A GKI Gazdaságkutató Rt. harmadik negyedévi adatai szerint a háztartások mindössze 1,7 százaléka (64 ezer háztartás) tervezi, hogy egy éven belül új személyautót vesz, és 3,5 százalék (131 ezer háztartás) venne használt autót. A gépkocsit vásárlók 93 százaléka úgy gondolja, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 6 százaléka 3-6 millió forintot, 1 százaléka pedig 6 millió forint feletti összeget költ a vételre. A személyautó vásárlását tervezők 31 százaléka a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 58 százalék várhatóan a részletfizetés mellett dönt. A vásárlók 12 százaléka akarja a finanszírozást lízinggel megoldani. A lízingelők aránya az előző negyedévhez viszonyítva nem változott, a készpénzes vevők aránya tovább csökkent a részletfizetés mellett döntők javára.
A cégek mindössze 12 százaléka vásárol nagy valószínűséggel autót a jövő évben, 26 százaléka nem tartja valószínűnek, 49 százalék pedig biztosan kizárta ennek lehetőségét. A cégek a korábbiakhoz hasonlóan a közép-kategóriás autókat fogják keresni a leginkább (57 százalék). A második legnépszerűbb csoportot a kis-kategóriás személyautók jelentik (26 százalék). A vállalati márkapreferenciák egyébként eltérnek a lakosságétól: a legkedveltettek a Volkswagen, a Toyota és az Opel, és jelentősen javult a Renault és a Skoda megítélése. A lakosság által kedvelt Suzuki, mely 2004 első felében utolérte az Opelt az értékesített autók számában, a vállalati kedveltségi lista végén található.
A kutató megjegyzi: a személygépkocsi-értékesítés terén negyedévenként jelentős ingadozást figyelhető meg. 2004-ben összességében a tavalyi forgalommal megegyező, esetleg attól elmaradó értékesítést vár a GKI.
2005-re a regisztrációs adó mértéke kategóriánként eltérő mértékben, 4-13 százalék között növekszik; az emelés logikája nem egyértelmű: a legalsó és legfelső kategóriák körében magasabb, a középső kategóriáknál mérsékeltebb emelés lesz. A regisztrációs adó bevonása az áfa alapba, illetve az adó mértékének növelése drágítja a személygépkocsikat – teszi hozzá a GKI. A várható áremelkedés nagyrészt az adómódosításoknak tulajdonítható, mivel az importőrök főként a forint árfolyamának változása miatt igazítják áraikat, a forint erősödése azonban nem indokol emeléseket. Kérdéses, hogy az előre látható drágulás milyen mértékben ösztönöz a vásárlások előrehozatalára – jegyzik meg.
Ali Baba mégsem távozott?















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!