Hajmeresztő tervek: Dunagút és befedett Városliget

Húszmilliárd forintból hoznák létre a szocialisták a Dunagutat hosszanti irányban a Duna alatt, illetve óriási télikertet alakítanának ki a Városligetben. A „jövő Budapestjéről” elhangzott első tervektől a szakértők nem voltak túlzottan elragadtatva és leszögezték: az említett módszerekkel a város égető problémái sem oldódnának meg.

MNO
2005. 05. 05. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedési szakemberek hajmeresztőnek tartják az MSZP legújabb városfejlesztési ötleteit a Dunagútról és a Belváros alatt vezető autós körgyűrűről, amellyel a főváros belső kerületeinek forgalmát csökkentené a nagyobbik kormánypárt budapesti tagozata.

A Duna medrében a Batthyány tér és a Boráros tér közé tervezett Dunagút fantázianevű szocialista találmány a párt Budapest programjának egyik vezérmotívuma. „A rakpartok kiszélesítésének régóta húzódó vitáját oldhatnánk meg egy víz alatti autóút megépítésével„ – állítja Horváth Csaba, a II. kerület polgármestere, a Sikeres Budapestért program egyik kidolgozója.

A szocialista elképzelések szerint húszmilliárd forintból megvalósítható beruházással a rakpartok teljes autóforgalmát a Duna alá terelnék, és a folyó két oldalán sétányokat képzelnének el, sok zölddel. A lap kérdésére, hogy a hosszanti alagút megférne-e a kettes metró jelenlegi, és az épülő négyes metró alagútjával, Horváth Csaba igennel válaszolt.

A Dunagút a metróalagutak felett menne, mivel közvetlenül a Duna iszaprétege alatt egy-két méterrel építenénk, ráadásul vízkiszorítással, amely olcsóbb technológia, mintha lefúrnánk a szilárd rétegekig” – mondta Horváth, hozzátéve, hogy a távoli jövőben nem elképzelhetetlen egy, a Belváros alatt futó autós körgyűrű sem.

A szakma furcsállja

A négyes metró 27 méter mélyen fut majd a Duna alatt, az alagút teteje felett pedig a legkisebb fedésben hat és fél méteres iszapréteg található„ – közölte Pandula József, a négyes metró projektjét előkészítő DBR Metro főmérnöke. A Dunagút részleteinek ismerete nélkül nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, hogy elfér-e a víz alatti iszapban egy kétszer kétsávos autóút, de megjegyezte, hogy sok függ a tervezett közúti alagút méreteitől.
„A város égető problémáinak egyikét sem oldaná meg” – kommentálta a Dunagút ötletét Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, és hozzátette: egy ilyen közúti alagút költségei beláthatatlanok. A civil szervezet szerint sem lehet tovább terhelni a Belvárost autóforgalommal, de a megoldást a teljes M0-s körgyűrűben, a tömegközlekedés fejlesztésében, P+R parkolókban, a budai oldalon végigfutó villamosvonal kiépítésében látják.

Tető alá hoznák a ligetet

A 2006 és 2014 közöttre meghirdetett Budapest program jelentős eleme lenne az a télikertkupola, amely kétszáz méteres sugarú körben fedné be a Városligetet. Horváth Csaba szerint a turisták mellett a budapestiek is örülhetnének a látványosságnak, mivel így télen is lenne miért kilátogatni a Ligetbe.

„Csak a növényzet teljes cseréjével lenne értelme egy télikertnek, mert a Városliget jelenlegi növényeinek kell a téli hideg” – mondta Tillyné Mándy Andrea, a Szent István Egyetem dísznövény-termesztési tanszékének docense. A szabadföldi növények fölé tervezett üvegtetőt szakmailag elhibázottnak tartja.

Forrás: Magyar Hírlap

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.