A temetetlen halott
Nagy Imre élettörténete a XX. századi történelem alaptörténete. Ő volt az első kommunista vezető, aki egy nemzeti forradalom jelképe, miniszterelnöke lett, aki felmondta a Varsói Szerződést, kiállt a többpártrendszeren nyugvó demokráciáért. A film arra tesz kísérletet, hogy új nézőpontból világítsa meg a mártír miniszterelnök sorsát, és szubjektív szemszögből mutassa be életét az 1956-os eseményektől a kivégzésig, majd utóéletét napjainkig.
Mészáros Márta, a Kossuth-díjas filmrendező megrázó filmjében Nagy Imre életútját szeretné bemutatni. A felvett jeleneteket archív anyagok egészítik ki, vagy éppen ellenpontozzák: a film szövetét Nagy Imre hiteles szövegei (önéletrajza, elemzései, felszólalásai, cikkei, levelei, a bíróság előtt tett vallomása) adják, valamint korabeli filmek, híradóanyagok, fotók, amelyek segítenek felidézni az életutat. A hiteles és pontos történelmi háttér biztosítása végett a forgatást hosszas adatgyűjtés előzte meg, ugyanakkor nagyon fontosak azok a jelenetek, amelyeket színészek játszanak, hiszen ők teszik átélhetővé a történetet.
A film sajtóvetítésén megjelent a rendező és a Nagy Imrét alakító Jan Nowicki, akik a forgatás körülményeiről és az alkotás létrejöttéről számoltak be. Mészáros Márta elmondta: elsősorban a fiataloknak ajánlja a művet, amit nagyon időszerűnek tart. Magyarországon kevésnek bizonyult az anyagi forrás, amihez hozzájutottak, ezért készült el koprodukcióban a film. Megdöbbentő, ugyanakkor érdekes volt azoknak a jegyzőkönyveknek a tartalmát megismerni, amelyek a Nagy Imre-per tárgyalásain készültek – fűzte hozzá.
– Örömmel fogadtam el a felkérést, hiszen Kelet-Európában a hozzám hasonló korú színészek általában nem kapnak ilyen nagy szerepeket, mint ahogy nyugaton Al Pacino vagy Antony Hopkins eljátszhat hasonlókat – mondta Jan Nowicki, majd komolyra fordította a szót. Kifejtette, hogy nagy kihívás volt számára Nagy Imre alakjának megformálása. Lelkileg és fizikailag is megterhelő volt a forgatás, mivel először tizenhat kilót fogyott a szerep kedvéért, majd a leadott súlyt vissza kellett volna szednie. Azonban ez nem sikerült a színésznek, így dublőrt alkalmaztak, hogy be tudják fejezni a filmet. A főszereplő egyébként rendkívül intenzíven készült a szerepre: elolvasott minden lengyelül fellelhető szakirodalmat, fotókat nézegetett, szakértőket faggatott, hogy hitelesen jeleníthesse meg a bírái elé már áttetszően sovány alakként álló Nagy Imrét.
Kinder Garden
Mikor válunk felnőtté? Miért vagyunk képtelenek megszabadulni azoktól az emlékektől, amelyek gyerekkorunkban váltak meghatározóvá? Miért másabb az életünk, ha teljes kötöttségben, vagy ha teljes szabadságban éltük gyerekkorunkat? – A film ezekre a kérdésekre keresi a választ.
A Kinder Garden egy olyan alkotás kíván lenni, amely az elfogadás, a személyes szabadság, a ragaszkodás és az önálló élet problémakörét törekszik végiggondolni. Személyes, de nem személyeskedő, érzékeny, de nem érzelgős, bátor, de nem gátlástalan szándékkal. Mindazok figyelmére számítva, akik akarnak tudni valamit ebbéli korlátaikról, s nem veszik rossz néven, ha a szembesülés konzekvenciáit maguk számára is meg kell fogalmazniuk. Legyen szó fogyatékosságról, hétköznapi emberi kapcsolatokról, vagy szülő–gyermek viszonyról.
A film egyik szereplője Andrew Hefler egy, a színházi és a filmes élet iránt érdeklődő Los Angeles-i építészmérnök, aki néhány évvel ezelőtt egy nagy hóesés miatt ragadt Magyarországon. Ekkor kereste fel Szekeres Csaba, a film rendezője a szerepajánlattal, amit azonnal elfogadott.
A vak Baba egy játszótér közepén felgyújtja magát: ez lett volna a Kinder Garden című film vége, amit az egyik főszereplő kérésére változtattak meg. Bordán Lili a vakok intézetében töltött idő után tolmácsolta a rendező felé a világtalanok üzenetét, mondván: ők biztosan nem néznék meg ilyen befejezéssel a filmet.
A halál kilovagolt Perzsiából
Az író háromévi alkoholmámor után, írásait lapozgatva arra az elhatározásra jut, hogy a továbbiakban nem csak egyszerűen inni fog, hanem dolgozni is a pohara mellett, különben ásványi anyagokban gazdag szikvízzel kénytelen inni a bort. Készít magának egy fröccsöt, majd undorodva felhajtja. „Íme a rettenetes üres papír, amire írnom kell.”
Csudafilm
Egyszer volt, hol nem volt egy ember, bizonyos Kernopulus, aki a Baross téri aluljáró egy zugában vagy 12 esztendeje tengette a hajléktalanok eseménydús életét. Pontosan itt talált rá két görög hagyatéki ügyvéd öltönyös-táskásan, és velük együtt a csoda. Vagyis valami elképzelhetetlen örökség: igazi luxus szálloda egy félszigetnyi területen egy görög rokon végrendelkezésének köszönhetően.
32 ezer eladott jegy a Filmszemlén
A 36. Magyar Filmszemlére csütörtök estig 32 ezer jegyet adtak el. A nagyjátékfilmek vetítésének első napján, február 3-án 4650-en látogattak el a szemlének otthont adó Mammut moziba és a Millenáris Teátrumba.
A legsikeresebb film – a szemle első játékfilmes ősbemutatója – Vranik Roland Fekete kefe című alkotása volt, amelyre közel ezer néző volt kíváncsi. Népszerű volt továbbá a filmszemlét megnyitó Dallas Pashamende című produkció. Több száz nézőt vonzottak a már korábban bemutatott alkotások is, mint például a Nyócker, a Rap, Revü, Rómeó és az Argo.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
