Tudatos márkaépítés, nem pedig céltalan nagyzolás volt a Real Madrid futballklub elmúlt években végrehajtott játékosvásárlási programja – írja a The Economist cikkéből. A londoni hetilap ezt a Harvard Business School (HBS) friss tanulmányára hivatkozva állítja, amelyből kiderül, hogy a labdarúgóvilág legnagyobb sztárjainak egy helyre gyűjtése egy kidolgozott üzleti terv megvalósítása volt, amellyel egy „egyszerű” futballcsapatból világmárkát kívántak létrehozni.
Rövid idő leforgása alatt így a királyi gárda szerződtette a portugál Figót (2000-ben, 59,8 millió euróért), a következő évben Zinedine Zidane-t (75,5 milió euró), ezt követően Ronaldót (több tételben összesen 43 millió euró), míg tavaly David Beckhamet (37 millió euró).
Az egész világon ismert sztárokkal a csapat globális márkává vált, amely új forrásokkal generált a mezeladástól a szponzorokig. A Deloitte adatai szerint ez a stratégia jórészt bevált: bár az árbevételt tekintve a madridiak továbbra is csak a negyedikek a klubok világranglistáján, ám a Real kereskedelmi bevételei ma már meghaladják a jegyárusításból és a közvetítési díjakból származó együttes összeget.
A HBS számításai szerint a klub marketingbevétele a 2000-es 39 millió euróról 2003-ra 83 millió euróra nőtt.
Újabban azonban mintha homokszem került volna a gépezetbe: idén a Real a korábbi évekkel ellentétben nem nyert semmilyen trófeát és a napokban befejeződött portugáliai Európa-bajnokság is több játékosuk komoly értékcsökkenését hozta. Raul rosszul játszott és hamar kiesett a spanyolokkal, Beckham két fontos büntetőt is rontott és Zidane sem tudta legalább az elődöntőig elvezetni a franciákat. A döntőt játszó hazaiak legnagyobb sztárja pedig nem a madridi Figo, hanem az éppen ellenlábas MU-ban játszó Cristiano Ronaldo lett.
Úgy tűnik azonban, hogy idén a marketingszempontok helyett a szakemberek érvei alapján áll össze az új Madrid. Eddig csak az argentin Walter Samuel érkezett 25 millió euró ellenében az olasz AS Romától, ám a csapat átigazolási politikáját a vasárnap esedékes elnökválasztás is meghatározza.
A jelöltek a portugál Ricardo Carvalhót, Maniche-t és Costinhát, a cseh Barost és Rosickyt ígérik a szurkolóknak, tehát nem világsztárt, hanem olyan játékosokat, akikkel a csapat játéka is fejlődhet.
Forrás: Napi Gazdaság, MNO
A Dunántúl több településén is havazásra ébredtek














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!