Vajon mi mozgatja a történelmet? Az anyagi viszonyok, ahogy azt Marx tanítja, és ahogy tanították kötelezően évtizedeken át? Az eszközkészítés, az emberi munkaképesség, a termelés szervezeti és tulajdonviszonyai? Vagy a szellem, az ideák, a gondolatok, amelyek mögött az isteni eszme áll? És a történelem nem más, mint az objektív szellem kibontakozása, önmagára találása, ahogy azt Hegel gondolta? Vagy a történelem a kettes számú kaotikus rendszerek kategóriájába tartozik, mint például a tőzsde, amelyet befolyásolnak a róla szóló jóslatok, de az kiszámíthatatlan és előre megjósolhatatlan, hogy mely (akár ma még jelentéktelen) események okozhatnak korszakos változásokat?
Yuval Noah Harari, a történelemírás és -értelmezés fiatal izraeli fenegyereke a gondolatok és eszmék pártján áll anélkül, hogy Istent feltételezné mögöttük. Szerinte úgy hetvenezer évvel ezelőtt egy „kognitív forradalomnak” köszönhetően jött létre fajunk, a Homo sapiens az előemberek egyik fajtájából egy evolúciós ugrás (mutáció) következtében. E forradalom következtében alakult ki a nem létező dolgokról, a fikcióról való gondolkodás és beszéd képessége. Kutyám a „séta” vagy a „csont” szavak hallatán azonnal izgalomba jön, de a „később” vagy a „holnap” bővítményeket nem érti. „Egy majomtól sosem tudnánk megszerezni a banánját azzal az ígérettel, hogy halála után majd végtelen mennyiségű banán vár rá a mennyországban” – írja Harari Sapiens című könyvében. Szerinte a fogalomalkotásra való képesség emelte ki az embert az állatvilágból, nem a munka és a szerszámkészítés. Az állatvilágban is van együttműködés (például hangyák, farkasok vagy csimpánzok között), de vagy rokonokkal, vagy kisszámú, ismert egyeddel. A Homo sapiens viszont azzal a képességével, hogy elképzel nemlétező dolgokat (a bibliai teremtéstörténettől a nacionalizmusig), együtt tud működni tetszőleges számú idegennel.
A gyűjtögető életmód során a sapiens-hordák ősi szellemekről és törzsi totemekről találtak ki történeteket. Ezek „elégségesek lehettek ahhoz, hogy ötszáz embert képessé tegyenek kagylóhéjjal kereskedésre, ünnepségek megülésére, vagy összefogásra egy Neander-völgyi horda kiirtása érdekében, de ennél többet nem tudtak”. Amikor azonban az emberek áttértek a földművelésre, és a mezőgazdasági forradalom lehetőséget nyújtott zsúfolt városok és nagy birodalmak megteremtésére, „az emberek hatalmas istenekről, hazáról és részvénytársaságokról találtak ki történeteket”, és ezek még szélesebb körű együttműködést tettek lehetővé.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!