Nem lesz fedezet a már megkezdett, s leszerződött autópálya-szakaszok építésére, ha a jelenlegi formában fogadja el az Országgyűlés a 2005. évi költségvetés tervezetét. A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére 33 milliárd forintot biztosítana a kormány a költségvetésből, a fejlesztések előkészítése címén pedig további 15 milliárd forint szerepel. A kormányprogram szerint ugyanakkor 2006 végéig 420 kilométer új autópályát adnak át, emellett 425 kilométer lesz építés és további 803 kilométer előkészítés alatt. A 2005. esztendőben az M5-ös és az M6-os koncessziós beruházásokat leszámítva 209 km hosszú autópályát és a dunaújvárosi Duna-hidat építik a megbízott cégek, megkezdődik az M0-s Duna-hídjának az építése is. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. két útszakasz kivételével valamennyi beruházásra megkötötte a kivitelezői szerződéseket.
A gyorsforgalmi úthálózat finanszírozásához – figyelembe véve, hogy az idei teljesítések egy részét is 2005-ben fizeti az NA Rt. – lapunk információi szerint 254 milliárd forintra lenne szükség. Kóka János, a Gyurcsány-kormány gazdasági és közlekedési minisztere az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt múlt pénteken arról szólt: az autópálya-programhoz három forrásból teremtenék elő a szükséges öszszegeket. Egyrészt a költségvetésből, másrészt az európai uniós juttatásokból, harmadrészt pedig a PPP-program révén. Ez utóbbi szerint magánbefektetők finanszírozzák az útépítést és a karbantartást egy meghatározott futamidő alatt, az állam pedig évenként fizet az igénybe vett szolgáltatásokért.
A PPP-rendszer azért nem jöhet szóba 2005-ben, mert a közbeszerzési eljárás részeként meghirdetett új szakaszokra már leszerződött és győztest hirdetett az NA Rt. Egyetlen autópálya-szakasz építésére nem hirdetett még eredményt az NA: a 17 kilométer hosszú Nagykanizsa–Becsehely sztráda pályázatáról várhatóan ebben a hónapban döntenek. Az NA Rt. a beruházások kivitelezőinek is halasztott formában fizet, ennek megfelelően 2005-ben és 2006-ban is jelentős tartozásokat kell kiegyenlítenie. A Kóka János által említett uniós források egyelőre bizonytalanok, hiszen a 2007–2015 között felhasználható kohéziós pénzekről még nem döntöttek az EU-ban, 2006-ig pedig egyedül az M0-s sztráda építéséhez nyújt Brüsszel pénzügyi támogatást.
A jövő évi programban az M0-s keleti szektora, ezzel együtt a Vecsés–Üllő elkerülő gyorsforgalmi út építése szerepel, ugyanígy folytatják a kivitelezők az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi–Balatonszentgyögy, Zamárdi–Balatonszárszó, az M3-as Görbeháza– Nyíregyháza és a debreceni és nyíregyházi elkerülő szakaszok építését. Ugyancsak leszerződött az NA Rt. a dunaújvárosi Duna-híd építésére, az új átkelőt 2006 végén adják át. Az M35-ös Görbeháza–Debrecen s az M7-es Nagykanizsa–Becsehely szakaszra az idén kötik meg a szerződést a tervek szerint. A tavaly decemberben elfogadott autópálya-törvény szerint jövőre 44, 2006-ban 322, 2007-ben pedig 205 kilométer hosszú új autópályát nyitnak meg a forgalom előtt.
Aláírták az M6-os szerződést. A Csillag István miniszter vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a hét végén megkötötte a szerződést az M6 Duna Autópálya Konzorciummal az Érd–Dunaújváros autópálya-szakasz építésére és üzemeltetésére. A konzorcium az 57 kilométer hosszú szakaszt 508 millió euróért, azaz 125 milliárd forintért építi meg, illetve huszonkét évig üzemelteti. Az autópálya átadását követően az állam évente úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet a koncesszornak, amelynek ez idő alatt egy alkalommal teljesen fel kell újítania az autópályát. Információnik szerint az építés 400 millió euróba kerül, a többi – jelen értéken számolva – a sztráda fenntartása.
Mint arról a lap elsőként beszámolt, a szerződés megkötését a hét végére tervezték, vélhetőleg azért, hogy még Csillag István legyen az aláíró fél. November végére készülnek el az M5-ös autópályán a fizetőkapuk lebontásával és az út teljes helyreállításával, ami háromszázmillió forintba kerül – mondta Csillag István tegnap, amikor a Pest megyei Újhartyánban jelképesen megkezdte az M5-ös autópályán felépített fizetőkapuk lebontását. A bontást a KÉSZ Kft. vállalta, az acélszerkezet a társaság tulajdonába kerül, a fülkék az AKA Rt. tulajdonában maradnak. Az út helyreállítását az Egri Útépítő Rt. szakemberei végzik.

Kollár Kinga ismét megfutamodott a valós kérdések elől