Önkizsákmányolás 50 órás munkahéttel

Magyarországon és Európa más országaiban sem ritka, hogy akár 50 óránál is többet dolgozik hetente egy munkavállaló. A munka és a magánélet közötti határvonalak gyakran elmosódnak, és a napi robot otthon is folytatódik – írja a Világgazdaság.

MNO
2004. 10. 05. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyobb munkavállalói egészségvédelem érdekében többek között a családi élet és a munka jobb összehangolását szorgalmazza az Európa Bizottság. Erre Magyarországon különösen szükség van, mivel a 45 és 60 év közötti férfiak és nők halálozási aránya az európai átlag több mint háromszorosa. Kopp Mária, a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Magatartástudományi Intézet igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, a jelenség hátterében elsősorban a hétvégi munkavégzés áll.

A hazai munkavállalók átlagosan 6 órát dolgoznak a hét utolsó napjain, a pihenés hiánya pedig túlterheli egészségüket. Egy Finnországban készült felmérés szerint a magasan kvalifikált munkavállalók az átlagnál jóval hosszabb munkaidőben dolgoznak, és időbeosztásukat tekintve nagyobb nyomás nehezedik rájuk.

A Jyväskylä Egyetem tanulmánya a munkaórák számát vizsgálja az úgynevezett „tudásmunkások” körében. A munkaórák száma természetesen a magasan képzett munkavállalók – vezetők, szakemberek és szakértők – körében is változik. Közel 10 százalékuk heti kevesebb mint 34 órában látja el feladatát, 50 százalékuk a szokásos rendben (heti 35–40 órában), míg közel egyharmaduk már 41–49 órát dolgozik hetente, egyhatoduk pedig 50 órát vagy annál akár többet is. A „túlórázók” esetében nem a pénz hiánya, hanem az idő nyomása az, ami megnehezíti a munkavégzés és a magánélet egyensúlyának megtalálását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.