Kárrendezési kavalkád a külföldi balesetek után

A külföldi autós balesetek alaposan megkeseríthetik még az erre felkészült utazók életét is. Országonként ugyanis jelentősen eltér a joggyakorlat, és a szabályok között nagyon nehéz eligazodni. A biztosítók határozott idejű casco megkötését is ajánlják a külföldre utazó autósoknak.

MNO
2005. 05. 31. 8:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz oldalas könyvben sikerült összegyűjteni azokat a tudnivalókat, amelyek az európai országok rendőrségi, illetve biztosítási szokásaira vonatkoznak a gépjárműkár esetén. Molnos Dániel, a Generali-Providencia Biztosító nemzetközi gépjármű-kárrendezési osztályának vezetője szerint a megfelelő eljárásrendet még a gyakorlott biztosítási jogászok is csak hosszas keresgélés után találják meg, így nem várható el, hogy a gépjárművével külföldre induló ügyfél tisztában legyen minden részletkérdéssel – írja a Napi Gazdaság.

Viszonylag könnyű helyzetben van az ügyfél abban az esetben, ha a karambolra az Európai Unió határain belül kerül sor.
Az európai országok mindegyike tagja a nemzetközi zöldkártya-egyezménynek. Ezért valamennyi, magyar autó által külföldön okozott kárért az utazó hazai biztosítója fizet – külföldi biztosítási partnerein keresztül. Nem árt tudni, hogy ilyen esetekben nem a magyar, hanem a baleset keletkezési helye szerint illetékes jogrend az irányadó a biztosítási kár rendezésekor.

Ennél lényegesen több figyelmet igényel még az unióban is az, ha magyar autóssal esik meg a baj. Országonként ugyanis jelentősen eltér a joggyakorlat. Ami feltétlenül ajánlott: a baleset után közvetlenül töltsük ki a nemzetközi kárbejelentő lapot (ez minden hazai biztosító ügyfélszolgálatán hozzáférhető), mivel a felelősségmegállapítási eljárás és a biztosítási kár elbírálása esetén ez számít a döntő bizonyítéknak. Minden esetben ajánlott a baleset utáni állapot fényképes megörökítése, és a helyszínen tanúk felkutatása. Nem árt a lapra feljegyeznünk a kárt okozó valamennyi adatát – még azt is, hogy melyik biztosítónál van kötelező biztosítása. Erre azért van szükség, mert például Olaszországban és Franciaországban nincs a magyarországihoz hasonló nyilvántartás a biztosított autókról – arról, hogy az adott gépjármú biztosítva volt-e, pusztán az autó szélvédőjére ragasztott matrica tanúskodik.

Optimális esetekben a vétkes elismeri felelősségét, és akkor ez is a lapra kerülhet, ám ha vitatott a felelősség, közel sem biztos, hogy a Magyarországon megszokott rendőrségi eljárással találjuk szembe magunkat. Ausztriában például a rendőrség csak a tényállás megállapítására, igazolására jogosult, a felelősség megállapítására nem.

Új elem az uniós biztosítás történetében, hogy épp az eltérő szabályozások miatt Brüsszel 2003. január 20-án életbe léptette az úgynevezett 4-es direktívát, amely 2004. június 1. óta Magyarországon is hatályos. Ennek lényege, hogy a gépjármű-tulajdonosok a lakhelyükön kívül keletkezett, a zöld kártya által nem rendezhető káraikat hazai, saját biztosítókkal rendezzék. Ennek köszönhetően az ügyfél nem vész el a külföldi jogrendszer útvesztőjében.

A nem uniós országokban a 4-es direktíva természetesen nem alkalmazható, ám itt is lehetőség van arra, hogy a kárt szenvedett ügyfél elkerülje a kinti biztosítókkal való csatát. Erre szolgál az úgynevezett casco-regressz szolgáltatás: ekkor, ha tiszta a jogalap (a kárt okozó elismerte felelősségét, illetve az erről szóló rendőrségi jelentés a kezükben van), az ügyfél itthon, saját casco biztosításának terhére – a vállalt önrész befizetése mellett – javíttatja meg az autót, majd a biztosító kezdi el a „harcot” a külföldi biztosítóval.

Míg az EU-n belül csak a személyi sérüléses baleseteknél van szükség rendőrségi közreműködésre, addig az unió határain kívül mindenképp ajánlott a rendőrségi helyszínelés – Romániában és Ukrajnában ugyanis nem elegendő bizonyíték a nemzetközi kárbejelentő lap a vétkesség igazolására. Más kérdés, hogy például Romániában a rendőri intézkedés is komoly gondot jelenthet: a rendőrnek kötelessége elbírálni a felelősséget és amennyiben a magyar gépjármű vezetőjét tartja vétkesnek, azonnal elveszi az útlevelét. Ennek visszaadására csak akkor kerülhet sor, ha a magyar autós biztosítója telefaxüzenetben garantálja az okozott kár megtérítését.

A szakemberek szerint a hazai, casco biztosítással nem rendelkező autósok jól teszik, ha a határátlépés előtt határozott idejű cascoszerződést kötnek. Az ilyen biztosítások díjtétele átlagosan 20-30 százalékkal magasabb, mint a „sima” casco díja – ám mindössze az öttől harminc napig terjedő időszak díját kell állni.

Forrás: Napi Gazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.