A Pénzügyminisztérium látszatproblémaként kezeli a tavaszra akár fizetésképtelenné váló MÁV gazdálkodási nehézségeit, s egy olyan megoldáson gondolkodik; amely lehetőleg egy forintjába se kerülj; viszont helyreállítja a tetemes (mintegy 180 milliárd forint adóssággal bíró) társaság hitelképességét. Mindez azonban azt a veszélyt hordozza magában, hogy a problémát csupán látszatintézkedésekkel orvosolnák.
A MÁV számára most az a legfontosabb, hogy helyreálljon a bizalom a működéséhez hitelező pénzintézetekkel. A vasútnak az elmúlt években több százmilliárd forint hitelt nyújtó bankok ugyanis jelenleg nem hajlandók hitelezni a tőkemegfelelési elvárásaik teljesítésére képtelen MÁV-nak. Pénz hiányában azonban a vasút tavasztól teljesen lebénul; először nem fogja tudni kifizetni a számláit, kisvártatva pedig a dízelmozdonyok üzemeltetéséhez szükséges gázolaj is elfogy az üzemanyag-tárolókból. Ez pedig a vonatforgalom leállását jelentené – írja a Népszabadság.
A pénzügyi tárcánál és a MÁV-nál is többféle elképzelés született az újabb hitelek folyósítását, vagy az egyéb pénzügyi konstrukciók kialakítását célzó tárgyalások napirendre tűzésének feltételéül szabott kétharmados tőkearányhoz hiányzó mintegy 75 milliárd forint előteremtésére. Az egyik megoldás az lehetne, hogy a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI), a tulajdonában lévő vasúti eszközök egy részét egy könyvelési manőveren keresztül átadja a MÁV-nak. További lehetőség az is, hogy a költségvetés 2005-re várt, hozzávetőleg 300 milliárd forintnyi privatizációs bevételét részben a MÁV tőkehelyzetének javítására fordítsa.
A MÁV számára mintegy 20-30 milliárd forint bevételt hozhatna az is, ha egy állami reorganizációs szervezet – például a Reorg Rt. vagy az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. – a könyv szerinti érték feletti áron megvásárolná a társaság használaton kívüli üzemi ingatlanjait. Ha pedig nem marad más megoldás, a kormányzat végül a jegyzett tőke leszállításával segít a szorult helyzetben lévő állami vállalaton.
A Népszabadság értesülései szerint a múlt héten elkészült az a munkaanyag, amely meghatározza a MÁV holding jellegű szervezetté alakításának fő irányait. Eszerint a MÁV pályavasúti üzletága 2005 végéig önálló társasággá alakulna át; a megalakuló vasúti holding másik ága a vasúti árufuvarozás önálló társaságba szervezésével alakulna ki. A két új leányvállalat megalapítása mellett a MÁV a személyszállításban is változtatásokat tervez, azonban önálló személyszállító vasúti cég létrehozásáról egyelőre nincsen szó. A javaslatok várhatóan csak hónapok múlva kerülnek a kormány elé.
(Népszabadság)

Egyre nagyobb bajban van Ruszin-Szendi Romulusz, akár tíz évet is kaphat