Katasztrofális szennyeződés Kínában

A világ legnagyobb duzzasztógátja, a Három Szoros a Jangce mentén épült. Csungking tartományban, amelyben a Jangce-vízerőmű található, évente 1,3 millió tonna szemét kerül ki a vízből. A helyi környzetvédelmi hatóság számításai szerint ez a mennyiség 2010-re 2,6 millió tonnára emelkedhet.

Szilágyi Kata
2004. 11. 20. 8:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Három Szoros Kína egyik legattraktívabb természeti látványossága. A Jangce folyó Csungking tartományban, Fengcsie városánál beszorul a sziklák közé, és 193 kilométeren át hol lazábban, hol szorosabban a hatalmas falak közötti folyosóban halad. A vidék az ország stratégiailag fontos területének számít.

A Három Szoros vízgazdálkodási komplexum a világ legnagyobb duzzasztógátja. A szennyíz mennyisége azonban, amely a mesterséges tárolómedecébe jut, évente 1,3 milliárd tonnát tesz ki, amely a környzetvédelmi hivatal számításai szerint 2010-ben 2,3 milliárd tonnára emelkedik évente, míg a hulladék mennyisége 2,6 millió tonnára nőhet.

Öt tonna szemét naponta

Az egyre növekvő szennyeződés oka, hogy a 130 kilométer hosszú duzzasztógátnál az eredetileg tervezett tisztítóberendezéseket még nem helyezték üzembe. Áprilisban a 140 tervezett tisztítóberendezésből 90-et építettek fel. Számos helyi szervezet megriadt a berendezések költségeitől, és a pénzt más célra fordították. Állítólag más berendezéseket nem használnak, mert az üzemeltetés költségeivel nem számoltak. Hulladékgyűjtő hajókra nyilvánvalóan nincs pénz. Csungkingban 17-ről négyre csökkent a hajók száma, amit az igazgatóság nem finanszíroz többet. Egy-egy szemétgyűjtő hajó naponta öt tonna szemetet halászott ki a vízből, a műanyag hulladéktól az elpusztult birkáig. A területen élők arról számoltak be, hogy a folyóból származó halak nem ehetőek, és borzalmas bűzt árasztanak. A hatóságok azonban kijelentették, hogy nincs elég pénz a hulladék eltávolítására.

Egymillió embernek kellett áttelepülnie

Környezetvédők már hosszú ideje a Három Szoros duzzasztógát befejezésétől óvnak, mivel a Jangce mesterséges tárolómedencéje egy nagy szennyvízcsatornává válhat. Ennek ellenére már korábban a folyóba irányították a szennyvizet és a hulladékot. A Három Szoros vízierőmű létesítése miatt több mint egy millió embernek kellett elköltöznie, és bár a környezetvédők kételyei ellenére megépítették, ezzel egy korrupciós botrány is kezdetét vette. A kormánypénzeket ugyanis, amelyeket az áttelepülésre és a környezetvédelemre kívántak fordítani, eltulajdonították vagy elsikkasztották.

Hamarosan zavaragás támadt Csungkingban, amelynek során tízezer ember tiltakozott a korrupt káderek ellen, és randalírozott az igazgatósági épületekben. Sichuan tartományban több mint 10 000 paraszt tiltakozott napokon át az ellen, hogy a duzzasztógát miatt át kell települniük máshová. Követelték továbbá, hogy számolják ki kártérítésük összegét is. A Három-Szoros duzzasztógát katasztrofális szennyeződése nem járult hozzá ahhoz, hogy a lakosság és a kormány közötti feszültségek enyhüljenek. A Pubugou-projekt Sichuanban a Dadut, a Min egyik mellékfolyóját, felduzzasztotta, a Min pedig a Jangcébe torkollik. A Jangce júliusban 156 méter magasra duzzadt. Egy második szakaszban pedig 2009-ig 175 méterre duzzad majd.

(Frankfurter Allgemeine Zeitung)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.