Az államvasút nem késlekedett az okirat aláírásával, miután harmadszor is a svájciakat hirdette ki a közbeszerzés nyereteseként, és a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) ezúttal nem is tiltotta meg az aláírást, noha a vesztes kanadai-német Bombardier ismét hozzá fordult jogorvoslatért.
A szerződés aláírása általában döntő mozzanat szokott lenni a hasonló tendereknél, hiszen egy érvényes szerződéssel rendelkező győztes már hivatkozhat arra, hogy pénzeket fektet a gyártásba. Ezért a nyertes kilétét a szerződés aláírásakor már akkor sem szokták megváltoztatni, ha később esetleg a KDB, vagy valamelyik bíróság hibásnak találja a tender elbírálását. A kiírónak ugyanis ebben az esetben hatalmas kártérítéssel kellene számolnia.
Itt azonban nem egészen ez a helyzet. A szerződés még nem lép hatályba. A tender kiírása szerint ezzel eleve meg kell várni a vonatok finanszírozására kiírt másik, hónapokkal ezelőtt leállított tender eredményét. Ráadásul a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kérésére – közölte Tóth Judit szóvivő – most azt is beleírták a papírokba, hogy a szerződés nem lép életbe, ha addig a KDB jogsértőnek minősíti. A döntés tehát most a KDB kezében van. Ez a testület viszont legutóbb már nem tartotta szükségesnek megtiltani a szerződés aláírását. Ha tehát következetes marad, a 2006-os választások előtt köszönthetik a MÁV akkori vezetői az első két Flirt motorvonatot.
A Népszabadság korábban azt írta: Kóka János ellenezte a szerződés aláírását, mert a lap szerint így kívánta volna lezárni a kormány számára egyre kínosabb közbeszerzési tendert.
Forrás: Népszabadság, Info Rádió, Index

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: nem a magyar érdekeket képviselte Ruszin-Szendi Romulusz