Tököl: a vég kezdete

2000. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értesüléseink szerint a közeljövőben megkezdődik a honvédség Vitéz Háry László szállító repülőosztálya és vele együtt a tököli repülőtér leépítése. A stratégiai felülvizsgálaton feleslegesnek nyilvánított alakulat felszámolása közvetlenül érinti a honvédség repülőeszközeinek ipari javítását végző Dunai Repülőgépgyárat is, amely így – többek között – képtelenné válhat a MiG-29-es vadászgépeken esedékes munkálatok elvégzésére.A kormányhivatalnokok, magas rangú delegációk szállítására szakosodott alakulat a napokban kapta „magasabb szintről” az utasítást, hogy március 16-tól kezdje meg saját leépítését a repülőtéri infrastuktúrával egyetemben, s azt augusztus 31-ig fejezze be.A fénytechnikai berendezések és a repülőgépek bonyolult időben történő leszállását elősegítő radarberendezések leszerelése is megkezdődik. Ez a fejlemény – repülési szakértők szerint – azt eredményezi majd, hogy korlátozottá, esetleg lehetetlenné válik a katonai repülés Tökölön. A most leszerelendő berendezések újratelepítése vagy új beszerzése – a mai árakon – egyébként több száz millió forintot emésztene fel, arról nem beszélve, hogy a milliárdos értéket jelentő beton fel- és leszállópálya állaga a megfelelő karbantartás nélkül gyorsan romolhat.Az alakulat két An-26-os „Ancsa” szállító repülőgépét a szolnoki repülőtérre helyezik át, két Z-43-as futárgépét pedig eladják. A műszaki és a hajózószemélyzet számára állítólag szintén felkínálták a Szolnokra település lehetőségét, de képzettségüknek megfelelő beosztást valószínűleg nem kapnak. A repülőosztály katonái érdekes módon bizonyos megnyugvással fogadják a fejleményeket, hiszen több éve bizonytalanságban dolgoznak.Az alakulat és a repülőtér infrastruktúrájának felszámolása közvetlenül érinti a helyben települt Dunai Repülőgépgyár Rt. (DRG) műkődőképességét is. Eddig ugyanis a katonák – és berendezéseik – jelenléte biztosította, hogy a honvédség repülőeszközeinek ipari javítására szakosodott cég könnyűszerrel fogadhassa a javításra érkező gépeket, és elvégezze azok biztonságos berepülését. Ha megszűnik a infrastruktúra – amelynek önálló fenntartása meghaladná a cég lehetőségeit -, úgy kétessé válik, hogy a DRG részt tud-e venni a MiG-29-esek halaszthatatlan nagyjavításában, illetve a Honvédelmi Minisztérium szorgalmazta képességnövelő programban. Bár egyes jelek szerint a honvédségben vannak olyan nézetek, miszerint a cég kihagyható a korszerűsítési programból, ellehetetlenülése a honvédség más eszközeinek fenntarthatóságát is fenyegetné. A még beláthatatlan ideig üzemben tartani kívánt Mi-8-as, Mi-17-es és Mi-24-es szállító- és harci helikopterek ipari javítása a tököli repülési infrastruktúra felszámolásával megkérdőjeleződik, csakúgy, mint az L-39-es gyakorlógépek jelenleg tartó nagyjavítási programja.Telefonon megkerestük a Magyar Légierő Veszprémbe települt vezérkarát, ahol azonban egy név nélkül nyilatkozó illetékes elhárította kérdéseinket, mondván: ameddig a politika nem döntött az új stratégiai koncepcióról, addig nem nyilatkozhatnak. Hogy a leépítési utasítás milyen szolgálati úton érkezett Tökölre, így nem tisztázható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.