A brexit és a négy szabadság

A kilépésre szavazók a munkára alapozott erkölcs világának feladására mondtak nemet.

Róna Péter
2016. 09. 13. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai, ezen belül a magyar közvélemény számára a brexit szinte érthetetlen esemény volt, és a mai napig az is maradt. Hogyan tudtak a britek olyan döntést hozni, amely napnál világosabban az érdekeik ellen szól? Arról lenne szó, hogy a mindig is az álságosság gyanújának árnyékában látott britek végleg bebizonyították: ők most is, mint mindig, az európai egység aláásói, akik pont akkor kezdenek hozzá a közös európai ház bontásához, amikor a legnagyobb szükség lenne az összefogásra? Számunkra a kimenet különösen fájdalmas csalódás, hiszen a brexit mellett érvelők talán leggyakrabban elhangzott érve a térségünkből oda vándorlók elutasítása, létszámuk csökkentésének vélt szükségessége volt. Miért nem tartanak bennünket kívánatosnak, ha számokban is kimutatható, hogy a legszorgosabb kisebbséget képezzük, hiszen 92 százalékunknak van bejelentett munkahelye, adót fizet és a brit átlagnál magasabb a képzettsége, miközben kevesebbet keres? Mi a bajuk velünk?

A történelem egyik megfejthetetlen rejtélye az a folyamat, ahogyan egy jelenség vagy esemény a felhalmozódott csalódásból, frusztrációból, esetleg haragból történelmi fordulatot kovácsol. Tunéziában felgyújtja magát egy taxisofőr, mert már nem bírja tovább a számára kijelölt sorsot, mire nemcsak Észak-Afrika, hanem az egész arab világ háromnegyede lángba borul. Egy kis csoport a Bastille-hoz vonul, hogy kiszabadítsa azt a hét még ott raboskodót, mire kirobban a francia forradalom. Nyilvánvaló, hogy az arab világ nem a taxisofőr emlékére lázadt fel, mint ahogy a francia forradalom sem annak a néhány rabnak a sorsáról szólt. A taxisofőr öngyilkossága a tehetetlenség, a Bastille pedig az önkényuralom metaforájává vált. Valahogy így van ez a brexittel is.

A magyarázat nem az elhangzott indokok taglalásában, hanem a brexitre szavazók lelkiállapotában, világképükben, csalódásukban és vágyaikban rejlik. A kelet-európaiak korlátlan bevándorlása az önrendelkezéstől való megfosztás és az abból fakadó tehetetlenség jelképe lett.

Mivel a társadalmi folyamatok jellegzetesen számtalan forrás és csatorna nehezen vagy egyáltalán nem kiszámítható találkozásából, egymásra gyakorolt hatásából alakulnak ki, veszélyes vállalkozás azokat a természettudományokra jellemző ok-okozati összefüggésekre leegyszerűsíteni. Ennek ellenére vannak olyan átfogó hatású tényezők, amelyek meghatározó erejűek a társadalomra nézve. Ilyen napjainkban a történelmileg példátlan erővel, kiterjedéssel és sebességgel fejlődő tudomány és technológia, amely képes szinte egyik napról a másikra egész ágazatokat felszámolni, majd másokat létrehozni. A tudomány és a technológia száguldása mára komoly identitásválságot teremtett, hiszen az indentitás eddig egyik sarokköve, a munka elvesztette identitásformáló szerepét – egyrészt: mert a munkahely biztonsága megszűnt, másrészt: mert a munka az ember alkotóerejének kifejezése helyett az algoritmusvezérelt, az emberi akarattól elidegenült robot tevékenységévé silányult. A robottechnológia egyre közelebb kerül a (leegyszerűsített) emberi képességekhez, és az emberi munka meghatározása egyre közelebb kerül a robottól elvárhatóhoz.

