Mi lett a Hatvany-gyűjteménnyel?

Mi lett a legendás Hatvany-gyűjteménnyel? – ezt a kérdést feszegeti egy év végén megjelenő könyv, illetve film. Mindkét alkotás készítői úgy látják: a visszavonuló németek vitték magukkal a műkincsek egy részét – számol be a Die Welt. A könyv szerzője, egy osztrák újságíró, állítja: olyan képekre bukkant, melyek a gyűjteményből származnak.

2005. 07. 27. 12:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Die Welt német konzervatív napilap mai száma az 1945 óta eltűntnek számító Hatvany-gyűjtemény történetéről készített, s az év végén megjelenő könyvvel és filmmel foglalkozik. E művek szerint az eddigi feltételezésekkel ellentétben nemcsak a szovjet csapatok zsákmányolták a gyűjteményt, hanem a visszavonuló németek vitték magukkal műkincsek egy részét. (A közvetlenül a műalkotások elrablása után készült magyarországi iratok viszont azt támasztják alá, hogy a Hatvany család kincseinek nagy része a Szovjetunióba került – a szerk.)

A cukor tette őket gazdaggá, és a művészet sem szegényítette el a családot – írja a lap. Ennek ellenére a Hatvany-Deutsch család már semmivel sem rendelkezik egykori legendás, közel 800 darabból álló műgyűjteményéből, melyben többek között megtalálhatóak voltak Cézanne, Manet, Monet, Degas, Renoir festményei. Hatvany-Deutsch Ferenc báróé volt a föld legnagyobb impresszionista magángyűjteménye. Ezen kívül még gyűjtötte Tintoretto, Tiziano, El Greco, Lucas Cranach, valamint a kortárs magyar művészek alkotásait is. A család birtokában volt még közel 2000–3000 rajz, faliszőnyeg, s egyéb kiváló műalkotás. Egészen az ország 1944-es német megszállásáig.

Eredetileg a Hatvanyakat Deutschnak hívták. Magyarország iránti elkötelezettségből vették fel lakhelyükről a Hatvany nevet. A XIX. század végén a magyar nemesek közé emelték őket, s az ország leggazdagabb családjai közé tartoztak. A német megszálláskor azonban sem tekintélyük, sem gazdagságuk nem segített rajtuk, mert zsidók voltak. Hatvany-Deutsch Ferenc elrejtőzött, és műkincsgyűjteményének egy részét barátai nevén három budapesti bank széfjében helyezte el. A többit palotáiban hagyta hátra. Ezeket azonban kifosztották, miként a bankok széfjeit is. Néhány festményt leszámítva – melyek később a budapesti Szépművészeti Múzeumban voltak ismét láthatók – a képek legtöbbje eltűnt.

A cikk írója szerint a „magyarok” ezeket a képeket államosították. A „magyaroktól” a Hatvanyak nem kaptak kárpótlást – állítja a lap. Néhány képet bemutattak az 1995-ös legendás moszkvai „zsákmánykiállításon” a Puskin Múzeumban. Most ezek a képek állandó tárlat keretében tekinthetők meg. Hogy hol található a többi alkotás? Ki rabolta el? Az SS, vagy az orosz katonák? Ez a kérdés „tette tönkre” 1964-ben Hans Deutsch, Németország legtekintélyesebb kárpótlási ügyekre szakosodott ügyvédjének életét, aki már a Rothschildok ügyében is eredményesen pereskedett. Deutsch, aki csak igen távolról állt rokonságban a Hatvanyakkal, bebizonyította, hogy a képek egy részét az SS rabolta el. Ennek következtében a Hatvanyaknak a német állam 35 millió márka kárpótlást ítélt meg. Ami ugyan nem kevés, de a gyűjtemény teljes értékét akkor 400 millióra becsülték.

Végül a Hatvanyaknak csak 17,5 milliót fizettek ki, és 1964. november 3-án Hans Deutschot letartóztatták, azzal a váddal, hogy ő hamisította a műkincsrablást alátámasztó bizonyítékokat. Az ügyvéd 18 hónapot töltött vizsgálati fogságban. Kilenc évet várt Deutsch a perére, melynek végén ugyan rehabilitálták, de kárpótlásban nem részesült. 2002-ben hunyt el, amikor a németországi múzeumok éppen elkezdték kutatni képeik eredetét. Amúgy a Deutsch elleni perrel nemcsak a német jóvátételi kifizetések értek véget, hanem a múzeumban őrzött műtárgyak visszaadásának ideje is lezárult.

Hans Deutschról és történetéről Michael Juncker forgatott dokumentumfilmet Deutschland gegen Deutsch (Németország Deutsch ellen) címmel. A filmből kiderül, hogy Deutsch története szorosan kapcsolódik a Hatvany-gyűjtemény történetéhez. Hiszen a Hatvany-képek történetéből válik érthetővé a filmkészítő szerint, miért rágalmazták, hiteltelenítették, vették őrizetbe Hans Deutschot, miért kellett őt kvázi eltakarítani az útból. A film azt a változatot szuggerálja, hogy Deutschot ugyanazok a személyek vették őrizetbe, akik most a Hatvany-gyűjteményből származó műkincseket is rejtegetik: az SS egykori tagjai, barátaik és örököseik.

