Salánk

Balogh Géza
2003. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tiszabecsnél átlépve a magyar–ukrán határt még teljesen sík vidéken járunk, de nem messze már ott vannak a hegyek. Balra a beregszászi, jobbra pedig a híres nagyszőlősi Fekete-hegy, mely a tokaji Nagy-Kopasz ugocsai párja. S mindjárt köztük a Hömlöc, mely az egyik legszebb hegy a Kárpát-medencében.
A szőlősi, meg a beregszászi hegy is nagyobb, vaskosabb, de a Hömlöc, akármelyik oldalról nézzük, sokkal érdekesebb azoknál. Vonzza magához a tekintetet. Szabályos háromszög, melynek a befogói két megereszkedett gyeplőszár, a csúcsa pedig olyan meredek, hogy azt hihetnénk, ember oda fel nem kapaszkodik. Ráadásként egyedül uralja a rónát, mintha csak egy hatalmas, fejedelmi sátrat hagytak volna itt eleink.
Ami nem is lenne olyan meglepő, hiszen őseink itt jöttek be az országba. A Latorca, a Nagyág, a Borzsa völgyében ereszkedtek alá, hogy aztán a síkra érve megpihenjenek. Egészen bizonyos, hogy a Hömlöc környékén is sátortábort vertek, hiszen itt volt víz, fű, fa, ami az embernek, s az állatnak nélkülözhetetlen. Éppenséggel várat is építhettek volna, de Munkács megelőzte őket. A fősereg a Latorca völgyében jött, a hagyomány szerint előttük háromezer rutén favágó. Ők tisztították meg az utat, ami rettenetesen nehéz munkával járhatott. A monda alapján ennek az emlékére nevezték el Munkácsot is, ahol kijőve a rengetegből, megpihentek.
Van ennek egy romantikusabb története is, mely Álmos apánkhoz kötődik. A régi krónikák szerint Álmos földrendítő seregével éjnek idején ért a hegyek közül a sík térre. Álmos ragyogó sátrát a Latorca jobb partján emelkedő sziklahegyre vonatá fel, mely ma Csernek-hegynek neveztetik, s melyen ma a baziliták kolostora áll. A magyarok főpapja, táltosa a monostorhegytől mintegy fél óra járásra, a rónán magányosan emelkedő hegyen telepedett le, mely ma a munkácsi várnak ad otthont. A rege szerint hajnalban, midőn a felkelő nap aranyló sugaraival árasztá el a vadon síkságot, az emelkedett helyről leírhatatlan gyönyörűséggel tekinte szét Álmos, áldván a Gondviselést, mely őt őseinek földjére vezette. S midőn szemébe tűnt, hogy a sűrű erdők fölött emelkedő hegyoromról füstoszlop tolul az ég felé, ő ellenséges őrtűznek vélvén az égő máglyát, lovas kémlő csapatot külde megtekintésére, mely csakhamar azon hírrel jött vissza, hogy a főpap a magyarok istenének hálaáldozatot nyújt. Ekkor Álmos fényes kíséretével odaszáguldott, s hálával eltelt szívvel jelen volt, midőn a táltos áldását mondta a haza megszentelt földjére. Később ide hozatta a fejedelmi sátorát, s elhatározta, hogy várat emel a hegy tetejére. S mivel az anyagok felhordása a meredek sziklahegyre tömérdek erőfeszítést, munkát követelt, Munkásnak nevezték el a helyet, s a várat. Ma is ez a neve: Munkács.
