A német keménydiszkont, a múlt csütörtökön nyitott Lidl az első napon néhány friss áruját olyan árszinten adta, amitől egy egészséges kistermelő is anginás rohamot kap: a káposzta kilogrammja öt forint! Ez az igazi arculcsapása a beszerzési ár alatti értékesítést tiltó szabályozónak – véli néhány kiskereskedelmi megfigyelő, ám nem biztos, hogy emiatt megszüntetik a céget, mert a termék nagy valószínűséggel nem magyar termelőtől származik.
Legutóbb a karácsonyi hal miatt volt feszült a helyzet a termelők és a kereskedők között, mert tavaly beszerzési ár alatt került a magyar hal a polcokra, amiért a Versenyhivatal büntetett is. A láncok néhány hete tárgyalnak a szlovák és lengyel halgazdaságokkal, igyekeznek jó árpozíciót elérni, hogy a karácsonyi szezonra meghökkentő halárakkal jelenjenek meg itthon. Tavaly az Auchan és a Tesco halárháborúja miatt figyelt mindenki a szegmensre. A magyar termelők tehetetlenek ha szlovák vagy lengyel portéka kerül a polcokra, ugyanis nehezen kapják rajta a kereskedőket a beszerzési ár alatti értékesítésen.
Az agrárrendtartási törvénybe foglalt szabályozó nem fogalmaz egyértelműen az importtermékekről, a multik pedig igyekeznek minél kevesebb konfliktust felvállalni, így inkább egy-egy külföldi beszállítóval kötnek szerződést, mert ez a megoldás nagyobb rugalmasságot kínál számukra az árpolitikában. Egyesek szerint a karácsonyi halat gyorsan követheti majd a pulyka, a csirke, a sertés és a többi termelői élelmiszer importja.
Az élelmiszer-behozatal azonban egyelőre nem ölt drasztikus méreteket. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a következő két évben a határon túli beszerzések előreláthatóan az uniós csatlakozás előtti időszakbelinek a duplájára, vagyis az eladások 10 százalékáról 20, esetleg 25 százalékra növekednek.
Ugyanakkor tény, hogy néhány élelmiszer-kategória kereskedelmében már most zavart keltett az import. Ilyen volt a tej és tejtermékek szegmense, amelyben május elseje után szinte azonnal érezhető volt az árcsökkenés. Ugyancsak komoly fejfájást okozott a piacnak a német dobozos sör megjelenése, amely 100 forint alatt került a polcokra. Mindezt megfejelte a Lidl, amely a nyitáskor egyenesen 50 forint alá vitte a termék fogyasztói árát.
Vámos György szerint a multik folyamatosan kutatják a piacot, hogy mi az, amire szükség van és azt hol lehet a legolcsóbban beszerezni. Többek között ez a magyarázata annak, hogy a magyar vásárló egyre többször találkozik olyan termékkel, amelyen nyolc nyelven tüntetik fel a használati útmutatót, illetve az összetevőket. Vámos szerint a kiskereskedelmi láncok egyelőre mértékkel használják ki a lehetőségeiket az Auchannál például – a cég tájékoztatása szerint – alig növekedett a külföldi termékek kínálata május elseje után.
A Lidl a termékeinek legnagyobb részét, bár ezt – szabálytalanul – nem tünteti fel minden árucikkén, minden bizonnyal külföldről hozza be. Ám ez nem növeli szignifikánsan az importot, hiszen a cég összesen egy tucat üzletet működtet, és ezt a számot belátható időn belül legfeljebb duplájára növeli.
A CBA a többiekkel ellentétben jelentősen növelte külföldi termékportfólióját, amelynek a zöme Lengyelországból és Szlovákiából származik. Neubauer Katalin, a cég kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy saját márkás termékeiket továbbra is magyar beszállítók gyártják, változatlan árkondíciók mellett, azonban a versenyképesség megtartásához az úgynevezett első áras (vagy nagyon olcsó) termékeket kénytelenek voltak külföldi beszállítóktól megvásárolni. A porított termékek Szlovákiából, a piskótaalapú desszertek pedig Lengyelországból érkeznek. A karácsonyi kereskedelmi hajrában a lánc külföldi sertés vásárlására is rá fog szorulni.
Forrás: Napi Gazdaság
Marton Nagy: Brussels Is Banking on Toppling of Hungarian Government















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!