Mennyibe kerülnek Medgyessy Péter amerikai tanácsadói?

Mintegy 53 millió forintos ajánlatot tett a miniszterelnök modernizációs programjának előkészítésére a Greenberg Quinlan Rosner Research Inc. nevű cég – derül ki a Magyar Nemzet birtokába jutott dokumentumból. A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) előbb eredménytelennek minősítette a közbeszerzési pályázatot, majd mégis úgynevezett szabadkézi vételi szerződést kötött az amerikaiakkal.

Magyar Nemzet
2004. 03. 01. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tisztázatlan, mekkora összegért ad stratégiai tanácsokat a miniszterelnöknek Stanley Greenberg, Jeremy Rosner és Tal Silberstein, a három amerikai politikai PR- és kampányszakember, hiszen a hivatalos bejelentés összesen harmincmillió forintról szól, de a Greenberg Quinlan Rosner Research Inc. nevű cég – a lap birtokába került angol nyelvű dokumentum szerint – 53 millió forintos ajánlatot tett tavaly decemberben. Emlékezetes, hogy a kormányszóvivői iroda közleménye még 15-15 millió forintról tett említést, amelyet két cégnek, a Greenberg Carville Shrum (GCS) tanácsadó vállalatnak, valamint a már említett Greenberg Quinlan Rosner Research Inc. stratégiai kutatócégnek fizetnének ki Medgyessy Péterék.

A levélben a tanácsadók leszögezik, bizonyos költségeket nem ők állnak. „Az alaphelyzet felmérésével kapcsolatban feltételezzük, hogy a kormányzat fizet majd a szállásért, a toborzásért, a szervezésért, éppen úgy, mint a csoportok és a csoportkísérők tolmácsolásáért, a felméréseken lefordítja a kérdőívet, összeállítja a felmérést, megszerkeszti az adatokat, és elektronikusan átadja azokat.”

Az ajánlatban úgy fogalmaznak a tanácsadók: „Reméljük, hogy egy jól felépített programmal megállíthatjuk a kormány támogatottságának zuhanását.” Kritikus hangot ütnek meg a miniszterelnök stratégiai és kommunikációs működésével kapcsolatban. Azt ígérik, hogy felkészítik a kormányfőt „az ellenzék és a média jelenlegi támadásai ellen”. Greenberg, Rosner és Silberstein szerint az uniós választás kulcskérdés, hiszen egyrészt de facto népszavazás a Medgyessy-kormányról, másrészt felkészülés a 2006-os parlamenti választásokra.

Kérdéses a szerződés létrejöttének módja is, hiszen a Közbeszerzési Értesítő január elején azt közölte: eredménytelennek bizonyult „A kormány hosszú távú stratégiai döntéshozatalának módszertani támogatása nemzetközi tapasztalatok alapján” témában kiírt közbeszerzési eljárás. A zártkörű, tárgyalásos tenderen kizárólag az említett Greenberg–Rosner-féle céget kérték fel. Az eredménytelenséget azzal indokolta a kancellária, hogy a felhívásban 2003. december 9. 15 órára kitűzött bontási határidőig nem nyújtotta be a cég az ajánlatát.

Braun Róbert, a MeH helyettes államtitkára a lapnak úgy nyilatkozott: azért minősítették érvénytelennek az eljárást, mert a közbeszerzési tanács elnökének állásfoglalása ezt ajánlotta. Az állásfoglalás szerint a beszerzés összege és a speciális tudásra vonatkozó rendelkezés szerint nem volt szükség közbeszerzési eljárásra, az állami megrendelést szabadkézi vételi eljárásban is le lehetett bonyolítani – fejtette ki. Braun megerősítette a kormányszóvivő korábbi állítását, amely szerint a két amerikai cég január 1-jétől június 1-jéig terjedő időszakra 15-15 millió forintot kap munkájáért. Cáfolta, hogy Rosnerék kampánytanácsadóként dolgoznak a kormány mellett. Elmondása szerint a cégek „a kormányzati kutatások metodológiai és stratégiai megalapozásával” foglalkoznak. Mint mondta, ez jobbára a kormánynak dolgozó magyar közvélemény-kutató cégek kérdőíveinek ellenőrzéséből és az adatok feldolgozásából áll. A Magyar Nemzet kérdésére Tóbiás József MSZP-pártigazgató kijelentette: pártjának nem dolgoznak az amerikai stratégák.

Kis Ferenc – Czirják Imre

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.