Autópályára váltják a Postabankot

Egészen biztosan látjuk már, hogy nagyjából az M5-öst váltjuk föl egy Postabankra. Ez lehet az egyik alternatív építőkocka – jelentette ki a mai, rendkívüli kormányszóvivői tájékoztatón Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. Csillag ismertette a kormány autópálya-építési terveit.

2003. 06. 12. 14:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági és közlekedési miniszter azt követően tartott sajtótájékoztatót, hogy megbeszélést folytatott Medgyessy Péter miniszterelnökkel, melyről elmondta: a privatizáció idei, várható bevételeit tekintették át. ’’Ha a Postabank privatizációja idén befejeződik, akkor egészen világosan a matricás rendszerbe illeszkedő, új autópályaszakasszal leszünk gazdagabbak’’ – fejtette ki Csillag, aki a Konzumbanknak várhatóan idén befejeződő privatizációját is példának hozta föl. Szerinte várhatólag az M3-as Polgár-Görbeháza közötti útszakaszának költségeinek felét fedezné ez a tranzakció.

„Elkészült egy negyedéves lebontású finanszírozási és költségterv 2003 hátralevő időszakára és 2004-re, hogy az adófizetők pénzét legkevésbé terhelve tudjuk finanszírozni ezeket a munkákat, s a privatizáció esetleges csúszása se okozzon késedelmet” – tette hozzá. A miniszter újságírói kérdésekre válaszolva kitért az elől, hogy megbecsülje a Postabank bevételeiből származó összegeket: ’’Valamekkora összeggel számolunk, mert anélkül nem lehetne kiírni egy pályázatot – abban bízunk, hogy arányban lesz a Postabank saját tőkéjével, azzal a tisztuló portfólióval, amit a Postabank jelent’’ – fogalmazott. Szerinte a várható bevétel ’’a Konzumbank esetében pedig arányos bevételt várunk az agrárhitelezésben játszott szerepével’’.

Csillag a privatizációs bevételekről elmondta: ’’Azt gondoljuk, hogy a két bank eladásából származó ÁPV Rt. bevételi terv, 196 milliárd forintnak a felét megközelíti.’’

A kormány úgy tervezte meg a 2003-2004-es költségvetést, hogy akkor is, ha a privatizációs bevételek nem a várt ütemben érkeznek, tartani tudja a közbeszerzésekhez szükséges ’’ütemességet’’ – jelezte. A cél az, hogy a privatizációból folyamatosan álljanak rendelkezésre az adófizetők pénzén túli források is. Nem bizonytalan finanszírozási feltételekről van szó, hanem hogy miképpen szervezze meg a likviditását a kincstár, és ebben a tervezésben mikor tud segíteni a privatizációs bevételek beérkezése – magyarázta Csillag.

Nagyjából 105 kilométernyi útszakaszon folytatódik, illetve fejeződik be a kivitelezés. Ebből említésre méltó a szekszárdi híd, ezzel az M9-es autópálya mintegy 20 kilométeres szakaszának átadása, melynek átadására július 4-én kerül sor – fejtette ki Csillag a sajtótájékoztatón. A híd megteremti az összeköttetést az Alföld és a Dunántúl között, így már nemcsak Budapest magasságában, vagy a meglévő, csekély áteresztő képességű pontokon keresztül lehet a két országrész között közlekedni.

Folytatódik az M30-as autópálya építkezése, megoldódott tehát az a kérdés, ami eddig gátolta az építkezést. Így minden remény megvan arra, hogy jövőre át lehet adni az Emőd-Miskolc útszakaszt – jelentette ki Csillag, hozzáfűzve: a harmadik magyar köztársaság létezése óta először épül közbeszerzés alapján autópálya, illetve autóút. Az M7-es, az M70-es és az M3-as folytatódó építkezéséről Csillag elmondta: 2004 szeptemberétől 2005 júniusáig átadásra kerülnek az érintett pályaszakaszok.

A nyár folyamán számos útszakaszhoz megérkeznek a kiviteli engedélyek, ennek alapján elindulhat a közbeszerzési eljárás, 2004-2005-ben az építkezés az M7-es Zamárdi-Becsehely közötti, hiányzó szakaszain, az M3-ason a Görbeháza-Nyíregyháza útszakaszon, és megkezdődik az M6-os építése az érdi tető és Dunaújváros között. Az M0-ás körgyűrű északi szektorán új Duna-híd épül, építkezést terveznek a keleti szektoron is, mely összeköti a 4-es utat és az M5-öst. Előkészítés alatt áll az M9-es autópálya 51-54 számú főutak közötti szakasza – tájékozatott a miniszter.

2004-ben meginul a kivitelezés az M7-es Ordacsehi és Balatonszentgyörgy közötti szakaszán. A kormány nemcsak kijelentette, hogy a közútfejlesztés prioritást élvez, de megteremtette a folytatás, a folyamatos építés forrásait is – így Csillag.

Csillag az M7-esen bevezetésre kerülő autópálya-matricákról kérdésekre válaszolva elmondta: a matricákat péntektől (június 13-ától) lehet kapni. A 4 napos matrica 1000 forintba kerül, és a hét bármelyik napjára szól, nem csupán a hétvégére.

Csillag beszámolt az M5-ös építésének fejleményeiről is: az Alföldi Koncessziós Autópálya, az AKA refinanszírozási javaslatot tett az EBRD-nek, ám a magyar államnak ehhez meg kell adnia jóváhagyását. A miniszter leszögezte: ’’2006-ig Szegedig szeretnénk lejutni’’, s e cél teljesítéséhez 2004-ben meg kell kezdeni a kivitelezést. A kormány arra is kész, hogy ha az AKA-val nem sikerül megállapodni, akkor a költségvetés állja a különbséget a tényleges úthasználati díj és az alacsonyabb összegű matricaár között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.