Pénzhiány miatt marad a MÁV monopolhelyzete?

Magyarország uniós figyelmeztetésben részesült a vasúti liberalizáció elveinek megsértése miatt: a brüsszeli közlekedési biztos felszólított a magyar magánvasutak és a MÁV közti esélyegyenlőség feltételeinek megteremtésére. Ugyanakkor egy, a vasútszabályozásért felelős, a MÁV-tól függetlenül működő vasúti hivatal létrehozása akár egymilliárd forintba is kerülhet.

MNO
2005. 05. 09. 8:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió közlekedési biztosa levélben figyelmeztette a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetését a magyar magánvasutak és a MÁV közti esélyegyenlőség feltételeinek megteremtésére. A tájékozódó jellegű, ám mégis formális uniós vizsgálat megindításával fenyegető levele hivatalosan egyelőre nem jutott el a címzetthez – értesült a Népszabadság. Ennek ellenére a hírek szerint a minisztériumban megkezdődtek az előkészületek a vasúti törvény a MÁV és a magánvasutak viszonyát egyértelművé tevő módosítására – írja a lap.

Az uniós biztos egy konkrét eset – nevezetesen egy magyar magánvasút panasza – nyomán kereste meg a gazdasági tárcát. A magátársaság vezetője azért kereste meg az EU illetékeseit, mert a MÁV-val folytatott hadakozásában hazánkban nem kapott segítséget egyetlen felelős intézménytől sem. Az állami vasúttal már mozdonyai magyarországi forgalomba állítása miatt is tengelyt akasztó cégtulajdonos számára akkor „telt be a pohár”, amikor egyik konténervonata adminisztratív akadályok miatt nem jutott el időben úticéljához – számol be a Népszabadság.

Magyarországon a Központi Közlekedési Felügyelet (KKF) jogosult eldönteni ki kaphat hazánkban vasútvállalati engedélyt. A magánvasút problémája ugyanakkor azért került a brüsszeli közlekedési biztos elé, mert hazánkban nem alakult meg az ilyen esetek rendezéséért felelős magyar vasúti hivatal. Az EU közlekedési biztosa által kilátásba helyezett formális vizsgálat csak akkor kerülhető el, ha a május 15-i határidőre sikerül kielégítő választ adni a felvetődött kérdésekre. Így például arra, hogy a szaktárca mit tesz az iparvágányok és kombinált terminálok egységes használati feltételeinek megteremtése érdekében. Emellett be kell mutatni azt is, milyen ütemterv szerint jön létre a vasútszabályozásért felelős, a MÁV-tól függetlenül működő vasúti hivatal.

A Népszabadság úgy értesült, hogy a MÁV-on belül működő, mégis önálló vasúti hivatal létrehozását egyelőre megnehezíti, hogy költségeit az állami társaságnak kellene fedeznie. A vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos – csupán a vasúti törvény kiegészítésében közreműködő jogi szakértői munkára – 300 millió forintot kér a MÁV-tól. A részben a MÁV négy főosztályának kiszervezésével létrejövő három új szakhatóság – a vasúti hivatal, a pályakapacitás-elosztó, illetve a balesetvizsgáló szervezet – kialakítása, működési feltételeinek megteremtése a becslések szerint akár egymilliárd forintba is kerülhet majd.

(Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.