Többet vásároltunk tavasszal

Fellendült a forgalom a kiskereskedelmi üzlethálózatban, a csomagküldő és az internetes kiskereskedelemben.

tt
2012. 05. 24. 7:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egy hónappal korábbihoz mérten – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,5 százalékkal növekedett. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012 márciusában 645,2 milliárd forint, az első negyedévben 1758,7 milliárd forint értékű forgalom realizálódott.

A márciusi növekedésben meghatározó szerepet játszott, hogy a forgalom közel feléért felelős élelmiszer- és élelmiszer jellegű üzletek eladásai növekedtek, mialatt az üzemanyagtöltő állomások értékesítésének visszaesése folytatódott. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben márciusban 2,7 százalékkal nagyobb volumenű forgalom realizálódott a februári 1,7 százalékos növekedés után.

A növekedésben szerepet játszott, hogy az idén a húsvéti vásárlások már március végén elkezdődtek, míg 2011-ben a húsvét csak áprilisban éreztette hatását. A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene márciusban kismértékű, 0,6 százalékos növekedést mutatott az előző havi 2,6 százalékos visszaesés után.

Az egyes üzlettípusok forgalmának alakulása vegyes képet mutatott. Folytatódott a bővülés a csomagküldő és internetes, az illatszer-, az iparcikk-, valamint a textil-, a ruházati és lábbeli-kiskereskedelemben.

Ezzel szemben a könyv-, számítástechnikai és egyéb iparcikk üzletek eladásai stagnáltak, a használtcikk-, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, valamint a bútor- és a műszakicikk-kiskereskedelem értékesítésének volumene továbbra is elmaradt az előző év azonos időszakától. Továbbra is csökkent az üzemanyagtöltő állomások eladása a magas üzemanyagárak következtében. Márciusban az értékesítés volumene 4,3 százalékkal, az első negyedévben 2,9 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.

Az egy hónappal korábbihoz mérten – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,5 százalékkal növekedett. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem 0,4 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelem 0,9 százalékkal növekedett, mialatt az üzemanyagkutak eladásai 0,7 százalékkal csökkentek.

Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2011-ben 37 százalék volt. A többi régió egyenként 8,6-12,0 százalékban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. Tavaly a növekedés a Dél-Alföldön volt a legnagyobb, míg a legnagyobb mértékű elmaradás a Dél-Dunántúlon volt az azt megelőző évhez képest.

Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai márciusban 2,4 százalékkal, az első negyedévben 4,6 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakit, amelyben szerepet játszott a regisztrációs adó csökkenése.

Az Eurostat május 4-én megjelent közleménye szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012. márciusban 1 százalékkal növekedtek, míg az eurózóna országaiban stagnáltak az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Magyarország a 0,9 százalékos növekedési ütemmel az EU-27 átlagának közelében volt.

Márciusban az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 14 tagállamban bővülést, 2-ben stagnálást, 6-ban csökkenést mutattak. A térség legfejlettebb országai közül az Egyesült Királyságban 4,9 százalékkal, Franciaországban 2,7 százalékkal növekedett, Németországban stagnált az értékesítés volumene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.