A tejpiacon a behozatal megduplázódott tavaly, ám idén ennél is nagyobb ütemben növekedhet az import aránya. Az elmúlt évben 7-8 százalékról 13-15-re növekedett a behozott termékek hazai piaci részesedése, ami a KSH adatai szerint több mint 30 százalékos importbővülést jelentett.
A neheze csak most következik – mondta a Világgazdaságnak Kiss Pál István, a piacvezető Friesland közép-európai igazgatója, aki kiemelte, hogy ma már a tejtermékimport zömét a nagy üzletláncok saját maguk bonyolítják le, míg tavaly csak néhány nagykereskedők és külkereskedő cég igyekezett kihasználni az időszakos piaci réseket,
Kiss Pál István szerint a hazai cégek helyzetét az is nehezíti, hogy egyre inkább egységesítik árulistáikat a nemzetközi kereskedelmi hálózatok. Az EU fokozatosan leépíti intervenciós garanciáit és exporttámogatásait, és ez több tagországban is növekvő árufelesleghez vezetett. Egyes vállalatok – főként német és lengyel cégek – többleteiket veszteséggel is hajlandók értékesíteni más EU-tagállamokban.
A húsiparban a belföldi értékesítési nehézségek növekedésén érzik az import nyomását. Menczel Lászlóné, a nagy húsfeldolgozókat tömörítő Hússzövetség titkára szerint a behozatalnak kedvez, hogy hazánkban magasabb, 15 százalékos a termékekre kivetett áfa, míg az EU-s országokban 10-12 százalékos. Emellett a magyar cégeknek versenyhátrányt okoz, hogy a termék-előállításnál nagyobb költségekkel kell kalkulálniuk, a húsvizsgálati, hulladékmegsemmisítési kiadások miatt. A KSH adatai szerint a húsok és húskészítmények behozatala 215 százalékkal nőtt az elmúlt évben. A szövetséghez tartozó vállalatok tavaly mintegy harmincezer tonna húst szereztek be külföldről, ami nagyjából megegyezett az egy évvel korábbi adattal.
A kereskedők és vendéglátók az élesedő versenyből fakadó árnyomással indokolják az import térnyerését. Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke szerint rákényszerülnek a külföldi beszerzésre, és a hazai hússal szemben állandóak a minőségi kifogások.
„Idehaza 15-20 százalékkal drágább a hús és a tej, sőt egyes termékeknél 28 százalékos különbséget mértünk„ – mondta az MVI elnöke. A vendéglátósok a tejet elsősorban Szlovákiából, a húst pedig Ausztriából szerzik be beszerzőtúráik során.
A kiskereskedelmi láncok addig vásárolnak itthon, amíg megéri. Számukra a beszállító megbízhatósága is fontos tényező az ár mellett, mivel nagyobb tételeket vásárolnak. A Spar ezen okok miatt új bicskei húsüzeme számára itthon veszi a félsertést, még ha az unióban néhány tíz forinttal olcsóbban lehet is kapni – mondta Saltzer Kornél beszerzési ügyvezető igazgató.
(Forrás: Világgazdaság)

Erre nagyon ráfázhat Magyar Péter, újabb ügyekben jelentették fel