A közlekedési szakemberek hajmeresztőnek tartják az MSZP legújabb városfejlesztési ötleteit a Dunagútról és a Belváros alatt vezető autós körgyűrűről, amellyel a főváros belső kerületeinek forgalmát csökkentené a nagyobbik kormánypárt budapesti tagozata.
A Duna medrében a Batthyány tér és a Boráros tér közé tervezett Dunagút fantázianevű szocialista találmány a párt Budapest programjának egyik vezérmotívuma. „A rakpartok kiszélesítésének régóta húzódó vitáját oldhatnánk meg egy víz alatti autóút megépítésével„ – állítja Horváth Csaba, a II. kerület polgármestere, a Sikeres Budapestért program egyik kidolgozója.
A szocialista elképzelések szerint húszmilliárd forintból megvalósítható beruházással a rakpartok teljes autóforgalmát a Duna alá terelnék, és a folyó két oldalán sétányokat képzelnének el, sok zölddel. A lap kérdésére, hogy a hosszanti alagút megférne-e a kettes metró jelenlegi, és az épülő négyes metró alagútjával, Horváth Csaba igennel válaszolt.
A Dunagút a metróalagutak felett menne, mivel közvetlenül a Duna iszaprétege alatt egy-két méterrel építenénk, ráadásul vízkiszorítással, amely olcsóbb technológia, mintha lefúrnánk a szilárd rétegekig” – mondta Horváth, hozzátéve, hogy a távoli jövőben nem elképzelhetetlen egy, a Belváros alatt futó autós körgyűrű sem.
A szakma furcsállja
A négyes metró 27 méter mélyen fut majd a Duna alatt, az alagút teteje felett pedig a legkisebb fedésben hat és fél méteres iszapréteg található„ – közölte Pandula József, a négyes metró projektjét előkészítő DBR Metro főmérnöke. A Dunagút részleteinek ismerete nélkül nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, hogy elfér-e a víz alatti iszapban egy kétszer kétsávos autóút, de megjegyezte, hogy sok függ a tervezett közúti alagút méreteitől.
„A város égető problémáinak egyikét sem oldaná meg” – kommentálta a Dunagút ötletét Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, és hozzátette: egy ilyen közúti alagút költségei beláthatatlanok. A civil szervezet szerint sem lehet tovább terhelni a Belvárost autóforgalommal, de a megoldást a teljes M0-s körgyűrűben, a tömegközlekedés fejlesztésében, P+R parkolókban, a budai oldalon végigfutó villamosvonal kiépítésében látják.
Tető alá hoznák a ligetet
A 2006 és 2014 közöttre meghirdetett Budapest program jelentős eleme lenne az a télikertkupola, amely kétszáz méteres sugarú körben fedné be a Városligetet. Horváth Csaba szerint a turisták mellett a budapestiek is örülhetnének a látványosságnak, mivel így télen is lenne miért kilátogatni a Ligetbe.
„Csak a növényzet teljes cseréjével lenne értelme egy télikertnek, mert a Városliget jelenlegi növényeinek kell a téli hideg” – mondta Tillyné Mándy Andrea, a Szent István Egyetem dísznövény-termesztési tanszékének docense. A szabadföldi növények fölé tervezett üvegtetőt szakmailag elhibázottnak tartja.
Forrás: Magyar Hírlap

Tuja a kertekben: miért száradnak ki, és meg lehet-e őket menteni?