A Hit Gyülekezete és a toleranciaküszöb

A Hit Gyülekezete által alapított és működtetett Szent Pál Akadémia eleve kizárja a felvételi eljárásból a homoszexuális jelentkezőket. Az államilag is elismert tanintézmény súlyosan megsérti az alkotmányt és az esélyegyenlőségi törvényt is. A melegszervezetek jogi lépést helyeztek kilátásba.

Munkatársunktól
2004. 09. 27. 10:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerkesztőségünk idén májusban megkereste a Hit Gyülekezetét, mert kíváncsiak voltunk a gyülekezet állásfoglalására az egyneműek házasságával kapcsolatosan. A gyülekezet sajtóosztálya annyit közölt, hogy „egyházunk nem kívánja kommentálni az egyneműek házasságát, hiszen a felvetett kérdések Magyarországon jelenleg nincsenek napirenden”.

Ugyanakkor lapunk megtudta, hogy a Németh Sándor által vezetett Hit Gyülekezete főiskolájáról erkölcsileg kizáró ok, ha valaki homoszexuális. Az iskola tanulmányi osztályán egy jelentkező megkeresésére a tanulmányi osztály munkatársa többször is leszögezte, hogy a homoszexualitás erkölcsileg kizáró ok, és mindenféleképpen megtérés kérdése a felvétel. A főiskolai oklevelet adó akadémián a jelentkezés feltétele a heteroszexualitás mellett két egyházi szolgálatban álló személy ajánlása, férjezett asszonyoknál pedig a férj írásbeli támogató nyilatkozata. Ezeken kívül alá kell írni egy hűség- és egy tandíjfizetési kötelezettségről szóló nyilatkozatot is. A hűségnyilatkozatban a jelentkezőknek meg kell fogadniuk, hogy „az Akadémia hallgatójaként kötelesek a Bibliában található keresztény normák szerint élni. Elkötelezik magukat, hogy főiskolai tanulmányaik alatt erkölcsös, keresztény életet élnek”.

Pécsi Tibor, a Szent Pál Akadémia felvételi bizottságának tagja lapunk megkeresésére csak annyit közölt, ő nem tud olyan esetről, hogy valakit azért nem vettek fel a főiskolára, mert homoszexuális volt. A felvétel a felsőoktatási törvény és az akadémia felvételi tájékoztatójában meghatározott elvek szerint történik – tette hozzá.

A Szent Pál Akadémiát a Hit Gyülekezete alapította 1990-ben. Az intézményt előbb a Magyar Köztársaság kormánya sorolta a hittudományi főiskolák közé 1991 decemberében, majd az 1993 júliusában megszületett felsőoktatási törvény tüntette fel az államilag elismert egyházi főiskolák körében. Az oktatás az 1990/91-es tanévben kezdődött teológia szakon, nappali és levelező tagozaton. A tanulmányok befejezése után teológusi végzettséget adó, államilag is elismert főiskolai oklevelet kapnak a hallgatók.

Magyar Bálint oktatási miniszter megkeresésünkre azt válaszolta, hogy a minisztérium nem értesült arról, hogy a Szent Pál Akadémia eleve kizárja a felvételi eljárásból a homoszexuális jelentkezőket. Az általunk ismert dokumentumban az intézmény „bizonyos erkölcsi normák megtartásának vállalását” szabja feltételül, ebből nem derül ki, hogy szexuális orientációra gondolnak-e – olvasható a miniszter válaszában.

A kérdésről általánosságban a következőket kell figyelembe venni: az esélyegyenlőségről szóló törvény kimondja, hogy az egyházi intézményekben csak a szorosan vett hitéleti kérdésekre nem vonatkozik a törvény hatálya. Egyébként semmilyen hátrányos megkülönböztetést nem szabad alkalmazni. Mivel a törvény csak fél éve van hatályban, a joggyakorlat fogja tisztázni, mit jelent a szorosan vett hitéleti kérdés.

„Megítélésünk szerint például a lelkészi hivatásra felkészítő képzés tartozhat ebbe a körbe, de a teológiai képzés már nem. Ez utóbbi esetben, meglátásunk szerint, az egyházi intézmény sem tehet különbséget homoszexuális és heteroszexuális diák között. Annak érdekében, hogy segítsük tisztázni ezt a jogi problémát, levélben fordulunk Lenkovics Barnabáshoz, az állampolgári jogok országgyűlési biztosához, hogy foglaljon állást ebben a jogértelmezési kérdésben” – írja válaszában Magyar Bálint.

