Minden hosszabb ideig regnáló párt népszerűsége csökken. A Fidesz 2010 óta az egyszerűsített üzenetekre építette politizálását (rezsicsökkentés, elszámoltatás, unortodox gazdaságpolitika). Ezekről az üzenetekről a dolgok természetéből fakadóan nem derülhet ki, hogy tartalmuk hamis. Így újra és újra ismételni kell őket, egyre radikálisabb módon. Mindez felerősíti a fideszes „párhuzamos valóság” kialakulását, amelyben Soros György, a multik, Brüsszel, valamint a migránsok állnak az egyik oldalon, a kormány jótéteményei a másikon. Ez a típusú politizálás óhatatlanul a szellemi színvonal csökkenésével jár, ami a választói preferenciákban is mérhető.
Felmérések szerint egy év alatt a diplomás pártválasztók körében a Fidesz-szimpatizánsok aránya 17 százalékról 10 százalékra, az érettségizettek körében 27 százalékról 24 százalékra csökkent. A képzetlenek körében ez idő alatt ugyanilyen mértékben nőtt. Minden jel arra utal, hogy a kevéssé iskolázott választók mobilizálása kulcskérdés a kormánypárt számára. Ezt igazolják két időközi választás eredményei is. Ezeken a Fidesz által begyűjtött szavazatok mennyisége a 2014-es adathoz képest nem csökkent, sőt Debrecenben nőtt is. Az ellenzék csekély mozgósító erejéből adódó csökkenő választási aktivitás mellett (Gyulán a választásra jogosultak 36,7 százaléka szavazott) a kevésbé iskolázottak manipulálásával is biztosítható volt a kormánypárt győzelme, dacára annak, hogy az ellenzék szinte teljes körben össze tudott fogni a kormánypárt jelöltje ellen. Az előzőekben említett választói mozgósítás ennek fényében nyeri el igazi értelmét. Amit 1939 előtt az ellenzéki választók erőszakos távol tartásával oldottak meg, azt most az ellenzéki választók szándékos dezorientálásával, álpártokkal, illetve manipulált saját szavazóik teljes körű mozgósításával érik el.
A mamelukrendszer, a mindent megszavazó kormánypárti képviselők kontraszelekciója a magyar parlamentarizmus régi és ma is élő hagyományai közé tartozik. Ehhez képest érdekes, hogy 1939 előtt a kormányzat által beterjesztett törvényjavaslatok jelentős részéből nem lett törvény. Az első, 1920–1922 között működő nemzetgyűlés ezen a téren 82,7 százalék, a második 66,4 százalék, a harmadik 88,4 százalékos sikermutatót tudott elérni. Az eredmény az 1930-as években – vélhetően nem függetlenül Gömbös Gyula totális pártszervezési kísérletétől – 93-94 százalékra nőtt. Mindez azt mutatja, hogy az állítólag teljhatalmú és pártját totálisan kézben tartó Bethlen István is gyakran visszavonulásra kényszerült. Ez indirekt módon arra utal, hogy a korszak első felében működött a „fékek és ellensúlyok rendszere” – ha nem is intézményesített, de informális módon. Különösen elgondolkodtató a második ciklus 66,4 százalékos eredménye, hiszen ekkor a képviselők 38 százaléka egyhangúan, gyakorlatilag választás nélkül került be a parlamentbe, a kormány többsége pedig 84 százalékos volt.
2010 óta ugyanez a mutató a kormány által beterjesztett törvényjavaslatoknál 97 százalék. A kormányzat javaslatainak egy részét – sokszor rendkívül fontos törvényszövegeket – egyéni képviselői indítvány formájában terjesztik be. Ez új jelenség, ami 1944 előtt elképzelhetetlen lett volna. Az egyéni képviselői indítványok esetében 2006–2010 között a sikerességi mutató 37 százalékos volt, ami 2010–2014 között 75 százalékra emelkedett. Ez a szám is megtévesztő, mert a Fidesz-frakció tagjainak valójában tilos „egyéni” indítványt benyújtani. Ezen a címen csak a kormány terjeszt be bármit, azzal a céllal, hogy kikerülhesse a törvényalkotásra vonatkozó jogszabályokat, minimálissá téve a jogi előkészítést, a jogegységi ellenőrzést, és azért, hogy hatástanulmányokat se kelljen készítenie.
