A privatizáció előtt leépül a Volánbusz – útban az eladósodás felé

Magyar Nemzet
2004. 10. 06. 5:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A polgári kormány négy esztendeje alatt a tömegközlekedés tarifái nem emelkedtek az inflációnál nagyobb mértékben. Az eltelt két évben a helyi és helyközi autóbusz-tarifák emelését részben azzal indokolták a gazdasági és közlekedési tárcánál, hogy a Volán-társaságok a többletbevételeket járműparkjuk megújítására fordíthatják.

Ezzel szemben a Volánbusz Rt.-nél növekedett a pénzügyi eladósodás, egyben a műszaki állapotromlás, a társaság visszafogta autóbusz-beszerzéseit, a tanácsadásra, szakértői díjakra kifizetett összegek azonban ugrásszerűen emelkedtek. A járatritkítások és a zsúfoltság miatt az utasok egyre nagyobb része választja az egyéni közlekedést, ami a társaság bevételeit is csökkenti.

A Volán-társaságok zászlóshajójának számító, fővárosi székhelyű, privatizáció előtt álló Volánbusz Rt. – amely az utasforgalom tizennyolc százalékát látja el – kétes dicsőséget szerzett magának, hiszen a legnagyobb visszaesést produkálta. A járműpark műszaki elhasználódását csak abban az esetben lehetne megállítani, ha kellő mennyiségű új autóbuszt vásárolnának. Ezzel szemben tavaly mindössze tizenhárom új autóbusz forgalomba helyezését tudták megoldani a cégnél. Megjegyzendő, hogy az előző vezérigazgató, Vereczkey Zoltán irányítása idején, 1999 és 2002 között a legszűkebb évben is ötven jármű feletti volt a beszerzés. Ebben a négy esztendőben több mint nyolcmilliárd forint értékben, összesen 217 autóbusz érkezett a társasághoz. A Volánbusz Rt.-nél az idénre tervezett negyvenhat autóbuszból eddig tizenegyet tudtak forgalomba állítani. Ugyanakkor a tulajdonos által 2003-ban tőkeemeléssel – elsősorban járművásárlásra – biztosított közel egymilliárd forintból információink szerint eddig egyetlen autóbuszt sem vett a vállalat.

Az új beszerzések mellett a meglévő járműparkra fordított részjavítások költségei is jól szemléltetik a műszaki állapotromlást. Míg 1999-ben 450 millió forintot, addig tavaly 308 millió forintot költött felújításra, karbantartásra és részjavításra a Volánbusz úgy, hogy közben a járművek átlagéletkora folyamatosan emelkedik. Szakemberek szerint, ha az 1999-es szintet az inflációval és a járműpark elöregedéséből származó többletigénnyel korrigálnák, mintegy 700 millió forintot kellett volna azonos műszaki színvonal eléréséhez az autóbuszokra költeni nagyjavítás címén. A legmegdöbbentőbb viszont az, hogy a gumiköltségek visszafogása érdekében minden gumi cseréjét Pekli Ferenc vezérigazgatóval – akit a BKV Rt.-től az 1990-es évek közepén Aba Botond menesztett, a Volánbusz élére viszont pályáztatás nélkül került – kellett külön engedélyeztetni egy éven keresztül. A jó állapotú gumiabroncs viszont a biztonság elengedhetetlen követelménye.

A jelenlegi vezetés alatt a társaság eredményessége is romlott. Idén az üzleti tervekben tízmillió forint adózás előtti nyereség szerepel, összességében azonban 2002 negyedik negyedéve óta 758 millió forint a Volánbusz Rt. vesztesége. Ezzel szemben az 1999-től 2002 harmadik negyedévéig tartó időszakban 1,23 milliárd forint volt a társaság adózás előtti eredménye.

A Volánbusz jelenlegi gazdasági helyzetében elsősorban az ingatlanhasznosítás révén biztosítja a napi működést, illetve a fejlesztéseket. A társaság 2004-ben 1,3 milliárd forint bevétellel számol az ingatlanhasznosításból, ami elsősorban az ingatlanok értékesítését jelenti. Információink szerint a vezetés a Szabolcs utcai központ értékesítésével kíván súlyos eladósodottságán javítani. Ugyanakkor a 2004. évi terv szerinti közép- és hosszú lejáratú hitelfelvétel eléri a nyolcszázmillió forintot, amely az előző évi hitelekkel együttesen 1,9 milliárd forintot jelent. A hitelállomány folyamatosan emelkedik, ami azért sem szokványos a Volánbusznál, mert 2000-ben például – a gépjárműlízinget leszámítva – egyáltalán nem vett fel hitelt a társaság.

Az eladósodottsági szint emelkedése mellett jelentősen növekednek a működési költségek. Értesüléseink szerint szakértői díjakra – tanácsadás, értékbecslés, vizsgálatok – évente százmillió forintot fizet ki a Volánbusz Rt. A korábbi főállású jogász helyett vállalkozó ügyvédet bíztak meg évente harmincötmillió forintos javadalmazásért. Ez az összeg több mint háromszorosa a korábbi főállású jogász bérének. A biztosítási költségek a 2000. évhez képest több mint duplájára emelkedtek a Volánbusznál, amit az éves díjnövekedés nem indokolt. A díjak emelkedésének egyik oka, hogy brókercégen keresztül kötöttek vagyonbiztosítást. A vezetésben foglalkoztatottak létszáma viszont a romló gazdasági mutatók ellenére tizenhárom fővel bővült: míg 2001-ben három szakigazgató, egy főkönyvelő és tizennégy szakosztályvezető segítette a vezérigazgató munkáját, jelenleg egy vezérigazgató-helyettes, hét szakigazgató és huszonhárom szakosztályvezető dolgozik.

A Volánbusz új integrált informatikai rendszerének kiépítésére meghirdetett pályázaton egyetlen cég adott be ajánlatot, ugyanakkor a tenderrel kapcsolatban – feltehetőleg a pályázaton szintén érdekelt cégek részéről – számos panasz érkezett. Ezek kivizsgálását a tulajdonos ÁPV Rt. a Volánbusz Rt. felügyelőbizottságának hatáskörébe utalta. A bizottság a kivizsgálással a belső ellenőrzési szakirodát bízta meg. Így az informatikai beszerzésekért, valamint a jogi tevékenységért felelős ügyviteli igazgató vizsgáltatta meg az ugyancsak hozzá tartozó belső ellenőrzési szakirodával a pályáztatás körülményeit, a vizsgálaton pedig mindent rendben találtak.

A kedvezőtlen gazdasági helyzeten a járatok ritkításával is enyhíteni próbálnak, a zsúfoltság egyes helyeken nehézségeket okoz az utasoknak. Ezt a helyzetet országgyűlési és önkormányzati képviselők is ugyancsak szóvá tették. Annak ellenére, hogy a főváros agglomerációjában az utazási igények növekednek, a társaság ebben az esztendőben a négy évvel ezelőtti futásteljesítmény 98,2 százalékát valósítja meg. Az utasok – főként a régiókban – ahol tehetik, elpártolnak a tömegközlekedéstől az egyéni közlekedés felé, ezáltal a bevétel jobban csökken, mint amennyit kilométer-csökkenéssel megtakarít a társaság.

A Magyar Nemzet megkereste a Volánbusz Rt.-t; a társaság illetékeseinek a járműbeszerzésekkel, az adósságállománnyal, az ingatlanhasznosítással, a vagyonbiztosítással, valamint a tanácsadásokkal kapcsolatban tett fel kérdéseket, válasz azonban lapzártáig nem érkezett.

Putsay Gábor

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.