Vajon mi mozgatja a történelmet? Az anyagi viszonyok, ahogy azt Marx tanítja, és ahogy tanították kötelezően évtizedeken át? Az eszközkészítés, az emberi munkaképesség, a termelés szervezeti és tulajdonviszonyai? Vagy a szellem, az ideák, a gondolatok, amelyek mögött az isteni eszme áll? És a történelem nem más, mint az objektív szellem kibontakozása, önmagára találása, ahogy azt Hegel gondolta? Vagy a történelem a kettes számú kaotikus rendszerek kategóriájába tartozik, mint például a tőzsde, amelyet befolyásolnak a róla szóló jóslatok, de az kiszámíthatatlan és előre megjósolhatatlan, hogy mely (akár ma még jelentéktelen) események okozhatnak korszakos változásokat?
Yuval Noah Harari, a történelemírás és -értelmezés fiatal izraeli fenegyereke a gondolatok és eszmék pártján áll anélkül, hogy Istent feltételezné mögöttük. Szerinte úgy hetvenezer évvel ezelőtt egy „kognitív forradalomnak” köszönhetően jött létre fajunk, a Homo sapiens az előemberek egyik fajtájából egy evolúciós ugrás (mutáció) következtében. E forradalom következtében alakult ki a nem létező dolgokról, a fikcióról való gondolkodás és beszéd képessége. Kutyám a „séta” vagy a „csont” szavak hallatán azonnal izgalomba jön, de a „később” vagy a „holnap” bővítményeket nem érti. „Egy majomtól sosem tudnánk megszerezni a banánját azzal az ígérettel, hogy halála után majd végtelen mennyiségű banán vár rá a mennyországban” – írja Harari Sapiens című könyvében. Szerinte a fogalomalkotásra való képesség emelte ki az embert az állatvilágból, nem a munka és a szerszámkészítés. Az állatvilágban is van együttműködés (például hangyák, farkasok vagy csimpánzok között), de vagy rokonokkal, vagy kisszámú, ismert egyeddel. A Homo sapiens viszont azzal a képességével, hogy elképzel nemlétező dolgokat (a bibliai teremtéstörténettől a nacionalizmusig), együtt tud működni tetszőleges számú idegennel.
A gyűjtögető életmód során a sapiens-hordák ősi szellemekről és törzsi totemekről találtak ki történeteket. Ezek „elégségesek lehettek ahhoz, hogy ötszáz embert képessé tegyenek kagylóhéjjal kereskedésre, ünnepségek megülésére, vagy összefogásra egy Neander-völgyi horda kiirtása érdekében, de ennél többet nem tudtak”. Amikor azonban az emberek áttértek a földművelésre, és a mezőgazdasági forradalom lehetőséget nyújtott zsúfolt városok és nagy birodalmak megteremtésére, „az emberek hatalmas istenekről, hazáról és részvénytársaságokról találtak ki történeteket”, és ezek még szélesebb körű együttműködést tettek lehetővé.