A bizottság vizsgálata a parlamenti határozat értelmében arra vonatkozik, hogy milyen összefüggések mutathatók ki a jövedéki törvény kormánypártok által történt, a költségvetésnek több tízmilliárd forint bevételkiesést okozó módosítása, ezzel a Zwack Unicum Rt. milliárdos adóhátralék alóli mentesítése, Zwack Péter volt SZDSZ-es országgyűlési képviselő mandátumáról történt lemondása, továbbá a Vám- és Pénzügyőrség Vegyvizsgáló Intézetének a Zwack Unicum Rt.-t érintő vizsgálata és annak másfél éve elmaradó következménye, valamint Arnold Mihálynak, a Vám- és Pénzügyőrség volt országos parancsnokának a lemondása között.
A bizottság mindezekkel kapcsolatban Medgyessy Péter volt miniszterelnök és Draskovics Tibor volt pénzügyminiszter felelősségét is vizsgálja.
Mózs Elek, aki 2001 óta tölti be a jövedéki igazgatói tisztséget, elmondta: 2001 őszén vizsgálat indult a Zwack Unicum Rt. vermut termékcsaládjával kapcsolatban azzal összefüggésben, hogy nem a helyes vámtarifaszám alá sorolták be a cég ezen termékeit. Ugyanis a 2206-os vámtarifaszám után jelentős jövedéki adót kellett volna a cégnek fizetni, míg ha 2208-as tarifa esetében lényegesen kevesebbet.
Mivel a jövedéki termékekre szakosodott 16-os számú vámhivatal bizonytalan volt, hogy el tudják dönteni, az Unicum Rt.-nél a vizsgált termék melyik vámtarifa-besorolásba tartozik, több szakértő véleményét kérték, többek között a VPOP Vegyvizsgáló Intézetét és külső szakértőket is – emelte ki a jövedéki igazgató.
Emlékeztetett arra, hogy a VPOP vámlaboratóriuma vermut illetve bor és borpárlatszerű italokra nem rendelkezik akkreditációval, ilyen italok vizsgálatára nincs felkészülve így vizsgálatuk nem lehetett döntő. A tarifális ügyekben a VPOP Vámosztálya a hivatalos szerv, amely egyértelműen a 2206-os, vagyis a magasabb jövedéki adót jelentő tarifa mellett foglalt állást.
Mózs Elek közölte: egy 2003 február 12-i – az érintettek részvételével megtartott – pénzügyminisztériumi egyeztetésen a tárca szakmai felső vezetése a vállalat külső szakértőivel értett egyet, akik a 2208-as, vagyis a kevesebb jövedéki adós tarifa- besorolást fogadták el.
A jövedéki igazgató elmondta: 2003 őszén törvénymódosítás született, amelyben jogkövetkezmény nélkül – visszamenőleg is -mentesítették az adóbefizetés alól mindazon cégeket, amelyeknek a vegyvizsgálati intézettel kapcsolatban vámtarifaszám-besorolási problémájuk volt.
A jövedéki igazgató cáfolta, hogy a törvénymódosítás kifejezetten a Zwack mentesítése miatt született, mivel az a szakmán belüli jogbiztonságot akarta megerősíteni. Szerinte ugyanis egy alkoholos ital gyártója, amikor elkezdi a termelést, a végtermék árának kialakításakor egy adott jövedéki adó szinttel kalkulál. Ha azonban menetközben a VPOP megváltoztathatná a termék besorolását, akkor lehet, hogy veszteségessé válna a termék gyártása.
Font Sándor, a vizsgálóbizottság fideszes elnöke azt boncolgatta, hogy bár a VPOP szakmai álláspontja ma is a 2206-os tarifa-besorolás, az ominózus PM-megbeszélés után miért zárta le a vizsgálatot a 16-os számú vámhivatal jegyzőkönyvvel, és nem adóhátralék megállapításával.
Mózs Elek azt válaszolta: „a VPOP igazodott a PM, mint felettes szerv állásfoglalásához”.
Font Sándor azt is firtatta, hogy a VP Közép-Magyarországi Regionális Parancsnoksága, mint felettes szerv miért hagyta jóvá a 16-os vámhivatal PM hatására megváltoztatott tarifa besorolását. Juhász György megbízott parancsnok elmondta: mivel nekik, mint középfokú szervnek csak törvénytelenség esetén van joguk felülvizsgálni az első fokon eljáró vámhivatal döntését, és mivel ilyet nem tapasztaltak, nem avatkoztak be. Erre az államigazgatási eljárásról szóló törvény sem ad lehetőséget.

Mohács, Berlin, Szent István – Évszámok, amiket illene tudni