A Világgazdaság birtokába került dokumentumból kiderül: a módosítások érinteni fogják a helyi iparűzési, továbbá az építmény-, a telek-, a magánszemélyeket, illetve a vállalkozásokat terhelő kommunális és végül az idegenforgalmi adót.
Az önkormányzatok teljes adóbevételének mintegy 85 százaléka – 2003-ban közel 300 milliárd forint – származik az iparűzési adóból, miközben az a vállalkozások számára komoly terhet jelent. A tervek szerint három jelentősebb módosítása lehet ennek az adónemnek. Az egyik célja a foglalkoztatás bővítésének támogatása: ennek érdekében az átlagos állományi létszám emelését díjaznák, mégpedig úgy, hogy minden többletfoglalkoztatott után 1 millió forintnyi adóalap-kedvezményt nyújtanak. A spekulatív célú kedvezmény-igénybevételt elkerülendő, szankcionálást is szorgalmaz a módosítás, nevezetesen azt, hogy a kedvezményre jogosító adóév utáni esztendőben megvalósuló 5 százalékot elérő munkaerő-csökkentéshez a kedvezmény teljes összegének visszafizetési kötelezettségét írja elő.
Magyarország pénzügyi központi szerepének megerősítését célozza az iparűzési adó másik tervbe vett módosítása, amelynek lényege, hogy a fedezeti ügyleteknél az alapügylet és a fedezeti ügylet veszteségének és nyereségének különbözete tartozzon az iparűzési adó alapjába. (Ma a bruttó árbevétel a fő szabály ezekben az esetekben is.) A harmadik tervbe vett módosítás már az önkormányzatok likviditási helyzetén igyekszik javítani, amikor lehetőséget teremt a helyhatóságoknak, hogy az adóévi előleg megállapításánál figyelembe vegyék az előző esztendő adómentességét vagy -kedvezményét.
Az önkormányzatok adóztatási mozgásterét többféle módosítással tervezik növelni – derül ki az előterjesztésből. Öt adó esetében – építmény, telek, a magánszemélyeket, illetve a vállalkozásokat terhelő kommunális és az idegenforgalmi – eltörlik a tételes összegben meghatározott kiszabható felső plafont. Mint az indoklásban olvasható: többségük felső mértéke 1996 óta nem változott, illetve egynek, a kommunális adónak a maximumát 13 éve állapították meg. Az adatok szerint az önkormányzatok egy része már egy, vagy akár több adónemben is elérte a felső plafont. Ugyanakkor marad a korlát, hogy az önkormányzatnak figyelembe kell vennie az adózók teherbíró képességét, miként orientáló az Alkotmánybíróság határozata, amely szerint a tételes adóknál alkotmányellenes a vagyontárgy értékéhez viszonyított 20 százaléknál nagyobb adóteher.
A tervek szerint 2006-tól megszűnik az üdülőépület után fizetendő idegenforgalmi adó. Emellett pontosítják és rögzítik az épület használatához szükséges telekrész telekadó-mentességének kritériumait. Az előterjesztés ezentúl pontosítja az idegenforgalmi adó alapjának kiszámítási feltételeit is.
Forrás: Világgazdaság

Azt hitte, nem látják: videón, ahogy tiltott tárgyat akarnak bejuttatni a balassagyarmati börtönbe