„Az év tőzsdei kibocsátásáról” tartott előadást Faluvégi Balázs, a Bridge Wealth Management befektetési vezetője, valamint Móró Tamás, a Concorde vezető stratégája a Portfolio.hu Klub rendezésében kedd este.
Mi is az a Facebook?
A Facebook azon közösségi oldalak egyike, amelyet „mindenki” használ. Mintegy 900 millió felhasználóval rendelkezik – amelyből több mint 500 millió aktívan is használja a Facebookot – hol számítógépen, hol mobilkészülékkel. Összehasonlításképpen: jelenleg körülbelül hétmilliárd ember él a Földön. A céget Mark Zuckerberg és Eduardo Saverin alapította 2004-ben. Kezdetben egy zárt, egyetemisták számára készült társasági oldal volt, amely mára igen szépen kinőtte magát.
Jelentősége mára olyannyira megnőtt, hogy sokak számára mindennapi rutinná vált használata. Politikusok, sportolók, zenészek… mindenki használja. Az „arab tavasz” idején is komoly szerep jutott a közösségi oldalaknak: sokan a virtuális térben szervezkedtek, megdöntve így több észak-afrikai diktatúrát.
A „cukormáz” mögött
Az akár 100 milliárd dollárt érő cég pedig eljutott odáig, hogy hamarosan tőzsdére megy. A kereslet olyan nagy, hogy pár dollárral meg is emelték a részvények kezdőárát: ezek szerint egy-egy Facebook-papír 34-38 dollárral kerül kibocsátásra.
Faluvégi Balázs előadásában kiemelte, hogy „meg kell próbálni elvonatkoztatni attól a cukormáztól”, hogy a Facebook a mindennapjainkká vált. A céget igen nehéz értékelni, elemezni, hiszen nincs még egy ilyen vállalat – összehasonlítása más cégekkel nem lehetséges. Árbevétel alapján lehet elemezni, vagy meg lehet próbálni „belőni”, hogy a cég hol is tart életpályájában – Faluvégi szerint a Facebook még messze van a zenitjétől.
A befektetési vezető elmondta, hogy mindig van egy „divatcég”. A Yahoo a 2000-es évek elején az volt, de ilyen a Google is. Faluvégi kiemelte, hogy sokan használják, valamint jó üzleti modellel rendelkezik a Facebook, ugyanakkor nincs mögötte más olyan tényező, amely a további növekedését biztosítaná.
Kína szerepe
Móró Tamás kiemelte, hogy Kínában az internetpenetráció már 50 százalék felett van – ez több száz millió potenciális felhasználót jelenthet. Igen ám, de a Facebook Kínában – sok más mellett – tiltva van. A Google ugyan működik az országban, de néhány keresett kifejezéssel bizony „gondban van” a keresőoldal.
Észak-Amerikában már nem nő tovább a felhasználók száma, s 50 százalékon megállt a piaci részesedése, míg az Európai Unióban mérsékelten növekszik, s lassan éri el a 30 százalékot – Dél-Amerika hamarosan meg is előzheti, hiszen ott jelentősebben erősödik a cég. Ázsiában 5-6 százalékos a Facebook-penetráció – itt még van növekedési potenciál Faluvégi szerint.
Faluvégi elmondta, hogy a cég bevételeit felhasználókra és régiókra lebontva jól látható, hogy Észak-Amerikában a legerősebb a Facebook: az egy főre jutó éves bevétele a cégnek 9 dollárra jön ki, szemben az 5 dolláros európai, valamint a 2 dolláros ázsiai adatokkal.
Honnan ez a temérdek pénz?
A Facebook bevételeinek 80 százaléka a hirdetések után folyik be. Móró szerint szükség van más bevételi forrásokra is, ugyanakkor a reklámok terén még mindig van növekedési potenciál a Facebookban – minden felületet egybevéve ugyanis 1 százalék alatti a Facebook részaránya.
Móró kiemelte, hogy másképp kell kezelni a technológiai szektort, mert sokkal gyorsabban változik – szemben más iparágakkal. Pozitív példaként az Apple-t hozta fel, amelynek árbevétele gyakorlatilag két termékből – az iPhone és az iPad – tevődik össze.
Faluvégi szerint a Facebooknak vagy növelnie kell felhasználói számát, vagy pedig többet kell kisajtolniuk belőlük annak érdekében, hogy növekedése töretlen maradhasson. A szakértő szerint mindenképpen nyitnia kell új piacok felé – akár a pénzügyi szolgáltatások irányába. Ha meg tud újulni a Facebook a későbbiekben, akkor van benne növekedési potenciál.
A szakértő kiemelte, hogy a kibocsátáskor várható eufória akár 70-80 dollárig is emelheti a részvény árfolyamát – amelyben természetesen megvannak a kockázatok. Móró szerint rövid távon a kezdeti lelkesedés hozhat növekedést, ugyanakkor egy rossz hír, egy rossz jelentés akár két számjegyű mozgást is eredményezhet az árfolyamban – lefelé. „Jelentésidőszakban életveszélyes ilyen papír tulajdonosának lenni” – tette hozzá.

Jászsági díler bukott le a rendőrök előtt átadás közben