Vízben álló piramisok

Egy szombat délután Sörös István 52 éves felsôörsi geodéta rájött a piramisépítés titkára. Egy héttel késôbb – 2001 tavaszán – már ott járt a helyszínen, Egyiptomban, ahol bizonyságot szerzett elmélete igazáról. Minderrôl könyvet írt, járja az országot, elôadásokat tart. A rendezvényekre elkíséri a kiadvány szerkesztôje, Lékó Sándor is. (A Vízben álló piramisok, lebegô kövek című kötet a Megalit Kiadó gondozásában jelent meg.)

Wessely Gábor
2002. 05. 03. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ókori egyiptomi életrôl sok rajz maradt fenn, de érdekes módon a piramisépítésről semmi. Feltételezések szerint e nagyszabású, titokzatos munka „dokumentációját” valahol elrejtették, egyesek szerint a szfinx ôrzi. Sörös István azonban úgy véli, hogy magasabban keresendôk a leírások: a piramis csúcsa alatti üregben – merthogy lejjebb eláztak volna. A magyar geodéta szerint ugyanis a helyszínen víznek kellett lennie, ez a rejtély nyitja – állítja. Szakmájából következően jól tudja, hogy még a mai eszközökkel sem egyszerű dolog megoldani egy ekkora építmény kôsorainak vízszintességét. Mi mással határozhatták volna meg ilyen pontosan a gízai kolosszusok síkjait – a piramisokéit és a szfinxéit is –, ha nem magával a vízzel?
A négy és fél ezer éves, 147 méter magas Kheopsz-piramis, mintegy két és fél millió, három-öt tonnás kôtömbbôl áll. A gúla belsejét is kôkockákkal bélelték, csupán néhány keskeny járat húzódik benne. Az egyes kövek szélessége a sorokon belül eltérô, de magasságuk egyforma, gondosan csiszolt felszínük tökéletesen vízszintes sorokat alkot.
Sörös István elveti azt a feltételezést, miszerint agyonkorbácsolt rabszolgák vonszolták fel az egyre jobban magasított lejtôkön a gránittömböket. Szerinte öreg hiba, hogy a kutatásokba ez idáig nem vonták be a műszakiakat, mert a piramisügy nem régészeti, hanem építészeti probléma.
A Sörös-féle magyarázat szerint a piramisok egykor a tengerparton álltak, és navigációs pontokként szolgáltak. Az ókorban a Gíza-plató a mediterrán világ részét képezte, burjánzott a növényzet, és a tengerek szintje tizennyolc méterrel magasabb volt a mostaninál. Így némi csatornázás és zsilipezés után – melynek nyomai ma is fellelhetôk a környéken – egészen az építeni kezdett piramisokig úszhattak a hajók.
Sörös István nemcsak geodéta, hanem hajós is. A Balatonon nemegyszer kipróbálta a „vízi daruzást”: az orrnál leeresztett horgony óriási terhet képes megemelni, ha ellensúlyként néhányan hátraballagnak a tatra. Szerinte Egyiptomban is így építkeztek. A helyben kitermelt bélelôkövet, a keretet adó asszuáni gránitot és a burkoló mészkövet az építmény faláig úsztatták. Onnan pedig a piramis belsejében „parkírozó” hajópárok emelték tovább, felváltva bólogatva. Ezeket a majdnem sarló alakú, 44 méter hosszú bárkákat kifejezetten erre találták ki. Az egyiken elôreparancsolták a szolgákat, az orr megbillent, hozzákötözték a húsz-ötven-száz méteres mélységben heverő követ, aztán hátramasíroztatták az „élôsúlyt”, és a teher megindult felfelé. Ekkor következett a másik bárka, amelyik ugyanígy továbbemelte és megtartotta a tömböt, amíg az elsô bólintott, és feszített a kötélen. A munka dandárját – a könyv szerzôjének számításai alapján – húsz hajópár végezhette. Az ásatások során többnek a maradványai elô is kerültek.
Az ókori építôk elôször a keretet készítették el és szintezték be, majd a bólogató bárkák megkezdték a piramis hasának megtöltését. A vizet lassacskán kiszorította a kô, ekkor egy szinttel feljebb „hajóztak”. Ahogy magasodott a gúla, ahogy szűkült a hely, egyre kevesebb hajópár fért el, ezért sorra szedték szét és engedték le ôket köteleken. Valószínűleg a csúcs helyrerakása volt a legbonyolultabb művelet, amelyre több lehetséges változatot dolgozott ki és adott közre a magyar geodéta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.