Gázolajháború: a helyzet változatlan

Fenntartják a gázolaj jövedéki adójának csökkentésére vonatokozó követelésüket a közúti fuvarozók, de az emelkedő üzemanyagárak miatti egyre nehezebb helyzetbe kerülő vállalkozások érdekében több más adónem mérsékléséről is hajlandóak tárgyalni a kormánnyal. A gazdasági és pénzügyi tárca vezetése azonban nem hajlandók csökkenteni az üzemanyagra kivetett adónemet.

MNO
2005. 06. 15. 7:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Láthatóan patthelyzet alakult ki a kormány és a versenyhelyzetük javításáért április óta tárgyaló, időről időre demonstrációt kilátásba helyező fuvarozók között – írja a Népszabadság. A gazdasági, illetve a pénzügyi tárca a gázolaj jövedéki adójából nem kíván engedni, az áruszállítók négy szakmai érdekképviselete pedig a jövedéki adó tízforintos mérséklését szorgalmazó javaslatától nem tágít. Közben a Mol – a magas világpiaci olajárakra hivatkozva – ma tovább emelte a benzin és a dízel árát. Az olajtársaság részvényei tegnap újabb rekordértéket értek el, papíronként már több mint 17 200 forintot is megadtak értük napközben, még ha a záróár ennél végül kisebb is lett. A fuvarozók közben egyelőre egyetlen demonstrációs kamionjuk árnyékában adták át a romló versenyképességüket korrigálását célzó lépésekre vonatkozó javaslataikat a gazdasági tárca illetékeseinek. Egyúttal a közúti közlekedési szakma valamennyi szereplőjét összefogó üzemanyagár-fórum összehívását javasolták.

Az érdekvédelmi szervezetek 34 pontból álló petícióját átvevő Szanyi Tibor, a gazdasági tárca államtitkára szerint a fuvarozók követelései lényegében változatlanok. Elmondása szerint az új érdek-képviseleti észrevételeket a minisztériumok szakértői tanulmányozni fogják. Ennek alapján fogják összeállítani a lehetséges jogszabály-módosítások és egyéb beavatkozások menetrendjét. Az ígéretek szerint a rövid, közép- és hosszabb távon megvalósítható lépések ütemezését a fuvarozók érdekképviseletei már szerdán kézhez kaphatják.

Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára tegnap cáfolta, hogy érdekképviseletük akár egyedül, akár a többi szakmai szervezettel közösen olyan nyilatkozatot tett volna Szanyi Tibornak, amely szerint lemondanának a gázolaj jövedéki adójának csökkentéséről. Az pedig, hogy az érdekképviseletekhez eljuttatott anyagok tanúsága szerint a kormányzat képviselői nem látnak lehetőséget az adónem mérséklésére, még nem jelenti, hogy a fuvarozói oldal elfogadja álláspontjukat.

Dittel Gábor a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a lapot arról tájékoztatta: a szakminisztérium illetékesének tegnap átadott szakmai javaslatban nem csak a gázolaj jövedéki adójának mérséklését javasolták a fuvarozók érdekképviseletei. Mint elmondta: a javaslat szerint a jelenlegi igen magas adóterhek mellett a jövedéki adó mérséklését több más adónem csökkentésével is kiválthatná a kormány. A lehetőségek között szerepel a gépjárműadó vagy az iparűzési adó drasztikus csökkentése is. Emellett nagy könnyebbséget jelentene, ha az egyre nehezebb körülmények között működő vállalkozásoknak nem kellene minden egyes kisebb adatmódosítás után újra kifizetniük az EU-fuvarozási engedély 90 ezer forintos díját.

A fuvarozók szerint mindez távolról sem azt jelenti, hogy a fuvarozók végleg félretették a jövedéki adó csökkentésének kérdését. Szakmai anyaguk szerint a pénzügyi tárca nem tudott meggyőző ellenérvet felhozni ennek az adónemnek a szinten tartása mellett. Ezért fenntartják követelésüket, hogy a kormány csökkentse tíz forinttal a gázolaj jövedéki adóját. Ez ugyanis az uniós szabályozásba éppen úgy nem ütközik, mint ahogy költségvetési korlátja sincs. Ráadásul az üzemanyagárak alakulásának vizsgálatára hivatkozva megalapozottnak tartják azt is, hogy az üzemanyagok olcsóbbá válása nyomán várható többlettankolásból eredő forgalomnövekedés ellensúlyozná az adócsökkentés miatt kieső bevételeket.

A Kóka János szakminiszternek címzett – a többi között a NiT Hungary honlapján is elérhető – levelük tanúsága szerint az érdekvédelmi szervezetek fenntartják, hogy a versenyképességüket segítő program valamennyi közúti közlekedési szolgáltatóra vonatkozzon. A rövid távon megvalósítható kormányzati beavatkozások között említik azoknak a feltételeknek a megteremtését, amelyek lehetővé tennék, hogy a magyar hatóságok – más országok gyakorlatához hasonlóan – a jelenleginél nagyobb szigorral tarthassák vissza vagy irányíthassák szakműhelybe a műszaki okból megkifogásolt külföldi gépjárműveket.

A korábbi javaslataikra érkezett kormányzati válaszok jelentős hányadát elfogadhatónak tartó szakmai szervezetek a középtávon megvalósítható lépések között tartják számon, hogy a gépjárműadó hatálya ne vonatkozzon a pótkocsikra, illetve a félpótkocsikra. Azt viszont elfogadhatónak tartják, hogy a tehergépkocsik és nyerges vontatók üzemben tartóira az EU által előírt minimális adóterhet vessék ki. A hosszabb távon megvalósítható lépések sorában arra is felhívják a figyelmet, hogy a fuvarozóknak adható kedvezményekről a kormányzatnak nem csupán informális konzultációkat kellene folytatnia. Ehelyett érdemi javaslatokat is tehetne az unió illetékes bizottságának.

(Népszabadság)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.