A polgári kormány négy esztendeje alatt a tömegközlekedés tarifái nem emelkedtek az inflációnál nagyobb mértékben. Az eltelt két évben a helyi és helyközi autóbusz-tarifák emelését részben azzal indokolták a gazdasági és közlekedési tárcánál, hogy a Volán-társaságok a többletbevételeket járműparkjuk megújítására fordíthatják.
Ezzel szemben a Volánbusz Rt.-nél növekedett a pénzügyi eladósodás, egyben a műszaki állapotromlás, a társaság visszafogta autóbusz-beszerzéseit, a tanácsadásra, szakértői díjakra kifizetett összegek azonban ugrásszerűen emelkedtek. A járatritkítások és a zsúfoltság miatt az utasok egyre nagyobb része választja az egyéni közlekedést, ami a társaság bevételeit is csökkenti.
A Volán-társaságok zászlóshajójának számító, fővárosi székhelyű, privatizáció előtt álló Volánbusz Rt. – amely az utasforgalom tizennyolc százalékát látja el – kétes dicsőséget szerzett magának, hiszen a legnagyobb visszaesést produkálta. A járműpark műszaki elhasználódását csak abban az esetben lehetne megállítani, ha kellő mennyiségű új autóbuszt vásárolnának. Ezzel szemben tavaly mindössze tizenhárom új autóbusz forgalomba helyezését tudták megoldani a cégnél. Megjegyzendő, hogy az előző vezérigazgató, Vereczkey Zoltán irányítása idején, 1999 és 2002 között a legszűkebb évben is ötven jármű feletti volt a beszerzés. Ebben a négy esztendőben több mint nyolcmilliárd forint értékben, összesen 217 autóbusz érkezett a társasághoz. A Volánbusz Rt.-nél az idénre tervezett negyvenhat autóbuszból eddig tizenegyet tudtak forgalomba állítani. Ugyanakkor a tulajdonos által 2003-ban tőkeemeléssel – elsősorban járművásárlásra – biztosított közel egymilliárd forintból információink szerint eddig egyetlen autóbuszt sem vett a vállalat.
Az új beszerzések mellett a meglévő járműparkra fordított részjavítások költségei is jól szemléltetik a műszaki állapotromlást. Míg 1999-ben 450 millió forintot, addig tavaly 308 millió forintot költött felújításra, karbantartásra és részjavításra a Volánbusz úgy, hogy közben a járművek átlagéletkora folyamatosan emelkedik. Szakemberek szerint, ha az 1999-es szintet az inflációval és a járműpark elöregedéséből származó többletigénnyel korrigálnák, mintegy 700 millió forintot kellett volna azonos műszaki színvonal eléréséhez az autóbuszokra költeni nagyjavítás címén. A legmegdöbbentőbb viszont az, hogy a gumiköltségek visszafogása érdekében minden gumi cseréjét Pekli Ferenc vezérigazgatóval – akit a BKV Rt.-től az 1990-es évek közepén Aba Botond menesztett, a Volánbusz élére viszont pályáztatás nélkül került – kellett külön engedélyeztetni egy éven keresztül. A jó állapotú gumiabroncs viszont a biztonság elengedhetetlen követelménye.
A jelenlegi vezetés alatt a társaság eredményessége is romlott. Idén az üzleti tervekben tízmillió forint adózás előtti nyereség szerepel, összességében azonban 2002 negyedik negyedéve óta 758 millió forint a Volánbusz Rt. vesztesége. Ezzel szemben az 1999-től 2002 harmadik negyedévéig tartó időszakban 1,23 milliárd forint volt a társaság adózás előtti eredménye.
A Volánbusz jelenlegi gazdasági helyzetében elsősorban az ingatlanhasznosítás révén biztosítja a napi működést, illetve a fejlesztéseket. A társaság 2004-ben 1,3 milliárd forint bevétellel számol az ingatlanhasznosításból, ami elsősorban az ingatlanok értékesítését jelenti. Információink szerint a vezetés a Szabolcs utcai központ értékesítésével kíván súlyos eladósodottságán javítani. Ugyanakkor a 2004. évi terv szerinti közép- és hosszú lejáratú hitelfelvétel eléri a nyolcszázmillió forintot, amely az előző évi hitelekkel együttesen 1,9 milliárd forintot jelent. A hitelállomány folyamatosan emelkedik, ami azért sem szokványos a Volánbusznál, mert 2000-ben például – a gépjárműlízinget leszámítva – egyáltalán nem vett fel hitelt a társaság.
Az eladósodottsági szint emelkedése mellett jelentősen növekednek a működési költségek. Értesüléseink szerint szakértői díjakra – tanácsadás, értékbecslés, vizsgálatok – évente százmillió forintot fizet ki a Volánbusz Rt. A korábbi főállású jogász helyett vállalkozó ügyvédet bíztak meg évente harmincötmillió forintos javadalmazásért. Ez az összeg több mint háromszorosa a korábbi főállású jogász bérének. A biztosítási költségek a 2000. évhez képest több mint duplájára emelkedtek a Volánbusznál, amit az éves díjnövekedés nem indokolt. A díjak emelkedésének egyik oka, hogy brókercégen keresztül kötöttek vagyonbiztosítást. A vezetésben foglalkoztatottak létszáma viszont a romló gazdasági mutatók ellenére tizenhárom fővel bővült: míg 2001-ben három szakigazgató, egy főkönyvelő és tizennégy szakosztályvezető segítette a vezérigazgató munkáját, jelenleg egy vezérigazgató-helyettes, hét szakigazgató és huszonhárom szakosztályvezető dolgozik.
A Volánbusz új integrált informatikai rendszerének kiépítésére meghirdetett pályázaton egyetlen cég adott be ajánlatot, ugyanakkor a tenderrel kapcsolatban – feltehetőleg a pályázaton szintén érdekelt cégek részéről – számos panasz érkezett. Ezek kivizsgálását a tulajdonos ÁPV Rt. a Volánbusz Rt. felügyelőbizottságának hatáskörébe utalta. A bizottság a kivizsgálással a belső ellenőrzési szakirodát bízta meg. Így az informatikai beszerzésekért, valamint a jogi tevékenységért felelős ügyviteli igazgató vizsgáltatta meg az ugyancsak hozzá tartozó belső ellenőrzési szakirodával a pályáztatás körülményeit, a vizsgálaton pedig mindent rendben találtak.
A kedvezőtlen gazdasági helyzeten a járatok ritkításával is enyhíteni próbálnak, a zsúfoltság egyes helyeken nehézségeket okoz az utasoknak. Ezt a helyzetet országgyűlési és önkormányzati képviselők is ugyancsak szóvá tették. Annak ellenére, hogy a főváros agglomerációjában az utazási igények növekednek, a társaság ebben az esztendőben a négy évvel ezelőtti futásteljesítmény 98,2 százalékát valósítja meg. Az utasok – főként a régiókban – ahol tehetik, elpártolnak a tömegközlekedéstől az egyéni közlekedés felé, ezáltal a bevétel jobban csökken, mint amennyit kilométer-csökkenéssel megtakarít a társaság.
A Magyar Nemzet megkereste a Volánbusz Rt.-t; a társaság illetékeseinek a járműbeszerzésekkel, az adósságállománnyal, az ingatlanhasznosítással, a vagyonbiztosítással, valamint a tanácsadásokkal kapcsolatban tett fel kérdéseket, válasz azonban lapzártáig nem érkezett.
Putsay Gábor

„Kamu!” – Kálmán Olga kommentálta Ukrajna EU-s csatlakozását – videó