Kilométerenként negyvenezer eurós plusz az M5-ösön

A jövő év március 31-ig megépül az M5-ös autópálya Szegedtől az országhatárig tartó 14,7 kilométeres szakasza is, a sztráda e részének beruházásáról szóló szerződést tegnap írta alá az autópálya koncesszora, az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. és a közlekedési tárca – írja a Napi Gazdaság.

MNO
2005. 03. 31. 7:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő év március 31-ig megépül az M5-ös autópálya Szegedtől az országhatárig tartó 14,7 kilométeres szakasza is, a sztráda e részének beruházásáról szóló szerződést tegnap írta alá az autópálya koncesszora, az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. és a közlekedési tárca. (A Szegedig tartó második fázis építése ez év decemberére fejeződik be.) A sztráda teljes kiépülte után az állam évente 109,3 millió euró úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az AKA Rt.-nek – a 17,4 kilométer- és a 174,5 kilométerszelvények közötti – 157,1 kilométer után. Korábban a Szegedig tartó 141,8 kilométeres pályaszakasz után évente 92,5 millió euró rendelkezésre állási díjat számoltak fel, ezt azonban csak a második szakasz kiépülte után kell fizetnie az államnak, addig 72,1 millió euró ez az összeg. A Napi Gazdaság számításai alapján tehát a korábbi elképzelés szerint kilométerenként 652 ezer euróba került volna az államnak az M5-ös, most pedig 2006 januárjától a koncessziós időszak végéig, 2031. január 5-ig kilométerenként 695 ezer eurót kell kifizetnie a sztráda után. A növekedést Hidvégi Gábor, az AKA Rt. vezérigazgató-helyettese a lapnak azzal indokolta, hogy e harmadik szakaszon fajlagosan több felépítmény készül, mint az előző részen, s az AKA Rt. feladata lesz az M5-ös autópálya megépítése mellett az M43-as autópálya M5-ös Szeged északi csomópont és 5. számú főút közötti 3 kilométeres szakaszának megépítése.

Továbbá a balástyai autópálya-mérnökség kialakítása is benne van a pakliban. A beruházási költségek növekedése miatt az AKA és a neki hitelező bankok módosították a hitelszerződést, s a korábbi 750 millió euró helyett immár 900 millió euró kölcsönt vesz fel az autópálya-társaság. Az új szakasz kiépítését a Bouygues, a Bauholding és a Strabag magyarországi leányvállalatai végzik.
A 109 millió euró három elemből tevődik össze: a magyarországi infláció éves mértékének függvényében változó, teljes összegében indexált, forintalapon számított részből, ami évente 6,82 milliárd forint. Emellett egy fix tételből, ami nem indexált, az eurózónabeli és a magyar inflációtól egyaránt független, euróalapon számított részből, ami éves szinten 81,65 millió euró. A harmadik szintén egy változó tétel, mégpedig az eurózóna éves inflációjának függvényében változó, teljes összegében indexált, euróalapon számított rész, ez évente 0,10 millió euró.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.