Az első években még olyan törvénymódosításokat terjesztettek be, amelyek jól érzékelhetően államapparátuson kívüli, de legalább felkészült jogi csapatban születtek meg. 2013 körül azonban már megjelent az ötletszerűség. 2014-re ez odáig fajult, hogy a kormányoldalon az egyéni beadványok és az egy hét alatt átverhető törvények kombinációja zsarolóeszközzé változtatta a törvénykezést a kormány kezében. A kormány gazdasági és politikai érdekcsoportokat is képes nyíltan vagy zárt körben fenyegetni különféle intézkedésekkel, szabályokkal, ami oda vezetett, hogy ha valamit demonstrálni akarnak, valamilyen csoportra vagy konkrét személyre, vállalatra nyomást akarnak gyakorolni, egyéni indítványként belengetik az Országgyűlésben (például a diszkontláncok elleni 2017. márciusi törvényjavaslat, a Heineken-ügy, a beterjesztők által is „lex csicska” néven említett, Simicska Lajosra és a Jobbikra szabott törvény, a Jordán Tamás színházigazgató ellehetetlenítésére kitalált „lex Jordán”).
Ezek sok esetben szó szerint egy-két nap alatt összetákolt indítványok, amelyekről menet közben gyakran kiderül, hogy formailag sem alkalmasak tárgyalásra, ezért visszavonják őket. Mutáns változatuk azonban csakhamar megjelenik újra, és el is éri célját. A csapnivaló jogi munka az alaptörvény esetében is érzékelhető: az Orbán Viktor szerint „gránitszilárdságú” szöveget másfél éven belül ötször kellett módosítani. Ritkább esetekben feltehetően a potenciális „törvény sújtotta” érdekcsoporttal sikerülhet valahogy megegyezni, ez is növelheti a visszahívott jogszabályokat.
Egy törvényjavaslatból két okból nem lesz törvény: vagy azért, mert a kormányzat visszavonja, vagy mert a kormánypárt egy része nem szavaz rá. Utóbbira 2010 óta nincs példa. 1939 előttről több is akad, annak ellenére, hogy a kormánytöbbség a korszakban végig jóval meghaladta a kétharmadot (esetenként elérte a négyötödöt), tehát a buktatáshoz nem csupán néhány képviselő renitens magatartása kellett.
Sokatmondó, hogy Gömbös Gyulának sem sikerült végrehajtania azt, amit Orbán Viktor különösebb akadály nélkül megvalósított pártjában. Gömbös az 1935-ös választások előtt rendkívüli energiákat ölt abba, hogy egységes és engedelmes kormánypárti frakciót hozzon létre. A tisztogatásra bőven volt ideje, tekintettel arra, hogy 1932-től volt miniszterelnök. Ehhez képest a kormánypárt 170 fős frakciójából ekkor is csak 120-130 fő számított biztos hívének. Érdemes ezt összevetni a Fidesz–KDNP-frakció fegyelmezettségével, amely ellenzékben és tíz év kormányzás alatt sem kopott meg.