A háttérben az a liberális gazdaságtan húzódik meg, amely – a gazdasági folyamatokat a természet folyamataihoz hasonlítva – kiiktatta az erkölcs szerepét a gazdasági életből, és kikiáltotta az értékmentes közgazdaságtan uralmát. E doktrína az egyébként más alapokról kiinduló Európai Unió alappillére lett, amely magáévá tette a „négy szabadság” – tehát a tőke, az áruk, a szolgáltatások és a munkaerő szabad mozgásának – imperatívuszát. Úgy tett, mintha a négy szabadság feltételeit nem az ember által megalkotott intézmények biztosítanák, hanem valamiféle, a természetet is szabályozó automatikus törvény, mindenféle emberi beavatkozás nélkül. De a négy szabadságot nem ez, hanem az ember által létrehozott intézményrendszer garantálhatja. A természetben nincs se magántulajdon, se szerződés. Nincs adó, nincs infláció és nincs munkanélküliség. A magántulajdon sérthetetlenségének biztosítása a kényszerítő erővel felhatalmazott intézmény feladata. De ezt az intézményt a társadalom hozza létre és tartja fenn olyan feltételek mellett, amilyeneket jónak lát. A négy szabadság tehát nem más, mint az időről időre megújított, esetleg átfogalmazott társadalmi megállapodás gyümölcse. Mára azonban kiderült, hogy a négy szabadság a társadalom zömének tehetetlenségéhez, az ellenőrizhetetlen folyamatok eluralkodásához vezet, mert a négy szabadságot az Európai Unió az ehhez szükséges szuverenitás hiányában nem tudja ellenőrzése alatt tartani, az általuk gerjesztett folyamatokat nem tudja irányítani. A tőke szabad mozgása teret adott az offshore-milliárdok elburjánzásának, az áruk és szolgáltatások szabad mozgása az áfacsalásnak és a vásárlók félrevezetésének, a munkaerő szabad mozgása pedig a tömegek ellenőrizetlen áramlásának. Ezek az úgynevezett „szabadságok” a tőke szabadságát jelentették – a munka kárára, ami szorongáshoz, az önbecsülés és az identitás eróziójához vezetett. A társadalmi kohézió, a közös európai sors Adenauer, De Gaulle és De Gasperi által megálmodott építése helyett az unió a tőkefelhalmozás eszközévé vált.

A baloldal sajnos nemcsak hogy nem ismerte fel a fentiekben leírtakból fakadó veszélyt, hanem, követve Tony Blair – és Magyarországon Gyurcsány Ferenc – harmadik utas politikáját, a négy szabadság sérthetetlenségét, a globalizáció nagyszerűségét és elkerülhetetlenségét tűzte zászlajára. Tony Blair 2004-ben a következőképpen méltatta ezt az új világot: „Ez a világ közömbös a hagyományok iránt. Könyörtelen a gyengeséggel szemben. Nincs habitusa és nem ismeri a szokásjogot. Tele van lehetőséggel, de csak azok számára, akik könynyen alkalmazkodnak, nehezen és ritkán panaszkodnak, hajlandóak és képesek változni [ ] Azoknak, akik a globalizáció érdemeit vitatják, azt mondom, a vitának annyi értelme van, mintha arról vitatkoznánk, hogy az ősz vajon követi-e a nyarat.” A baloldal tehát feladta a munkára alapozott erkölcs világát, és ezzel hátat is fordított történelmi alapjának. Nos, pont erre mondtak nemet a baloldal hagyományos támogatói, amikor a brexitre szavaztak.

A szorongást okozó űrt a jobboldal a nemzeti indentitás tartalmával töltötte fel, elfelejtve, hogy nem is olyan régen ezt a műveletet már kipróbáltuk. Az első világháború és az 1929-es gazdasági válság okozta fájdalmakat pont ezzel a gyógyírral, a mesterségesen felépített ellenségkép és a nemzeti tudat szembeállításával próbáltuk csillapítani. Aztán láttuk a borzalmakat, amelyekhez ez vezetett. A nemzeti öntudat szószólói szerint létünk lényege nem azokra az egyetemes erényekre épül, amelyeket a kereszténység és előtte az ógörögök kimunkáltak, hanem a nemzeti hovatartozásra, ami aztán elkerülhetetlenül a nem oda tartozók elutasítását, majd megvetését, végül pedig gyűlöletét eredményezi.

A nemzeti tudatra épített identitás az erények gondozása és érvényesítése helyett azonban épp a meghirdetett cél ellenkezőjét szolgálja. Bajnokai valójában a liberális kapitalizmus harácsoló, a közjavakat leromboló és kifosztó emberei, annak a világnak a megteremtői, amelyben „akinek nincs semmije, az annyit is ér” (Lázár János), amelyben, mint ahogy azt Kósa Lajos kifejtette, a közvagyon egy tollvonással elveszíti közvagyon jellegét. A tekintélyt parancsoló bajusz, miközben a nemzeti hagyományt idézi, csak a végeláthatatlan panamák elkendőzését szolgálja. És igen, a brexit erre is nemet mondott. Azt, hogy ha ti, visegrádi négyek elcsaljátok a pénzünket, miközben nem látnátok szívesen a hazátokban egyetlen segítségre szorulót sem, akkor jobb, ha nem jöttök ide.

 A szerző közgazdász, az Oxfordi Egyetemen a Blackfriars Hall tanára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.