Visszaléphetnek a kínaiak a Malév-privatizációból

A Hainan Airlines (HNA) már nem kíván részt venni a Malév privatizációs pályázatán – ez a hír terjedt el tegnap. Az információt a magyar légitársaság elnök-vezérigazgatója igyekezett cáfolni – írta a Népszabadság.

MNO
2004. 08. 26. 7:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sándor László a lap munkatársának azt állította, továbbra is folynak a két cég közötti tárgyalások. Más forrásból úgy értesült a Népszabadság, hogy a kínai légitársaság hivatalos levélben közölte: megvizsgálták a privatizáció lehetőségét, és úgy döntöttek, nem kívánnak részt venni az egyelőre még ki sem írt pályázaton, amelyről rövidesen dönt az ÁPV Rt. (Az elnök-vezérigazgató azt állította, hogy a kínaiak majd a privatizációs feltételek megismerése után döntenek a részvételről.) Egyes forrásaink tárgyalási taktikának, mások végleges kínai visszakozásnak tekintik a kínai cég álláspontját.

Annyi biztos, hogy a Hainan korábban azt közölte: a Malév kisebbségi részesedése nem érdekli. Ugyanakkor a többségi tulajdonszerzésnek korlátot szab, hogy így a Malév elveszítené „nemzeti jellegét”. Ennek jelentőségét az adja, hogy a Malév nemzeti légitársaságként számos útvonalon államközi szerződések alapján, illetve az EU-n belül a nyitott légtér elve miatt repülhet, azonban ha többségi kínai tulajdonba kerülne, akkor többé már nem számítana magyarnak. Ezzel a Malév épp azt az előnyét veszítené el, ami egyáltalán kívánatossá tette kínai kérője előtt.

A Hainan esetleges visszalépése megkérdőjelezné, hogy van-e értelme az őszre tervezett privatizációnak, melynek előkészítése éppen a HNA érdeklődése miatt gyorsult fel. (A bejelentést követően még az Austrian Airlines jelezte, hogy „elméletileg nem zárja ki részvételi lehetőségét – más, privatizálás előtt álló légitársasághoz hasonlóan – a Malévben sem”, ám azt is hozzátette, hogy „a konkrét elképzelések közlését korainak tartja”.)

Hírek szerint a Hainan a Malév pénzügyi helyzetével is elégedetlen volt. A magyar légitársaság ugyan hónapok óta rendületlenül azt hangoztatja, hogy év végére elérheti a nullszaldót (ez a további állami tőkejuttatás feltétele is), azonban a cég pénzügyi helyzete egyáltalán nem rózsás. A 2003-as évet a Malév 13,5 milliárd forint veszteséggel zárta. Néhány héttel ezelőtt Sándor László elnök-vezérigazgató azt állította: az év utolsó hónapjainak adatai sokkal kedvezőbbek lesznek a tavalyinál, ez teszi lehetővé a nullszaldós eredményt. A kínai vevőjelöltet azonban a tények, azaz az elmúlt évek nagy veszteségei és az első fél év adatai is meggondolásra késztethették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.