Néhány napja az ukrán külügyminisztérium bekérette a német nagykövetet, és magyarázatot kért tőle egyik kijelentése miatt. Ernst Reichel kijevi német nagykövet ugyanis azt találta mondani, hogy Kelet-Ukrajnában akkor is meg lehetne tartani a helyi választásokat, ha „nem lobog ukrán zászló minden városházán”. A nagykövet a minszki megállapodással kapcsolatban arra is figyelmeztette Ukrajnát, hogy nem érvényesítheti száz százalékban a nemzeti érdekeit, és a rendezés miatt mindkét félnek adnia kell valamit, azaz engednie kell. Ez a gondolat annyira felbőszítette az ukrán politikusokat, hogy többen egyenesen a német nagykövet visszarendelését követelték Berlinbe.
Bár szerényebb formában, de a magyar külügyminisztérium is megtapasztalt már hasonló ukrán attakot. Néhány hete Szijjártó Péter arról beszélt, hogy Magyarország szorgalmazni szeretné az Oroszország elleni EU-s szankciók felülvizsgálatát. A budapesti ukrán nagykövet erre azonnal a Bem rakpartra akart sietni, hogy kérdőre vonja Szijjártót: ugye a szankciók felülvizsgálatán nem a megszüntetésüket, hanem a szigorításukat érti? Ha meggondoljuk, hogy Németország és hazánk is igen nagy áldozatokat vállalt Ukrajna érdekében a jelenlegi megszorításokkal, akkor enyhén szólva is érdekesnek kell neveznünk ezeket a kijevi reakciókat.
Ez a két epizód persze eltörpül amellett, hogy Porosenko ukrán elnök ismét felmelegítette Ukrajna NATO-tagságának ügyét. Nem kell nagy stratégának lenni ahhoz, hogy belássuk: az ukrán NATO-tagság könnyen elvezethet az Oroszországgal való háborúig. Az orosz és az amerikai nukleáris arzenál méreteinek ismeretében ez olyan apokaliptikus vízió, amellyel morális bűn még csak eljátszogatni is. Európában hetvenkét esztendeje, történelmi léptékben számolva is régen béke van. Ez a béke a Nyugat és Moszkva kölcsönös érdekbeszámításra épülő, nem feltétlenül baráti, de a konfliktusokat mindig rendezni tudó viszonyára épül hét évtizede. Elődeink 1941 és 1945 között keservesen megtapasztalták, mi lehet ennek az alternatívája.