Ezzel szemben a Horthy-korszakban számos példát találni a kormánypárti képviselők renitens, sőt kormányellenes magatartására. Hegedüs Loránd pénzügyminiszter szanálási programja konkrétan a Házban bukott meg, ami miatt 1921-ben maga Hegedüs is lemondásra kényszerült. Korányi Frigyes pénzügyminisztert a parlament 1920-ban szintén le merte szavazni, holott a kormánypártnak 90 százalékos többsége volt. Hasonló az 1930-ban beterjesztett villamosenergia-fejlesztésről szóló törvényjavaslat esete, amelyet a kormánypárt is leszavazott, holott ekkor Bethlen egy teljesen megszelídített frakcióra támaszkodhatott ahhoz képest, ami 1926 előtt rendelkezésére állt. Imrédy Béla 1938. november 23-án ügyrendi szavazással maradt alul a parlamenti többséggel szemben. Kállay Miklós 1942-től szinte folyamatosan a parlament elnapolására kényszerült, mivel pártját már nem tudta kontroll alatt tartani. Ezek az ügyek is mutatják: a korabeli kormánypárt képviselői a mostanihoz képest jóval nagyobb egyéni mozgástérrel rendelkeztek.
Érdekes adalék a korszak megértéséhez az 1937–1938 közötti választójogi egyezkedés, amely jól mutatja, hogy a politikai frontok ekkorra az 1920-as évekhez képest teljesen átrendeződtek. Az ellenzéki pártok többsége kormánytámogatóvá vált. A szociáldemokrata Reisenger Ferenc egyenesen azt mondta: „Én, a szocialista már eljutottam odáig, hogy éljen Horthy Miklós.” Elképzelhető ilyen kijelentés ma ellenzéki képviselő szájából a köztársasági elnökről? Reisinger kijelentése illusztrálja, hogy a rendszer egyáltalán nem omlott volna össze attól, ha ellenzéke hatalomra kerül. A létező szociáldemokrata, polgári, legitimista és harmadik utas szocialista erők egy idő után minden további nélkül átvehették volna az ország kormányzását, ha a háború és az 1938-tól egyre nagyobb teret nyerő zsidóellenes uszítás nem vert volna szét mindent. Ma ehhez képest egy zökkenőmentes kormányváltás elképzelhetetlen.
Orbán Viktor és ellenfelei gyakran – bár eltérő előjellel – hivatkoznak az 1944 előtti magyar politikai berendezkedésre. A fentiek azonban éppen azt mutatják, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszere egyáltalán nem érthető meg a Horthy-korszak működéséből. Utóbbiban nem is létezett alkotmány, illetve kétharmados törvények, helyette viszont még megvolt az a társadalmi szövet, amely nem mindig és nem tökéletesen, de hosszú időn át viszonylag jól biztosított bizonyos egyensúlyokat. Az összehasonlítás más szempontból éppen ezért lesújtó következtetésekre ad alkalmat. Dacára annak, hogy az 1990 utáni Magyarország politikai intézményrendszere papíron fejlettebb, mint amilyen az 1944 előtti Magyarországé volt, ennek valós eredményei nem jelennek meg a politikában. Ellenkezőleg: a politikai intézményrendszer egyre inkább egyfajta kulisszává válik, amely eltakarja a döntéshozatal lényegét.
Amennyiben a Horthy-korszak és a Fidesz képviselőinek önállóságát és politikai felelősségvállalását összehasonlítjuk, lesújtó képet kapunk. Bár a Fidesz politikai riválisait szereti a „csicska” jelzővel ellátni, ez a jelző leginkább saját képviselői mentalitásának leírására alkalmas. Az igazság kedvéért meg kell említeni, hogy minden párt vezetésében volt hajlam arra, hogy szervilis embereket jelöljön az országgyűlési képviselői posztokra. Ezt a rendszert azonban a pártokban meglévő pluralizmus nem engedte teljesen eluralkodni. Csupán két párt létezik, amelyet informálisan a vezérelv szerint irányítanak: a Fidesz és a Jobbik. Mivel utóbbi ellenzékben és átalakulóban van, ez a jelenség nem annyira feltűnő, mint a kormányzó erő esetében.
Itt és most nem vállalkozhatom arra, hogy a vezérelv alkalmazásának belső részleteit feltárjam. Ezt további kutatásoknak kell elvégeznie. Maga a jelenség azonban már ma is a napnál világosabban látható: a kormányzó párt politikai kulisszává változott, képviselői pedig nem tekinthetők másnak, mint a pártvezér csicskásainak.
A szerző történész