GKI: jövőre drágább lesz az autó

A háztartások mindössze 1,7 százaléka tervezi, hogy egy éven belül új autót vásárol. A cégeknél ez az arány 12 százalék – áll a GKI felmérésében. Eszerint a készpénzes vevők aránya tovább csökkent a részletfizetés mellett döntők javára. A kutató az autók drágulását prognosztizálja 2005-re.

MNO
2004. 11. 24. 19:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GKI Gazdaságkutató Rt. harmadik negyedévi adatai szerint a háztartások mindössze 1,7 százaléka (64 ezer háztartás) tervezi, hogy egy éven belül új személyautót vesz, és 3,5 százalék (131 ezer háztartás) venne használt autót. A gépkocsit vásárlók 93 százaléka úgy gondolja, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 6 százaléka 3-6 millió forintot, 1 százaléka pedig 6 millió forint feletti összeget költ a vételre. A személyautó vásárlását tervezők 31 százaléka a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 58 százalék várhatóan a részletfizetés mellett dönt. A vásárlók 12 százaléka akarja a finanszírozást lízinggel megoldani. A lízingelők aránya az előző negyedévhez viszonyítva nem változott, a készpénzes vevők aránya tovább csökkent a részletfizetés mellett döntők javára.

A cégek mindössze 12 százaléka vásárol nagy valószínűséggel autót a jövő évben, 26 százaléka nem tartja valószínűnek, 49 százalék pedig biztosan kizárta ennek lehetőségét. A cégek a korábbiakhoz hasonlóan a közép-kategóriás autókat fogják keresni a leginkább (57 százalék). A második legnépszerűbb csoportot a kis-kategóriás személyautók jelentik (26 százalék). A vállalati márkapreferenciák egyébként eltérnek a lakosságétól: a legkedveltettek a Volkswagen, a Toyota és az Opel, és jelentősen javult a Renault és a Skoda megítélése. A lakosság által kedvelt Suzuki, mely 2004 első felében utolérte az Opelt az értékesített autók számában, a vállalati kedveltségi lista végén található.

A kutató megjegyzi: a személygépkocsi-értékesítés terén negyedévenként jelentős ingadozást figyelhető meg. 2004-ben összességében a tavalyi forgalommal megegyező, esetleg attól elmaradó értékesítést vár a GKI.

2005-re a regisztrációs adó mértéke kategóriánként eltérő mértékben, 4-13 százalék között növekszik; az emelés logikája nem egyértelmű: a legalsó és legfelső kategóriák körében magasabb, a középső kategóriáknál mérsékeltebb emelés lesz. A regisztrációs adó bevonása az áfa alapba, illetve az adó mértékének növelése drágítja a személygépkocsikat – teszi hozzá a GKI. A várható áremelkedés nagyrészt az adómódosításoknak tulajdonítható, mivel az importőrök főként a forint árfolyamának változása miatt igazítják áraikat, a forint erősödése azonban nem indokol emeléseket. Kérdéses, hogy az előre látható drágulás milyen mértékben ösztönöz a vásárlások előrehozatalára – jegyzik meg.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.