A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

Éteri lebegés és önirónia

Metz Katalin
1999. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kicsike kis színház, de ad az igényességre. Olyan műveket visz színre a maga szerényen felszerelt stúdiójában, amelyek irodalmi, esztétikai és színházművészeti értékeket hordoznak. S amelyek jórészt zsúfolt házat vonzanak hónapokon, ha nem éveken át. Másik titka, hogy rangos, szuggesztív színészeket-rendezőket hív meg vendégül a stúdiószínház művészeti igazgatója, Radó Gyula. A repertoáron lévő Mrozek-, Beckett-, Örkény- és Queneau-produkciók után az idei évadot Edmond Rostand A két Pierrot című egyfelvonásosával nyitották, Taub János rendezésében.Rostand nevének hallatán nyomban a Cyrano de Bergeracra aszszociálunk. A francia romantika újjáélesztésének verses drámájára, amely máig hódít a színpa-dokon. Taub János azonban egy ismeretlen Rostand-színjátékot vett elő, amelynek lírai báját – merthogy versben íródott – Kosztolányi Dezső fordítása adja meg. Külön gyönyörűség ízlelgetni a szöveget. Líraiságát – kifinomultan groteszk ellenpontozással – fokozza a rendező stilizálási hajlama, képzelőereje. Leheletnyi hangárnyalatok, szereplőnként eltérő mozgáskarakterek, erős színészegyéniségek teljesítik ki az egyfelvonásos darab stílusvilágát, ami – mint nem egyszer bebizonyosodott – Taub egyik fő erőssége. Az éteri lebegés, amely a játékot áthatja, a maga könnyedségében is méhében hordozza az emberi lélek fájdalmas rejtelmeit. Az érzelmek megnyilatkozásának hevenyebb vagy fojtottabb változatát, az élet, a magatartásforma szemléleti különbségét. Ráadásul egy meglepően egyszerű történetecskében. Taub János szívesen merít a commedia dell’arte forrásaiból. A két Pierrot már címében is magában rejti a vásári komédia (francia változatának) középkori vonzatát, a Zannik, Arlecchinók francia utódját. Természetesnek tűnik, hogy Bakó Ilona vajszínű háttérkulisszái, többfunkciós, kényelmes (és dekoratív), párnaszerű heverői között Simon Gabriella fehér selymes bohócmezét viselik a szereplők. A két – egymás ellentéteként replikázó-viselkedő – Pierrot. A mélabús, aggályoskodó, szorongó, sápítozó – Schnell Ádám –, és az örökvidám, életrevaló, kedélyes fickó – Eperjes Károly. Kezdetben egymás tükörképeként viselkednek, mintha arról kívánnák meggyőzni a nézőt, hogy egyazon figura lelkének két felét személyesítik meg. Eperjes Károly dinamizmusa, lényének kisugárzása (annyi más típusú, bonyolultabb szerep után) valósággal megtestesíti az életigenlést. Bohóc-karikírozó mozdulataiban önirónia bujkál. Visszafogott játékossága szemlátomást Taub stiláris elképzeléseit követi. A másod-Pierrot talán hálásabb szerepet kínál, hiszen a jajveszékelés, a búbánatban kéjelgés, az önsajnáltatás látványosabb színészi eszközökkel oldható meg. Schnell Ádám, a tragikus vagy inkább „tragédizáló” maszk képében igyekszik megnyerni Colombina áhított szerelmét. Siránkozását ő is iróniába csomagolja, de – mi tagadás – Eperjes szuggesztivitásával nem vetekedik. Az életöröm arlecchinója szintúgy a Ráckevei Anna által megformált Colombina után epekedik. A derűs játék a kétféle magatartás egymásnak feszüléséből fakad; a commedia dell’arte klasszikus női figurája – hasonlatosan valamennyi ezredvégi asszonytársunkhoz – bizony nemigen tud dönteni a ke-gyeiért esdeklők között. Színes, szatirikus ömlengésekkel, hol empátiával, hol lendülettel bizonytalankodik két ostromlója között, míg rá nem ébred, amellett van a helye, aki (érte való) bánatát, fájdalmát magába fojtva is férfiasan, arcán az életöröm maszkjával tűri a szerelmi csalódást. Egyetlen könnycsepp árulja el. A korszerű gondolattal (lám, még egy ilyen felhőtlennek tetsző játékban is) akkor szembesül a közönség, amikor bohócjelmezét ledobva Eperjes Ká-roly a finálé monológjában egy mai, hétköznapi férfi jogos bánatát, bohócálarca mögé rejtett, szemérmesen palástolt csalódását vallja meg a nézők felé fordulva. Lám, egy ilyen éteren könnyed játék is erkölcsi tanulsággal járhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.