Antiszemita vádak Svájcból

Elfogult, sértő, számos esetben valótlan állításokat, alaptalan vádaskodásokat tartalmazó írás jelent meg a Neue Zürcher Zeitung című svájci napilapban a magyarországi antiszemitizmusról. A cikk szerzője antiszemitizmussal vádolja egyebek mellett a katolikus és protestáns egyházakat, valamint a Fideszt.

2005. 05. 23. 5:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Neue Zürcher Zeitung (nzz.ch)

A konzervatív svájci napilapban Reinhold Vetter A veszteséget megérteni című esszéjében foglalkozik a virulens magyarországi antiszemitizmussal.

Több mint hatvan évvel a nemzetiszocialisták szervezett zsidóirtását követően növekszik Magyarországon a készség, hogy felelősségüket az elkövetett bűnökben beismerjék. A magyar zsidók ezt a tudatosodást szkepszissel vegyes bizakodással figyelik. A holokauszt tabusítása a szocialista korszakban, valamint az állandóan virulens antiszemitizmus óvatosságra tanította őket.

Az írás idézi a liberális politikust, Pető Ivánt, aki a 2004-es holokauszt-megemlékezés szimbolikus jelentőségét abban látja, hogy a parlamentben képviselt pártok szónokai először beszéltek egy „magyar tettről”.

A holokauszt túlélőit elsődlegesen az a kérdés mozgatta, hogy hol és miként élhetnek a jövőben zsidóként, s hogyan garantálhatják családjuk anyagi megmaradását, hiszen a háború után továbbra is egy olyan országban tartózkodtak, melynek lakossága a mészárláshoz nemcsak hozzájárult (!), de azt gyakran támogatta (!) is. (Azt, hogy a szerző ezt milyen kutatásokra alapozza, nem derül ki – szerk.)

A legradikálisabb következmény a kivándorlás volt. 1945 és 1957 között minimum százezer zsidó hagyta el az országot. Sokan közülük beléptek a kommunista pártba, hogy „segítsenek az újjáépítésben és a nácítlanításban.” Így néhányan a politikai rendőrség, a VO (!) soraiba is beléptek. Pető Iván szerint apjának, aki a Horthy-korszak kettős elnyomását szegényként és zsidóként élte meg, a kommunizmus minden probléma természetes megoldását jelentette. A holokausztot túlélő zsidók közül sokan hosszú ideig nem tudtak megszabadulni a bosszú gondolatától.

Ismerve a társadalom zsidóellenes reflexek iránti hajlamosságát, a kommunista pártvezetés kínosan ügyelt arra, hogy legfontosabb tagjainak zsidó származása ne kerüljön szóba a nyilvánosság előtt. (Valamiért lemaradtak az „Á”-k, hiszen a szövegben Péter Gábor, mint a VH irányítója szerepel – szerk.) Végül nem járt eredménnyel a sztálinisták taktikája. Pető szerint bűnös politikájuk csak életben tartotta, amit már a Horthy-korszak az emberek fejébe vert, nevezetesen a gyűlölt kommunizmus valamiféle zsidó ügy lenne.

Nem csoda, hogy az 1956-os felkelés során antiszemita hangulat uralkodott el, és a budapesti utcákon a zsidókat a magyarok minden bajáért felelőssé tették. Hernádi Miklós szociológus szerint a forradalom az előíze volt annak, ami az 1989-es rendszerváltozás után tört a felszínre. A szabadság együttjár az antiszemita álláspontok zavartalan és nyilvános megjelenésével. Komoróczy Gézát, aki hosszú ideig vezette a Judaisztika és Asszirológia tanszéket az ELTE-n, 1956-ban fiatal diákként a tüntetők zsidó kinézete miatt sértegették. A vállalkozó és publicista Győri Sándor apját majdnem kidobták az akkori forradalmi munkástanácsból, mert elnökük úgy vélte, a tanács csak a magyaroké és nem a zsidóké.

A zsidó reneszánsz azonban csak egyik kifejeződése volt az 1989-et követő szabadságnak. Az antiszemitizmus is feléledt az ország nyilvánossága előtt. Már 1990-ban az első szabad választások alkalmával a médiában a jobboldali spektrum politikusai vad antiszemita kitöréseket engedtek meg maguknak. Ma a magyarországi antiszemitizmus nagyon komplex jelenség. A nyilvánosság előtt előadott, gyűlölettel teli rasszista jelszavaktól kezdve egészen azon kódok használatáig terjed, amelynek antiszemita és zsidóellenes jelentését a társadalom többsége megérti. A MIÉP és a Kisgazda Párt eltűnését követően az egyértelműen antiszemitaként azonosítható politikai spektrum leginkább a konzervatív polgári mozgalomba, Orbán Viktor Fideszébe integrálódott. Antiszemita tendenciák érhetőek tetten a protestáns és katolikus egyházakban is. Napi és hetilapok, valamint rádió- és televízióadások sora közvetít nyílt, vagy burkolt antiszemitizmust. Azon választók aránya, akik fogadókészek az antiszemita jelszavakra, mintegy tíz százalékra tehető. ( Nem derül ki, hogy a szerző mindezt mire alapozza –szerk.)

A magyarok túlnyomó többségének az 1944-ben meggyilkolt zsidók máig nem számítanak sem a magyar történelem áldozatainak, sem hőseinek. (Szintén nem ismerteti a szerző forrásait – szerk.) A mintegy százezres magyar zsidó közösség nagyobb része, többé kevésbé integrálódott a magyar társadalomba, még akkor is, ha „másságukat” rendszeresen érzetetik velük. Sokan közülük élvezik az új szabadságot, ugyanakkor a virulens antiszemitizmus miatt a már meghaladottnak hitt régi félelmeket és fenyegetéseket élik át újra.

Neue Zürcher Zeitung (nzz.ch)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.