Hová jutunk, ha a media.eu vagy a sex.eu internetcímre klikkelünk? Egyelőre sehová, ám ez már nem sokáig lesz így. Az európai identitás hamarosan a világhálóra is betör, persze amolyan európai (uniós) tempóban – olvasható a Népszabadságban.
– Higgye el, ha dátumot tudnék mondani, már az egész világot telekürtöltem volna! – kiált fel Fay Howard, az Eurid projektmenedzsere. A belga-olasz-svéd cég honlapja is azzal indul: .eu végződésű címeket egyelőre nem lehet bejegyezni.
Pedig igény lenne rá. Aki bizonyítani akarja, mennyire európai – legyen az vállalat, civil szervezet vagy magánszemély –, nemsokára a .eu-t biggyesztheti internetes címe mögé. Ha ugyanis minden EU-tagállamban éreztetni szeretné on-line jelenlétét, ma még kénytelen nemzeti kiterjesztésű (.hu, .it, .de, .fr) web-oldalak sokaságát bevetni.
A bürokrácia azonban az információs világsztrádát sem kíméli. Az Európai Bizottság még 2002-ben döntött a .eu kiterjesztés létrehozásáról, majd 2004-ben – több ajánlattevő közül – az Eurid konzorciummal szerződött az uniós címek nyilvántartására. Ám ez még nem a happy end: az ICANN nemzetközi „internethatóságnak” is jóvá kell hagynia a .eu kiterjesztést, és Fay Howard abban bízik, hogy már márciusban megszületik az egyezség. Ha így lesz, az első összeurópai honlapok idén ősszel működni kezdhetnek.
Vigyázat, nem akárki jelentkezhet azonnal .eu címért. Az első négy hónapban, a „napkelte időszakban” (sunrise period) csupán a kivételezetteknek – például közintézményeknek, kereskedelmi védjegyek tulajdonosainak – lesz joguk címet bejegyezni. Ezzel azt a kínos helyzetet akarják elkerülni, amikor szemfüles spekulánsok másoknak fontos címeket szereznek meg, hogy azután méregdrágán továbbadják azokat. Az olasz EU-elnökség elől annak idején egy huszonhárom éves belga diák „happolta el” az eredeti web-elnevezést, és alkotott Berlusconit kifigurázó honlapot.
A napkelte után jöhet a nyílt verseny, amikor – jósolják szakértők – roham indul majd a .eu végződésért. A legkelendőbbek nyilván az angol szavakból alkotott címek lesznek (business.eu vagy television.eu), amelyek értékét akár euró-százezrekben mérik.

A legtöbben csak 4 pontig jutnak – Ön mennyire ismeri Magyarországot?