Nincs az messze a Hömlöctől, légvonalban talán huszonöt-harminc kilométer. A mai országhatártól is nagyjából ennyi a távolság, de mi most nem Munkácsnak, hanem Salánknak megyünk. Munkácsról úgyis hallott mindenki, aki magyar iskolába járt, a Hömlöc lábánál fekvő Salánkról azonban csak kevesen tudnak. Pedig annak se lebecsülendő a története! A nagyságos fejedelem, Rákóczi Ferenc meg annak legkedvesebb íródeákja, Mikes Kelemen is szívesen időzött itt, amíg itthon tarthatta őket a haza. Fent a Hömlöcön még egy kutat is elneveztek róluk. A hagyomány szerint megszomjazott a fejedelem, s az íródeák vitte neki a salánkiak kedvelt kútjának a vizét. De nem ám akárhogyan! Hanem úgy, mint Kinizsi Pál kétszáz évvel korábban Mátyás királyunknak. A friss vízzel tele kupát Kelemen deák is egy hatalmas kőtálcán kínálta, ami ma is megvan még valahol a hegyen.
A salánkiak büszkék is arra a hegyre, ámbár azt mondják, már nem olyan, mint régen. Régen, negyven-ötven éve még sűrű erdő borította, a szoknyáján pedig szőlő termett. Beregben, Ugocsában ma is úgy tartják, az egri meg a salánki bor édes unokatestvér! Ezt még az asszonyok is így tudják, pedig ők aztán igazán nem nagy borívók. De a hagyományokat jobban ápolják, mint a férfiak.
A kiskapuban is jobbára ők üldögélnek, bár estére, amit errefelé barnulatnak is mondanak, mind több férfiember s gyermek csatlakozik hozzájuk. Vasárnap délutánonként pedig kint van a ház előtt a lócákon az egész falu! De úgy is mondhatnánk, hogy a város, hiszen Salánk nem csak úgy egy falu a sok közül. Mindig is a vármegye legtekintélyesebb települései közé tartozott, s egy kicsit más is volt, mint a többi. Még valamikor az ezerötszázas években flamandok meg szászok érkeztek a kipusztult magyarok helyére, s olyan csodálatos borkultúrát hoztak, hogy annak ma is érezni a hatását. A derék idegenek persze nagyon hamar magyarokká váltak, a krónikák szerint Salánk már a következő évszázadban tisztán magyar ajkú falu volt.
Ma is az. Van néhány ruszin család is ugyan, de ők is tökéletesen beszélik a magyart. S a téma is egy, persze: Salánk jelene, jövője, múltja. A hosszú, kacskaringós főutcán – ellentétben a legtöbb kárpátaljai magyar településsel – itt még ma is sok régi, rédelyes, faragott tornácoszlopos házat látni, főleg a Felvégen, a görög katolikus templom környékén. Az igazi központ viszont a református templom körül van. Itt a régi iskola, a hivatal, az orvosi rendelő, s itt a park, ahová oly sokan elzarándokolnak külföldről, Magyarországról is. Nemrég itt avatták fel Rákóczi Ferencnek egy hatalmas, öreg tölgyfába faragott szobrát, s itt van az az emlékoszlop is, amely a második világháború után elhurcolt salánkiaknak állít emléket. Hatvan férfi neve sorakozik a táblán. Hatvan, málenkij robotra hurcolt férfi, akik sosem látták viszont a családjukat. Mint az ismeretlen költő írja azon a kőtáblán: „Ők azok, akiket 44 őszén / elhurcolt és megkínzott az önkény / Ők azok, kik többé nem térhettek haza / Emléküket őrzi fiú és unoka.”
S ez így is van, hiszen Salánk valóban őrzi a múltat, rendszeresen megemlékeznek a magyarság és a település történetének jeles napjairól. Ez az év például a Rákóczi-szabadságharc éve. Kész Barna tanár úr vezetésével például lassan már egy szabályos kis bandériuma is van a községnek: a korhű ruhába öltözött, saját zászlóval rendelkező salánki kurucok, ha valahol megjelennek, talán még a Hömlöcnél is nagyobb feltűnést keltenek. Ami persze nem is csoda, hiszen hegy van annyi a Kárpátok alján, hogy Dunát lehetne rekeszteni velük. Lovas kuruc azonban még errefelé is ritka.
De talán nem is az a fontos, hogy kuruc-e a ruha. Fontosabb a lélek. S ellentétben sok magyarországi településsel, Salánkon egészen biztos, hogy a kuruc lelkek vannak többen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.