Ikonikus képeink

A szimbólumerejű fotók túlzottan leegyszerűsítik a bonyolult problémákat.

Lakner Dávid
2016. 08. 27. 12:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Amikor véget ért a háború, senki sem vette a fáradságot, hogy közölje velünk.”
Kurt Vonnegut: Éj anyánk

„Mi, háborús fényképészek mindig sírunk.”
Mahmoud Raslan

Nem a képmásod vagy, nem a többi ember, akivel valaha együtt mosolyogtál, nem a te felelősséged mindazon bűnök összessége, amiket bár a környezetedben követnek el, de nem vagy képes megakadályozni – legalábbis nem érzed magad képesnek rá. Az együttérzésed vagy, a távoli fájdalmakra való figyelmeztetésed, a könnyeid és a morális felháborodásod. Tudta(d)? A kormány kampánycélból riogató plakátjaira adott válaszként a sokkos állapotban lévő aleppói kisfiú helyett éppúgy be lehetne vágni mindennapjaikat nélkülözésben élő magyar gyerekeket, hiszen sajnos továbbra is nem kevesen vannak körülöttünk. Omran Daqneeshért nem, de értük valóban tehetne a kormány, és mi magyarok is.

Persze szó sincs róla, hogy relativizálni kellene Omran szenvedését, a szíriai ártatlanok értelmetlen halálát. Ugyanakkor érdemes feltenni a kérdést: azok közül, akik felháborodva és együttérzést mutatva megosztották a kisfiú képét, ugyanígy felkapják-e a fejüket A Város Mindenkié egy-egy akciójára, amikor gyermekes anyák kilakoltatását vonulnak ki megakadályozni? Ott már felvetődhetnek mindenféle (ön)felmentések: hogy hónapok óta nem fizették a számlákat, az anya nem fogadta el a neki felajánlott állást, a közmunkát nem vállalják? Omran Daqneesh ikonikus fotóját világszerte milliók osztották meg – éppúgy, mint korábban a hároméves, vízbe fulladt Aylanét. – Ez az a fotó, amit nem kell megmagyarázni – írta az Index a vérző fejű Omranról, hosszú cikkben megmagyarázva azért, miért is ikonikus a fotó, amit látunk.

A traumákat talán soha ki nem heverő Omran képe ikonikus lett, felhívta a világ figyelmét a szíriaiak felfoghatatlan szenvedésére. Arra, ami egyébként már évek óta tart, ki tudja, meddig – és ki tudja, véget érhet-e egyáltalán a közeljövőben, még ha a harcok formálisan lezárulnak is. Omran Daqneesh képe ikonikus lett, miközben ő maga nem egy szimbólum, hanem egy szenvedő szír kisfiú, egyszeri és megismételhetetlen élettel, személyes tragédiákkal és a felmérhetetlen szenvedés tudatával. A nyugati embernek csak egy ikon, egy példa, egy fotó, amit akár itt Magyarországon is indulatosan lehet a kormánynak lobogtatni. Példabeszédet tartani a szíriaiak szenvedéséről, ha már épp van egy kép, amely az ember elé került, majd békésen folytatni a vasárnapi ebédet.

A szimbólumok azért jók, mert az ember megnyugtathatja velük a lelkiismeretét – demonstrálhatja, hogy ő jó ember, hiszen ráérzett az adott ügy jelentőségére. Hasonló képek készültek a menekültekről is Magyarországon, például a „családját” a sínekre rántó férfiról, akiről aztán kiderült, hogy nem is kellett védenie senkitől a nőt és a gyereket, sőt inkább tőle kellett volna megvédeni őket. Persze tudjuk, a szimbólumerejű fotók olyan sikeresen egyszerűsítenek le sokszor bonyolult problémákat, hogy aztán az igazságtartalmukat kibogozni szinte lehetetlen. A lényeg az önfelmentés: ahogy Camus A bukásának hőse ujjong, akárhányszor meglát egy koldust, hiszen így nagylelkű lehet, úgy mi is kinézünk akkor már a Keletibe, és természetesen érzékeny posztban szólunk arról, milyen segítőkészek is vagyunk.

Mahmoud Raslan is érzékeny ember. Az Omrant lefotózó férfi beszámolóját egyebek közt a Telegraph hasábjain olvashatjuk: megtudunk róla sok mindent, például hogy van egy újszülött lánya, hogy megérintette Omran, és hogy gyakran sír. Kis kutatás után pedig Raslanról is találhatunk képeket: ezeken nem sír, hanem mosolyog, méghozzá olyan szíriai harcosokkal, akik egy nyilvánosságra került videón a 13 éves szír–palesztin fiút, Abdullah Tayseert fejezik le. Raslan beszámolójából kiderül, hogy ez a fotó már nem ikonikus: ő szelfik százait készíti bárkivel, akit meglát a frontokon, nem működik együtt ilyen csoportokkal, és a kép sem jelent semmit. Nem is feltételezzük az együttműködést, de a szimbólumértéket azért látjuk. Szimbólumát annak, hogy soha semmi nem olyan egyszerű. Hogy az ember bármennyire szeretne is kívülálló lenni, végül belekeveredik, mint A bukás ügyvédje, aki felismeri: ő sem sérthetetlen.

Ilyenkor már persze minden relatív, véletlen, összetett. Szeretjük a frontdrámákat, borzongunk a barbár ellenről érkező szörnyű tudósításokon, majd megdöbbenünk, amikor a hős falunkbéli hazatér, és a Szegény emberek katonájához hasonlóan gyerekeket gyilkol. Pedig a háború számára már véget ért a távolban, és a gyerekeket is névről ismeri. De tévúton járunk, amikor elhisszük, hogy kívülállóként, egyszerű gesztusokat téve megúszhatjuk, és közben a rosszakkal is szembeszállhatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.