Megkerestük az ügyben Göncz Kinga esélyegyenlőségi minisztert is, aki elmondta, hogy a felvetett probléma az egyenlő bánásmód követelményének megtartásával kapcsolatos. Ha bizonyítható, hogy a kizárás oka a homoszexualitás, a kizárt fiatal pert indíthat személyiségi jogi alapon, a polgári törvénykönyv és az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény alapján. A törvény értelmében az egyenlő bánásmód követelményét sérti, ha valakit szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt hátrányos megkülönböztetés ér. A per során kérheti a jogsértő magatartás megszüntetését, valamint kártérítésre is igényt tarthat. A bíróság előtt az akadémiának kell bizonyítania, hogy nem történt hátrányos megkülönböztetés – fogalmazott a miniszter asszony.

Egy másik lehetőség, hogy az alkotmány megsértése miatt a diszkrimináció tilalma okán és az emberi méltóság sérülése miatt a sértett az állampolgári jogok országgyűlési biztosához, az ombudsmanhoz is fordulhat – emelte ki Göncz Kinga. Amennyiben a felvételi szabályzat tartalmazza, hogy az intézmény kizárja a felvételi eljárásból a homoszexuális diákokat, abban az esetben az Oktatási Minisztérium kezdeményezheti a fenti pont eltörlését. Ha a szabályzatban nem szerepel, akkor az Oktatási Minisztérium a jogszabálysértő állapot megszüntetése érdekében úgy intézkedhet a nem állami felsőoktatási intézményeknél, hogy a jogsértő állapot megszüntetését a fenntartónál kezdeményezi. Diákjogok sérelme miatt az oktatási jogok miniszteri biztosához is fordulhat.

Nem csoda, hogy a főiskolán már a felvételi eljárásból kizárják a melegeket, hiszen a Hetek című országos hetilap, amelynek Németh Sándor, a Hit Gyülekezete vezetője az alapítója és főszerkesztője, rendszeresen foglalkozik a homoszexualitással, általában negatív megközelítésben tárgyalva a témát.

A 2004. június 25-i számban Bohács Krisztina tollából származó, A homoszexualitás egészségügyi kockázatai – Húsz évvel rövidebb élet című cikk egy tanulmányra hivatkozva kifejti, hogy több jogvédő, egészségügyi szervezet, nem is beszélve a meleg aktivistákról, abban érdekelt, hogy ez a túlidealizált, „mosolygós” álomkép a meleg kapcsolatokról továbbra is megmaradjon, ám lehetőleg ne essék szó a homoszexuális életformával együtt járó egészségügyi kockázatokról. A cikk szerint a valódi monogámia ritka jelenség ezekben a párkapcsolatokban. A homoszexuális férfiak 66 százaléka már a „házasság” első évében is létesít más személlyel szexuális viszonyt, és 99 százalékuk lép félre az első öt év után. A homoszexuálisoknál a monogámia hűség nélkül értendő. Ezek a tények legalábbis árnyalják a különféle melegszervezetek világméretű elszánt küzdelmét a homoszexuális házasságok elismertetése iránt. A melegjogok harcosai azonban a „szexuális felszabadítás” címén mást sem tesznek, mint a civilizációk által évezredek óta felállított kerítéseket rombolják. Ha azonban ezeket a kerítéseket végleg ledöntjük, semmi nem szab határt a „szexuális önkifejezésnek”.

A 2003. augusztus 15-i számban Siposhegyi Péter Üzleti parádék című cikkében a következőt olvashatjuk: Július ötödike, mint megtudtuk, hatalmas ünnep. Úgy hívják, a meleg büszkeség napja. Rosszul hívják. Jó ízlésű, előítéletektől mentes heteroszexuálisoknak illene felhívniuk az érintettek figyelmét, hogy nagyon rossz a cím és nagyon gusztustalan a menet. Büszkének lenni sok mindenre lehet. Lehetünk büszkék hitünkre, szellemi teljesítményeinkre, az általunk megtalált matematikai tételre, egy szépen felépített házra, a jól megművelt földre, embereket gyönyörködtető versre. Arra nem lehetünk büszkék, hogy homoszexuálisok vagyunk. Legfeljebb nem kell szégyellnünk, ha már így alakult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.