Lezárta a MÁV 130 milliárd forintos motorvonattenderének vizsgálatát a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD). A versenyt elvben megnyerő svájci Stadler és a MÁV számára is kedvezőtlen döntés született. Az állami vasút várhatóan a második helyre rangsorolt kanadai-német Bombardier-vel köthet majd szerződést – írja a Népszabadság.
Motorvonattenderének értékelésében tanúsított alapossága miatt dicsérte a MÁV Rt.-t Joseph Deiss, svájci gazdasági miniszter. A múlt héten a Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternél vizitelő politikus üdvözölte, hogy a magyar vasút korrekt eljárás során igyekszik eldönteni, kitől vásárolja meg összesen hatvan elővárosi motorvonatát. Az eredeti programja szerint a MÁV és a svájci Stadler szerződésének aláírása miatt idelátogató szakminiszter állásfoglalását láthatóan a KD is megfontolta. Meghosszabbított vizsgálatának eredményét a tegnapi határidőre a MÁV-hoz éppen úgy nem juttatta el, mint a versenyben részt vevő járműgyártókhoz.
Ennek ellenére maga a döntés május másodikára megszületett. Tartalma a svájci gazdasági tárcánál, illetve a Stadler AG-nál és a MÁV-nál sem arat majd osztatlan sikert. A MÁV március közepén lezárt járműtenderének eredményét a versenyben csak néhány ponttal lemaradt Bombardier a többi között azért támadta meg, mert a győztes Stadler Bussnang nem saját, hanem anyacége, a Stadler Rail Group mérlegadataival tett eleget a pályázaton való részvétel feltételeinek.
Mindenesetre a testület megsemmisítette a MÁV tenderét lezáró döntést. Tehát a Stadler immár nem mondhatja magát a MÁV-tender győztesének. A KD ugyanakkor a közbeszerzésről szóló törvény megsértése miatt tízmillió forint bírság megfizetésére kötelezte a MÁV Rt.-t is. A testület ugyanakkor a tender eredményének megsemmisítésével lehetővé tette, hogy a MÁV megkezdje a szerződéskötést megelőző tárgyalásokat az egyébként szabályosan lebonyolított tenderben második helyre szorult Bombardier-vel.
Ezzel együtt a KD döntése aligha zárja le a motorvonattender körüli huzavonát. A Népszabadság úgy tudja, hogy a MÁV pontozási rendszere szerint győztes Stadler, és magyar partnere, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. nem hagyja elúszni a 130 milliárd forintos üzletet. Így a MÁV-nak szánt első vonatok gyártását néhány héttel ezelőtt saját kockázatára megindító svájci cég valószínűleg a bírósághoz fordul majd jogorvoslatért. Arra azonban még nincs válasz, hogy az elhúzódó pereskedés hogyan befolyásolja a MÁV elővárosi motorvonatainak beszerzését. Kérdéses az is, hogy az első korszerű szerelvények a terveknek megfelelően 2006 tavaszán szolgálatba állhatnak-e hazánkban. Mindenesetre a Bombardier ígéretei szerint a MÁV az első két új szerelvényét akár már jövő januárban átveheti.
(Népszabadság)
A Fidesz sajnálattal veszi tudomásul, hogy a közlekedést irányító kormányzat ismét megbukott egy állami közbeszerzési tender lefolytatása során – írja közleményében Fónagy János, a párt gazdasági munkacsoportjának vezetője.
A nagyobbik ellenzéki párt megnyugvással veszi tudomásul a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését, bár nem örülnek annak, hogy a zavaros és átláthatatlan eljárás miatt meg kellett semmisíteni az állami vasúttársaság elővárosi szerelvényekre kiírt tenderének eredményét. A döntésen nem csodálkoznak, hiszen a MÁV sietős gyorsasággal leváltott vezérigazgató-helyettese korában már jelezte az eljárás során tapasztalt visszásságokat.
A Fidesz nem érti, hogy az a tárca, amelyik úton-útfélen a tisztességről szövegel, miért nem volt képes ezt az ország és a magyar vasút számára rendkívül fontos közbeszerzési eljárást átláthatóan és tisztán lebonyolítani – olvasható a közleményben.