Nem kívánta kommentálni lapunknak Pető Iván, az SZDSZ országos tanácsának elnöke, hogy a kancellária százmillió forintot költ a Modern köztársaságot építünk szlogent viselő kormányzati kampányra. Ellenzéki körökből az elmúlt napokban azért kifogásolták az Európa-tervet népszerűsítő PR-akciót, mert közpénzekből egy olyan szlogen futtatását finanszírozzák, amely egyértelműen Medgyessy Péterhez köthető. Ő ugyanis előszeretettel használja a jelmondatot. Pető 2001 novemberében, az Orbán-kabinet kormányzása idején nagyobb érzékenységet mutatott az adóforintok felhasználása iránt.
Leplezetlen politikai kampányt folytat közpénz felhasználásával a kormány, az SZDSZ ezentúl minden héten tájékoztatást tart a kormány politikai kampányának teljes médiaköltségéről, vagyis arról, hogy mennyit loptak el közpénzből pártpropagandára – nyilatkozta akkor az Országimázs Központ Széchenyi-tervet népszerűsítő reklámjairól. A szabad demokrata politikus ráadásul hiányosan idézte az akkori kampány jelmondatát, állítva, hogy a Jó kezekben az ország szlogen a kormánypártokra utal. A teljes mondat valójában úgy szólt: Jó kezekben az ország, mert jövőjét azok alakítják, akik valóra váltják álmaikat – utalva a gazdaságélénkítő programban lehetőséget nyerő polgárokra.
Pető elzárkózását követően tegnap több pártpolitikusnak is feltettük a kérdést: elfogadhatónak tartja-e a kancellária Európa-terv kampányát? Eörsi Mátyás, az SZDSZ képviselője kijelentette: nem ismeri az Európa-terv kampányának részleteit, így arról nem kíván véleményt alkotni. – A Széchenyi-terv hirdetése viszont pártkampány volt, amelyről több esetben is megbizonyosodtam – közölte. Kovács László, az MSZP elnöke – aki egykor maga is bírálta a Széchenyi-terv népszerűsítését – a Magyar Nemzet kérdésére elmondta: ha lenne ideje, részletesen ki tudná fejteni, mi a különbség a Széchenyi- és az Európa-terv kampánya között. Időhiányra hivatkozva azonban Lendvai Ildikó frakcióvezetőhöz irányított bennünket, aki lapzártánkig nem reagált megkeresésünkre.
Lengyel Zoltán, a Fidesz parlamenti képviselője ugyanakkor kijelentette: már tényleg nem lehet tudni, hogy miért fizetik a folyamatosan lapító, kémiából is megbukott Keller László közpénzügyi államtitkárt. Véleménye szerint hasonló pénzszórást készítenek elő, mint az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány közpénzből történő finanszírozása esetében. – Ami vádként elhangzott az előző kormányról, az később valótlannak bizonyult – tette hozzá Lengyel. Font Sándor (MDF) pedig úgy vélekedett: most már látszik, hogy mind Pető Ivánnak, mind a Medgyessy-kormánynak nincs erkölcsi tartása.
Mint arról beszámoltunk, az Európa-terv médiakampányára összesen százmillió forintot költ a kancellária. Braun Róbert, a Miniszterelnöki Hivatal helyettes államtitkára Magyar Nemzetnek kijelentette: az 1350 millió forintos tervhez képest nem sok az a százmillió forint, amiért többek között az uniós pályázatokat tartalmazó honlapot népszerűsítik majd. Tegnap pedig kérdésünkre leszögezte: nem politikai célokat, hanem a tájékoztatást szolgálja a kampány.
A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium hetvenkilencmillió forintért népszerűsíti az új elektronikus munkaügyi nyilvántartást – adta hírül az Origo internetes újság. A rendszer májusi bevezetését nagyszabású kampány előzi meg, ennek keretében 53 millió forintért készítenek reklámmixet, emellett internetes oldalt indítanak, brosúrákat, plakátokat és szórólapokat készítenek, interjúkat szerveznek és egy telefonos információs vonalat is beindítanak. Annak ellenére, hogy a reklámkampánnyal kapcsolatos pályázat eredményét február 17-én kihirdették, a szerződés nem található meg a tárca honlapján, az üvegzseb menüpont alatt. A minisztériumban közölték: néhány napon belül kirakják oldalukra a dokumentumokat. (B. A.)
Pál Gábor – Tábori Gabriella