A szaktárca vezetője kiemelte: minden más tényezőnél nagyságrendekkel fontosabb, hogy tisztességes, felkészült, rátermett, igazi pedagógusok neveljék gyermekeinket. Hozzátette, hogy a magyar nevelési-oktatási rendszer az elmúlt évtizedek folyamatos megpróbáltatásai, nehézségei ellenére még mindig versenyképes, köszönhetően a magyar pedagógia kiváló hagyományainak és a pedagógusok hivatástudatának.
A miniszter közlése szerint ugyanakkor kétségtelen tény, hogy a pedagógusok erőn felüli teljesítménye ellenére a magyar oktatásügy ezer sebből vérzik, és a sok probléma közül kiemelkedik a pedagógusok anyagi és társadalmi megbecsültségének a hiánya, amely „sürgős megoldásért kiált”.
Balog Zoltán az új köznevelési törvényre és a pedagógus-életpályamodell 2013. szeptemberi életbe lépésére kitérve azt mondta: biztossá vált, hogy a pedagógusok helyzetének javítása már nemcsak egységes kormányzati szándék, hanem elsöprő többséggel elfogadott törvény is. Az új pedagógusbérezési rendszer a jelenleginél lényegesen jobb anyagi körülményeket vetít előre a pedagógusok számára – jelezte.
A miniszter szólt arról is, ahhoz, hogy a pedagógusok a társadalom megbecsülését megszerezzék, elsősorban hivatástudatra és önbecsülésre van szükség, amit jogszabályok nem adhatnak, mint ahogy megbecsülést, tiszteletet sem írhatnak elő. Lehetőséget teremthetnek azonban arra, hogy a pedagógus nagyobb figyelmet fordíthasson önmagára, hivatására és egész pedagógusi mivoltára, s ezáltal valóban az legyen, amire hivatása van: „lámpás, útjelző és példa” – mondta a tárcavezető.
Balog Zoltán hozzátette, hogy az új köznevelési törvény egy „tervrajz, amely elkészült, és ennek megfelelően elkezdődött az építkezés. Jelezte: a végrehajtási rendeletek kidolgozása jó ütemben halad. Az ünnepségen a tárca vezetője és Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár a pedagógusi és kollégiumi nevelő munka elismeréseként Eötvös József-, Tessedik Sámuel- és Teleki Blanka-díjakat adott át. A rendezvényen jelen volt Latorcai János, az Országgyűlés kereszténydemokrata alelnöke is.