Megszerettetnék a természettudományos tárgyakat

Együttműködik az oktatási államtitkárság és a Magyar Tudományos Akadémia a természettudományos kerettantervek kidolgozásában.

PR
2012. 06. 06. 11:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hoffmann Rózsa a közös sajtótájékoztatón kiemelte: azt várják az új kerettantervektől, hogy visszaadják a diákok érdeklődését a természettudományi tárgyak iránt, korszerűvé, színesebbé válik, és a természettudományi oktatásban hangsúlyosabbá válik a tudományos tartalom. Néhány év után pedig azt szeretnék, ha jelentősen megnőne a természettudományos szakokra jelentkezők száma – fűzte hozzá.

Ma az egyik legnagyobb probléma, hogy nem jelentkeznek a diákok természettudományi képzésekre, nem érdeklődnek ezen ismeretek iránt, a tanulás eredményessége jelentősen romlott, miközben korábban ez a magyar oktatási rendszer erőssége volt. Ugyanakkor természettudományi képzések jelenthetik a gazdaság hajtóerejét – jegyezte meg Hoffmann Rózsa, hozzátéve: rendkívül fontos, hogy a természettudományi tanításban gyökeres változás történjen.

Kihasználatlanul állnak a laboratóriumok

Az oktatási államtitkár azt mondta: az igazi „természettudományos fejlődést” azoknak a tagozatos iskoláknak a visszahozatalától várják, amelyeknek a száma az elmúlt évtizedben sajnálatos módon minimálisra zsugorodott, holott az utánpótlást ezek az intézmények biztosították. Kérdésre válaszolva kitért arra is, hogy nagyon sok iskolában kihasználatlanul állnak a természettudományos laboratóriumok, ennek okát többi között az eddigi tantervi szabályozatlanságban és az ellenőrzés hiányában látta.

Az új életpályamodellben a munkaidő szabályozása lehetővé teszi majd, hogy a kísérletezés is bekerüljön a magyar tanítás gyakorlatába, a szakmai ellenőrzés szintén kitér majd erre. Az új Széchenyi-terv részeként pedig többmilliárdos természettudományos laboratóriumi pályázati kiírások meghirdetése van folyamatban – mondta. Jelezte, hogy az eredeti ütemtervet tartani tudják, és az új kerettantervek első változatai augusztus végére elkészülnek.

Pálinkás József az életkori sajátosságok figyelembevétele mellett azt hangsúlyozta, hogy a gondolkodás és nem az ismerethalmaz átadása a cél. Hozzátette: olyan kerettantervek kidolgozását kérte, amelyekben a tantárgyak egymáshoz kapcsolódnak, „együttműködnek, beszélnek egymással”. Az MTA elnöke szerint fontos, hogy a tantervek egybefoglalják a szakterülethez tartozó legfontosabb jelenségeket, fogalmakat, értelmezéseket, de szem előtt kell tartani azt is, hogy a megértés kulcsa a legtöbb esetben az egyszerűsítés.

„Tantárgyi keretben reális tantervet” szeretnének megalkotni – mondta, hozzátéve: aki nagyon sokat akar markolni, az keveset fog. Figyelembe kell venni, hogy nem tantárgyat tanítanak, hanem gyerekeket – fűzte hozzá. Az MTA elnöke az ember és természet műveltségterületen a kerettantervek kidolgozására három akadémikust, Patkós Andrást, Falus Andrást és Náray-Szabó Gábort kérte fel. Először tantárgyi akadémiai munkacsoportok jönnek létre, és a kerettanterv egészét az MTA közoktatási elnöki bizottsága is megtárgyalja majd.

A pedagógus a siker záloga

Balog Zoltán miniszter június elsején, a pedagógusnapon arról beszélt, a nevelés és az oktatási rendszer sikerének záloga a pedagógus. Balog Zoltán az új köznevelési törvényre és a pedagógus-életpályamodell 2013. szeptemberi életbe lépésére kitérve azt mondta: biztossá vált, hogy a pedagógusok helyzetének javítása már nemcsak egységes kormányzati szándék, hanem elsöprő többséggel elfogadott törvény is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.