Csakhogy ezt az állítást igen nehéz lesz bizonyítani – írja a lap –, hiszen eddig egyetlen kép bukkant fel, amelyik áttételesen megerősítené az egykori SS-tagok és a Szövetségi Köztársaság legmagasabb tisztségviselőinek összeesküvését: El Greco Sinai-hegy című műve. Egy osztrák újságíró, Burkhart List, aki a film számára Hans Deutsch életét feldolgozta, saját bevallása szerint további képekre bukkant. Azt, hogy hol találhatóak, Az SS-összeesküvés című, az év végén megjelenő könyvében kívánja majd elárulni. List állítja, ismeri azokat a háttérben meghúzódó személyeket, akik El Greco képét 1988-ban eladatták. „A neveket az ügyvédemnél letétbe helyeztem. Ezek a személyek egykori csúcs SS-ügynökök örökösei” – nyilatkozta List.

Hans Deutsch fia, a svájci állampolgárságú Joram, 2003-ban fedezte fel a Sinai-hegy című képet a new yorki Metropolitan Múzeumban rendezett El Greco kiállításon. A kép birtokosa akkor a krétai Heraklion Múzeum volt. Juncker filmje rekonstruálja a kép útját Krétára. A múzeum a londoni Sotheby's árverési ház aukcióján vásárolta a festményt. Az árverési ház s bécsi lerakatán keresztül jutott a képhez. Hogyan hagyhatta el a festmény Ausztriát a hatályos törvények ellenére? Ki szállította Bécsbe a képet, honnan származik a festmény? Innen válik a történet nehezen követhetővé. A Sotheby's hallgat, a műkincs kivitelét engedélyező hivatal homályosan fogalmaz, aki a festményt leszállította, az egy bizonyos eladói csoport megbízatását teljesítette. Ezek személye azonban titoknak számít. Mindenesetre a 2004-ben forgatott film képtelen volt az illetők személyazonosságát tisztázni – írja a Die Welt.

A Hatvany-gyűjtemény nyomára akadni többek között azért is nehéz, mert az egyetlen teljes leltár 1935-ből származik. Azonban Hatvany ezt követően is szorgalmasan vásárolt és adott el műtárgyakat. Ám az a lista, amit a háború után emlékezetből összeállított, csak a legértékesebb műkincsekre vonatkozott. Így könnyen lehet, hogy egy valaha a Hatvany-gyűjteményhez tartozó kép felbukkan, azt 1935-t követően Hatvany Ferenc szabad akaratából adta el.

A jóvátételi perekből ismert és rettegett amerikai ügyvéd, Ed Fagan felbukkanása jelzi, hogy a Sinai-hegy című képet nem véletlenül New Yorkban fedezték fel, s nem a vándorkiállítás korábbi állomásain, Rómában, Madridban, vagy éppen Athénban. Joram Deutsch – Fagan tanácsára – az AHVRAM, a holokauszt áldozatok műkincs kárpótlásával foglalkozó nemzetközi szervezetének nevében kívánja Németországot beperelni. A pert hihetetlenül magas, 18 milliárd eurós összegért kívánják megindítani. Mindmáig tisztázatlan, hogy kiket képvisel ez a perelő egyesület, miként az is, hogy Joram Deutsch kapna-e valamit a perértékből. Egyelőre az is bizonytalan, hogy a követeléssel a bíróság érdemben foglalkozik-e. A Hatvany-örökösöket ez mindenesetre már nem érdekli – teszi hozzá a cikk írója, aki szerint Burkhart List, a család életét feldolgozó újságíró minden kísérlete, hogy kapcsolatba kerüljön velük, eredménytelenül végződött. „Hatvany Ferenc két 90-es éveiben járó lánya már nem kíván a gyűjteménnyel foglalkozni, hasonlóképen egy Afrikában élő unoka sem” – nyilatkozta List.

(Mint a Magyar Nemzet megírta: a család Tunéziában élő leszármazottja perelte a magyar államot egy festmény és három grafika tulajdonjoga miatt. A pert elveszítette; a kincsek – a bíróság ítélete szerint – 1951-ben elkobzással kerültek az állam tulajdonába, s azokért kárpótlást kérhettek volna a leszármazottak. Fagan pedig nemcsak Németországot perelné be, hanem a Magyar Köztársaságot, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumát, a Magyar Nemzeti Galériát és a Szépművészeti Múzeumot is a néhai Hatvany Ferenc báró tulajdonát képező több mint száz festmény miatt, amelyeket a nácik raboltak el a második világháború alatt. A keresetben megpróbálja rákényszeríteni a magyar államot arra, hogy hozza nyilvánosságra azt az emlékeztetőt, amely magyar és német illetékeseknek az 1960-as években lezajlott találkozójáról készült. Ezen a két ország állítólag összefogott annak érdekében, hogy ne kelljen visszaszolgáltatniuk az ellopott műtárgyakat – a szerk. )

A második világháborúban eltűnt műkincsgyűjtemények felkutatása rendkívüli nehézségekbe ütközik. Ami hosszú ideig eltűntnek számított, az gyakran Oroszországban tűnt fel, miként a brémai Baldin-gyűjtemény, a Schliemann-kincs és az eberswaldi aranylelet. Bizonytalan azonban, hogy ez a „szabály” érvényes a Hatvany-gyűjteményre is – írja a cikk. A Deutschland gegen Deutsch című film szerint orosz művészettörténészek eddig csak egy vagonnyi, a Hatvany-gyűjteményhez tartozó festmény hollétét tudták kideríteni, melyet a moszkvai Puskin Múzeumban tárolnak – mint arra már fentebb is utaltunk. A film azt állítja, hogy az orosz hatóságok nyíltan bevallanák, ha még egyéb, Magyarországról zsákmányolt tárgy lenne a birtokukban, ezért azok Juncker szerint nem is lehetnek Oroszországban – zárja cikkét a Die Welt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.