő, hogy ők is a 9 százalékos áfa mellett tették le a voksot…

Ellentmondást érzek viszont a tekintetben, hogy a Bunge-perként elhíresült ügyben a Századvég áfával kapcsolatos érintettségét, a döntéshozókat befolyásoló képességét kategorikusan tagadták a megszólaló szereplők. Beleértve az intézmény egyik korábbi vezetőjét és az ügyészséget is.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.