Gyógyszer-takarékossági tervek – módosítanák a támogatási rendszert

Az olcsóbb gyógyszerek használatára szeretné rábírni a betegeket, az orvosokat és a patikusokat a kormány. Erre utaló tervet tartalmaz a 21 lépéses egészségügyi programcsomag is.

Magyar Nemzet
2005. 05. 10. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három nagy gyógyszergyártó cég vezetőjével találkozott tegnap Gyurcsány Ferenc kormányfő és több miniszter. Rácz Jenő, az egészségügyi tárca vezetője a megbeszélés után hangsúlyozta: arról egyeztettek, hogy a cégek miként tudnának közreműködni a kormány által tervezett 21 lépéses egészségügyi program bizonyos elemeinek végrehajtásában. A legfontosabb cél, hogy a betegek úgy juthassanak hozzá gyógyszereikhez, hogy közben kíméljék pénztárcájukat. És mérsékeljék a társadalombiztosító egyre növekvő gyógyszerkiadásait is, noha Rácz Jenő szerint nem ez utóbbi a legfontosabb szempont. A kérdés tehát az: milyen eszközökkel lehet rábírni az orvosokat, a patikusokat és a betegeket, hogy ha lehet, akkor válaszszák a drága, szabadalmi védettség alatt álló innovatív gyógyszerek helyett az olcsóbb, „utángyártott” készítményeket. Ezek ugyanis sokszor azonos értékűnek minősülnek az innovatív változattal.

A kormány a következőket tervezi az átállás érdekében. Júliustól szélesebb körben alkalmazza az úgynevezett fix támogatási formát a tb-támogatott medicináknál. Ez azt jelenti, hogy bizonyos termékeket – attól függően, hogy milyen betegségre használhatók – egy csoportba sorolnak, meghatároznak egy referenciaárat, s ehhez kiszámolnak egy támogatási összeget. Csak ezt a fix összeget (tehát nem a százalékos mértékű támogatást) kaphatja a többi orvosság, akkor is, ha sokkal drágább. Emiatt sokakat kellemetlen meglepetés érhet nyártól a patikában. Ha nem tér át egy olcsóbb készítményre, könnyen lehet, hogy sokkal többet kell fizetnie.

Módosítanák a patikai árrésrendszert is. Jelenleg annál nagyobb a haszna a patikusnak egy készítmény eladásán, minél drágább a szer. Ezt az érdekeltséget szüntetnék meg – mondta Rácz Jenő. Kérdés azonban, hogy mindez „győzedelmeskedhet-e” a gyógyszergyártók sokszor etikátlan befolyásoló eszközei – az eladott termékeik után adott jutalék vagy a jutalomutazások – felett. Nem tudni azt sem, hogy az orvosokat hogyan ösztönöznék az olcsóbb szerek használatára. Az is kérdés, hajlandóak lesznek-e a megszokott gyógyszerükhöz ragaszkodó magyarok átállni egy másik termékre. A beteg meggyőzésére Rácz Jenő szerint alkalmas lehet az interneten és telefonon elérhető Doktorinfo információs szolgálat, ahol megtudható, hogy egy gyógyszert milyen olcsóbbal lehet helyettesíteni. Szigorítanák a gyártói reklámokat és a promóciót is. A konkrétumokról a szakminiszter csak annyit mondott: a gyártók megalkották saját etikai kódexüket, s ha ezt betartják, az már önmagában is szigorítás. Csakhogy ezt sokszor kijátsszák – hívták fel többen is lapunk figyelmét.

Rózsa András, a Teva Magyarország vezérigazgatója leszögezte: ha sikerül a generikumok térnyerésével megtakarítást elérni a gyógyszerek tb-támogatására szánt kasszában, akkor abból a pénzből támogatni lehetne a valóban új, drága készítményeket. – A változással a cégek is jelentős bevételre tennének szert, de közben a betegek is sokat spórolnának – hangsúlyozta Bogsch Erik, a Richter Gedeon Rt. vezérigazgatója. Orbán István, az Egis vezérigazgatója kiemelte: a közeljövőben új, nagy jelentőségű generikus gyógyszerek kerülhetnek a piacra.

Székely Krisztina, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének elnöke sajnálatosnak tartja, hogy az egyeztetésre a Magyarországon eladott gyógyszerek kétharmadát gyártó innovatív multinacionális cégek egyikét sem hívták meg, s így a miniszterelnök nem kaphatott teljes képet a gyógyszerpiac helyzetéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.